۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۶۰۲۳۹۶
گزارشی از آخرین جزئیات سیل اخیر در لرستان؛

۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی لرستان در سیل آسیب کلی دیده است

۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی لرستان در سیل آسیب کلی دیده است
سیل اخیر خسارات زیادی به بخش‌های مختلف در لرستان وارد کرد، تا جایی که ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در سطح استان آسیب دیدند.
به گزارش خبرگزاری رسا، طی سیلابی که هفته گذشته در لرستان جاری شد آسیب‌های جدی به منازل و زیرساخت‌های استان، به ویزه در شهرستان‌های خرم‌آباد و پل‌دختر وارد شد.

میزان این آسیب‌ها به حدی بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور عازم لرستان شده و پس از حضور میان مردم و شنیدن دغدغه‌های آنان، قول دادند اعتبارات لازم را جهت جبران خسارات سیل تامین کنند.

در همین راستا شامگاه شنبه ستاد مدیریت بحران لرستان با ریاست غلام‌رضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در راستای بررسی اقدام صورت گرفته پس از سیل و مشکلات حال حاضر سیل زدگان در دفتر فرماندار خرم‌آباد برگزار شد.

آثار سیل در مناطق آسیب دیده پاکسازی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در حاشیه این جلسه بیان کرد: به دنبال وقوع سیل هفته گذشته در استان اولین هدف ما نداشتن تلفات جانی در این حادثه بود که خوشبختانه با تلاش نیرو‌های امدادی به این هدف دست یافتیم.

وی با بیان اینکه پس از نجات مردم از منازل مسکونی که در محاصره آب قرار داشتند فاز دوم عملیات آغاز شد، افزود: در فاز دوم عملیات با همکاری نیرو‌های امدادی و بسیج مردمی اقدام به تمیز کردن منازل و خیابان‌های گرفتار در سیل کردیم که خوشبختانه امروز دیگر اثری از سیل در مناطق آسیب‌دیده باقی نمانده است.

آقامیرزایی با بیان تصمیمات گرفته‌شده در این جلسه اظهار کرد: امروز مصوب شد که برای راحتی کار مردم کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان صمت، پلیس راهور، بنیاد شهید، بنیاد مسکن و فرمانداری در یک مکان مستقر شوند و شهروندان با مراجعه به این اماکن مشکلات خود را مطرح کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان تصریح کرد: امروز چهار خانواده بی سرپرست که منازل مسکونی آن‌ها آسیب جدی دیده بود به مهمانسرا‌های دستگاه‌های اجرایی منتقل شدند.

۱۳ میلیون تومان وام به سیل‌زدگان تعلق می‌گیرد

وی با بیان اینکه به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل دو وام معیشت و تعمیر مسکن تعلق خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: میزان وام معیشت ۳ میلیون و وام تعمیر منزل ۱۰ میلیون تومان است و علاوه بر این به ازای هر کدام از این وام‌ها دو میلیون تومان وام بلاعوض نیز به این افراد تعلق خواهد گرفت؛ سود این وام‌ها برای روستاییان چهار و برای مناطق شهری پنج درصد است.

آقامیرزایی با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در راستای حل مشکلات آسیب دیدگان هستیم، عنوان کرد: افراد آسیب‌دیده‌ای که کارمند دولت باشند توسط سازمان مربوطه کمک‌هایی دریافت خواهند کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: علت توجه بیشتری که به خرم‌آباد می‌شود به خاطر این است که این خانوار‌های این شهر آسیب بیشتری در حادثه اخیر دیده‌اند.

اعتبارات دولتی دو ماه دیگر می‌آیند

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در ادامه این جلسه بیان کرد: استان لرستان در زمینه مقابله با بحران‌های طبیعی تجارب فراوانی داشته و به زودی بر مشکلات سیلاب اخیر نیز فائق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های اجرایی است که مشکلات مرد را حل کنند، افزود: تا به امروز اعتباری از سوی دولت برای سیل خرم‌آباد تأمین اعتبار نشده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت حداقل دو ماه دیگر منابع دولتی به استان می‌رسند و باید تا آن روز با استفاده از منابع خود استان مشکلات مردم را حل کنیم.

مسعود رضایی با بیان اینکه نباید تحت تأثیر فضای اخیر قرار بگیریم، اظهار کرد: نباید با صحبت‌های احساسی انتظارات مردم را بالا ببریم و باید بر اساس منابعی که در اختیار داریم به مردم وعده بدهیم.

آسیب دیدن ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در ادامهٔ سخنان خود با اشاره به میزان واحد‌های آسیب‌دیده، تصریح کرد: دو هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی طی سیل اخیر دچار مشکلاتی شده که این آمار برای شهر خرم‌آباد ۶۴۵ واحد است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته حدود ۶۸ میلیارد تومان اعتبار در جهت وقوع سیلاب در لرستان در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و امروز نیز تنها منبعی که از آن اطمینان داریم باقی‌مانده این میزان اعتبار است که بانک‌ها باید طی دو سه روز آینده میزان آن را اعلام کنند.

لزوم توجه ویژه به فرهنگ بیمه

شهردار خرم‌آباد نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی در طی این حادثه سنگ تمام گذاشتند و ما به‌عنوان مسئولین استان باید به افراد آسیب‌دیده به چشم خانواده خود نگاه کنیم.

وحید رشیدی با بیان اینکه حادثه سیل اخیر درس‌های زیادی برای مردم داشت، بیان کرد: اگر منازل و واحد‌های تجاری بیمه‌شده بودند شاهد این مشکلات نبودیم و لذا باید با تجربه گرفتن از این حادثه در راستای فرهنگ‌سازی بحث بیمه کردن منازل و واحد‌های تجاری اقدامات زیادی انجام دهیم.

مردم روستایی نیازمند توجه ویژه مسوولان به آنان

در ادامه مدیرکل بهزیستی لرستان نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر این است که متأسفانه مردم مناطق روستایی که در این حادثه آسیب‌دیده‌اند امکان تأمین ضامن را نداشته و لذا بانک‌های استان باید در این زمینه بیشترین همکاری را با این افراد انجام دهند.

زهرا توکلی با بیان اینکه نباید تفاوتی بین مناطق روستایی و شهری قائل شویم، گفت: مردم مناطق روستایی به علت وضعیت مالی نامناسب‌تر باید بیشتر مورد توجه مسوولان قرار گیرند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: فارس
ارسال نظرات