۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۰۲۵۸۴
حجت الاسلام والمسلمین مومنی:

انسان در ابتلا و آزمایش الهی باید اهل صبر و شکیبایی باشد

انسان در ابتلا و آزمایش الهی باید اهل صبر و شکیبایی باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان در ابتلا و آزمایش الهی باید اهل صبر و شکیبایی باشد، گفت: خداوند به اندازه ظرفیت انسان او را به بلا مبتلا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مومنی استاد حوزه علمیه به مناسبت اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد باسعادت امام سجاد(ع) در مسجد امیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان در حیات دنیوی با ابتلائات مورد امتحان الهی قرار می گیرد.

وی افزود: انسان بدون عبور از این امتحانات امکان رسیدن به مقامات بالا را ندارد و اگر بخواهد از یک مقطعی به مقطع دیگر برود آزمون این حرکت بسیار سخت تر خواهد بود و هر مقدار نیز جلوتر می رود به امتحان سخت تری دچار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه انسان در بلاها باید از خداوند یاری بخواهد، عنوان کرد: در ابتلائات شیطان دارایی های انسان را کم و بی مقدار جلوه می دهد و نداری انسان را برای او بزرگ نمایی می کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بلا و ابتلائات به اندازه ظرفیت انسان ها به آنان داده می شود، اظهار داشت: امکان ندارد خداوند بیش از ظرفیت و طاقت انسان ها به آنان بلا بدهد و چون انسان به ظرفیت خود آگاهی ندارد در بلا و ابتلائات اقدام به شکوه و شکایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه انسان در بلا و ابتلائات نباید از شکر الهی غفلت کند، گفت: انسان در هر شرایط باید شاکر خداوند باشد، انسان باید برای تماشای نعمات الهی چشم بینا داشته باشد تا بتواند نعمات بی نهایت الهی را ببیند، با این چشم است که انسان می تواند شاکر خداوند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه گاهی انسان در مقابل انجام گناه به بلا مبتلا می شود تا کفاره گناهان او باشد، اظهار داشت: گاهی نیز انسان به سب ارتقای مقام و رتبه اخروی در این عالم به بلا مبتلا می شود. انسان در ابتلائات باید خرسند باشد چرا که بلا از آن مومنان است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بلا به عبد صالح نازل می شود، گفت: خداوند با انسان های مومن است از این رو در ابتلائات خداوند به قلب آنها الهام می کند تا به درگاه حضرت حق بروند و تنها از او یاری بخواهند.

وی ادامه داد: روایت است قبل از اینکه انسان گرفتار بلا شود زمان را مغتنم بشمارد و دعا کند و در ابتلائات به مقدرات الهی راضی باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات