۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۰۲۵۲۴
استاد حوزه علمیه:

انقلاب اسلامی برآمده از حوزه های علمیه و در امتداد فرهنگ عاشورا است

انقلاب اسلامی برآمده از حوزه های علمیه و در امتداد فرهنگ عاشورا است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر آمده از حوزه علمیه و در امتداد فرهنگ عاشورا است، گفت: امام سجاد(ع) قیام عاشورا را احیا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدوس استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت میلاد با سعادت امام سجاد(ع) در مسجد غدیر برگزار شد، گفت: در بین امامان معصوم سخت ترین و دشوارترین دوران تاریخی مربوط به زمان امامت امام سجاد(ع) می شود.

وی افزود: امام سجاد(ع) در طول 36 سال امامتی که داشتند با 4 خلیفه اموی هم عصر بودند که یکی از آنان عبدالملک بن مروان بود، او کسی بود که حجاج بن یوسف را سالها در عراق و کوفه مسلط کرد و طبق نقل در طول این مدت او قریب به 20 هزار نفر را در این دو شهر به قتل رساند.

حجت الاسلام عبدوس ادامه داد: شیعیان در دوران امامت امام سجاد(ع) سیاه‌ترین دوران خود را سپری کردند و امام سجاد(ع) در این شرایط سخت در راستای صیانت از اسلام و مکتب تشیع بسیار تلاش کردند.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: امروز نیز انقلاب اسلامی در فشار و سختی به سر می برد و در طول تاریخ هیچگاه دشمنان به اندازه امروز علیه ملت ایران با یکدیگر متحد نشده بودند که مردم را تحت فشار قرار داده و آنان را نابود کنند.

وی درخصوص اقدامات چهارگانه امام سجاد(ع) در صیانت از جایگاه شیعه، گفت: بعد از شهادت امام حسین(ع) یکی از اقدامات بنی امیه عادی سازی حادثه کربلا بود تا به این وسیله واقعه عاشورا را قضای الهی معرفی کند و امام سجاد(ع) در مقابله و مبارزه با این اقدام به احیای فرهنگ عاشورا پرداختند.

حجت الاسلام عبدوس ادامه داد: امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا به مردم فهماندند که کشته شدن امام حسین(ع) و یاران گرامی حضرت خواست خداوند نبود بلکه اشقیای عالم آنان را به شهادت رساندند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به دیگر اقدامات فرهنگی امام سجاد(ع)، عنوان کرد: از دیگر اقدامات حضرت در این دوران سخت تشویق مردم به زیارت امام حسین(ع) بود به حدی که فرمودند: اگر کسی زیارت امام حسین(ع) را سبک بشمارد خدا را سبک شمرده است.

وی درخصوص سومین حرکت فرهنگی امام سجاد(ع)، گفت: امام سجاد(ع) در طول 36 سال امامت خویش هنگام اقامه نماز به تربت امام حسین(ع) سجده کردند و نماز می خواندند، همچنین از دیگر اقدامات حضرت در ترویج فرهنگ حسینی گریه بر شهدای کربلا بود.

حجت الاسلام عبدوس ادامه داد: انسان اگر می خواهد در مقابل دشمن قوی باشد و فرزندان خود را در برابر تهاجم فرهنگی حفظ کند تنها در حسینی شدن و احیای شیوه و روش فرهنگ عاشورا امکان پذیر است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به دیگر برنامه‌های امام سجاد(ع)، گفت: امام سجاد(ع) در طول امامت خویش اقدام به تربیت افراد و گسترش فرهنگ دعا کردند، ایشان با خرید غلام آنان را تربیت و آزاد می کردند تا هر یک مبلغ فرهنگ شیعه در جامعه باشند.

وی افزود: از دلایل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی می توان به اقدامات خوب حوزه های علمیه در تربیت افراد انقلابی اشاره کرد امروز نیز صدها هزار تن از شاگردان و رشد یافتگان مکتب اهل بیت(ع) در سراسر جهان از انقلاب اسلامی ایران دفاع می کنند و این نشان از قدرت مکتب اهل بیت(ع) دارد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات