۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۶۰۲۶۳۰
جنگ نفس‌گیر با سیل؛

همه در خوزستان پای کار آمده‌اند

همه در خوزستان پای کار آمده‌اند
همه به جنگ سیلاب در خوزستان آمده‌اند، سیل امان نمی‌دهد و اغلب شهر‌ها را محاصره کرده و سیل‌بند‌های دست‌ساز جوانان هم تا حدی توان مقاومت دارند.
به گزارش خبرگزاری رسا، بیش از ۲۰ روز است که از سیل خانمان‌برانداز در نقاط بسیاری از کشور گذشته است، اما همچنان در برخی از نقاط سیل‌زده مانند اهواز و دیگر شهر‌های خوزستان خانه و کاشانه مردم و جان آن‌ها را تهدید می‌کند، تهدیدی که نیازمند توجه جدی مسئولان و حضور امدادگران، سمن‌ها و حمایت‌های مردمی است تا سیلاب فروکش کند و بعد از آن هم با توانمندسازی مردم و امن‌سازی مناطق سیل‌زده مردم کم‌کم به زندگی عادی‌شان برگردند.

دیروز -چهارشنبه- وزیر کشور به همراه معاون عمرانی خود و همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی وضعیت سیل‌زده‌های خوزستان راهی اهواز شده‌اند تا از نزدیک در جریان امور قرار بگیرند.

هنوز خطر ریزش سیل بند‌ها و حجم بالای خروجی‌های آب از سد‌ها و بارندگی‌های آتی اهواز و ۱۱ شهرستان دیگر استان خوزستان را تهدید می‌کند و نیازمند توجه جدی مسئولان است و علاوه‌بر آن پس زدن فاضلاب اهواز و انتشار بوی تعفن از آن مردم را دچار مشکل کرده است.

اگر چه عمق حادثه زیاد بود و کمک‌های مردمی هم فراوان و نگاه مسئولان هم در خور توجه، اما مردم فاجعه دیده و آسیب دیده از سیل توقع دارند که بیش از این مورد توجه قرار گیرند و نیازهایشان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

تقریبا در تمام نقاط خوزستان و روستا‌های آسیب دیده امدادرسانی شده و اقلام اولیه و ضروری در اختیارشان قرار گرفته، اسکان موقتشان هم در چادر‌ها یا اردوگاه‌های راهیان نور انجام شده و به‌طور مرتب غذای گرم دریافت می‌کنند. سپاه پاسداران با احداث بیمارستان‌های صحرایی بدون وقفه مشغول خدمت رسانی رایگان است، وزارت بهداشت دندانپزشکی سیار احداث کرده و مراکز ارائه خدمات سلامت روان هم مشغول امداد رسانی است.
 
این‌ها در شرایطی است که به زیرساخت‌های این استان پهناور خسارت‌های جدی در بخش مسکونی شهری و روستایی و کشاورزی و دامداری وارد شده است. گرمای هوا و رطوبت بالای هوا و گندیده شدن آب‌های حاصل از سیلاب‌های اخیر که می‌تواند محلی برای رشد جانوران موذی مانند موش و پشه باشد موجبات نگرانی اهالی از بیماری‌هایی را فراهم کرده است. مردم انتظار دارند که امدادرسانی و تعمیر و ساخت زیرساخت‌ها سرعت بگیرد.

از سوی دیگر براساس جغرافیای رفتاری و روانشناسی محیطی این منطقه، مردم خوزستان شدیدا نسبت به سرزمین و محل سکونت خود تعصب دارند به راحتی خانه و کاشانه خود را در مقابل هیولای سیل رها نخواهند کرد. تا زمان نگارش این گزارش در اکثر شهر‌ها و مناطق به‌ویژه بستان و سوسنگرد آب تا پشت دیوار منازل بالا آمده و به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی جوانان خوزستانی و گروه‌های جهادی حاضر در صحنه برای مهار سیلاب، ارتفاع سیل‌بند‌ها تنها چند سانتی‌متر دیگر با سرریز شدن فاصله دارند.

با وجود شرایط به شدت دشوار و سختی که سیل برای مردم این منطقه ایجاد کرده اما روح همدلی و همبستگی همچنان در میان خوزستانی‌های خونگرم و با محبت موج می‌زند. عکاسی که در این منطقه حضور دارد به خبرنگار ما می‌گوید شب گذشته در شرایطی بحرانی که همه مردم مخصوصا جوانان خوزستانی به شدت مشغول فعالیت برای ایجاد سیل بند و نجات خانه و زندگی خود بودند، اما وقتی متوجه حضور ما شدند، به اصرار می‌خواستند ما را به خانه خود ببرند و از ما پذیرایی کنند.

دستور تخلیه ۵ منطقه شهر اهواز

غلامرضا شریعتی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق عین‌دو، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز باید به‌صورت فوری تخلیه شوند.

وی افزود: در اقدامی احتیاطی و پیشگیرانه ساکنان منطقه کیان‌شهر اهواز نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
شریعتی خاطرنشان کرد: از جوانان دعوت می‌کنیم که در ساخت سیل‌بند در این مناطق به ما کمک و با کمک یکدیگر زنان، کودکان و سالمندان را از این مناطق خارج کنند.

استاندار خوزستان جمعیت این مناطق را چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر اعلام کرد و اضافه کرد: امیدواریم که مشکلی پیش نیاید، اما از باب احتیاط و پیشگیری از خطر دستور تخلیه این مناطق صادر شده است.

طغیان رودخانه‌های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست آن باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان شده است. بر اثر سیلاب اخیر دستور تخلیه ۲۳۴ روستای استان داده شده و بالغ بر ۴۶ هزار نفر سیل‌زده در اردوگاه‌های اسکان مستقر شده‌اند.

ترمیم سیل بند‌ها در ورودی اهواز

سردار احمد خادم سید الشهدا فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه با‌اشاره به تلاش نیروی زمینی سپاه با محوریت قرارگاه کربلا برای حفظ معابر و تاسیسات شهر اهواز گفت: نیروی زمینی سپاه با ترمیم و نصب سیل بند‌های جدید در ورودی شهر اهواز از سمت شمال به جنوب شهر، در تلاش است از ورود آب به سطح شهر و معابر جلوگیری کند. وی افزود: تلاش‌های نیرو‌های مسلح برای حفظ منطقه کیانپارس از ورود سیلاب از دیشب ادامه دارد و توانستیم به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کنیم.

فرمانده قرارگاه کربلا نیروی زمینی سپاه با بیان نجات شهر کیانشهر و کیانپارس از ورود سیلاب تصریح کرد: هم آب آزاد شده از سد کرخه از سه محور شهر را هدف قرار داده که قرارگاه کربلای نیروی زمینی سپاه برای جلوگیری از گسترش سیلاب از سه محور اقدام کرده است. تلاش ما این است که فعلا با اقدامات مهندسی حاشیه جنوبی کانال سلمان و مناطق شمالی شهر اهواز را ایمن‌سازی کنیم.

همچنین پل شناور ارتش به طول ۱۴۰ متر بر روی رودخانه کارون بین روستای سید صالح و شهرستان کارون توسط ارتش جمهوری اسلامی نصب شد. اما همچنان پل ارتباطی روستا‌های جنگیه و شهرستان کارون به دلیل طغیان رودخانه قابل تردد نیست.

نیاز فوری سیل زدگان به اقلام ضروری و بهداشتی

در وقوع سیل اولین مسئله بروز بیماری‌های عفونی است که بر همین اساس تدابیر و اقدامات بهداشتی انجام شده است و بیماری‌های شایع عفونی در منطقه وجود ندارد، اما شدیدا به اقلام بهداشتی بانوان، مایع دستشویی، شامپو، لباس زیر، پوشک بچه و البسه نیاز است. این اقلام در حال حاضر از وسایل بحرانی منطقه است. سیل زدگان با لباس تن خود دچار سیل شدند و بیش از ۱۰ روز است که در آب هستند و نتوانستند از حمام استفاده کنند و لباس خود را تعویض کنند و هیچ امکانی برای بهره مندی از امکانات اولیه ندارند. با تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده و مردم روستا‌ها را تخلیه کردند، اما تعداد زیادی درگیر سیل هستند. امکانات منطقه پاسخگوی نیاز سیل زدگان نیست در حال حاضر موکب‌ها نیز برای کمک به سیل زدگان وارد منطقه شدند و پخت غذا را بر عهده‌دارند. غذا از طریق قایق و بالگرد به دست هموطنان می‌رسد.

با توجه به اینکه تمامی نهاد‌های دولتی و مردمی و نظامی در منطقه حاضر هستند و تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات می‌کنند، اما به جهت حجم بالا حادثه و سنگینی هزینه‌ها کاری بیش از این نمی‌توان انجام داد و به همین جهت از هموطنان انتظار می‌رود تا کمک‌های مورد نیاز سیل زدگان را از طریق مبادی اعلام شده مورد تایید به شکل نقدی یا غیرنقدی برای هموطنان در مناطق سیل‌زده ارسال کنند.
 
برخی از هموطنان در مناطق سیل‌زده بر روی سیل بند‌ها هستند به همین دلیل نیرو‌های زیادی برای کنترل سیل بند‌ها و جلوگیری از نشت و نفوذ آب مشغول فعالیت هستند و همین امر موجب شده تا در پخش غذا و اقلام مورد نیاز در مناطق تحت محاصره سیل آب با کمبود نیرو مواجه باشند.

در برخی مناطق حجم آب و گل و لای بالاست و امکان عبور با قایق نیست، زیرا موتور قایق‌ها در گل و لای امکان حرکت ندارد و به دلیل طولانی بودن مسیر تردد قایق با پارو نیز به سختی انجام می‌شود و تنها با بالگرد امکان تردد در منطقه فراهم می‌شود.

ورود اولین محموله کمک موکب‌های عراقی به کشور

مردم نوع دوست عراق نخستین محموله موکب‌های اربعینی را برای کمک به مناطق سیلابی خوزستان از مرز شلمچه راهی کشورمان کردند. این محموله شامل بیش از صد تن مواد غذایی وبه ارزش صد هزار دلار با ۲۰ خودرو به ایران ارسال شده است. قرار است کاروان کمک‌های مردمی و انسان دوستانه عراق از جاده خرمشهر به اهواز، در حمیدیه مستقر شود.

موکب‌های عراق در شهر‌هایی مانند بستان، سوسنگرد و حمیدیه تا عادی شدن شرایط بحرانی به خدمات‌دهی به مردم می‌پردازند و در روز‌های آینده شاهد ورود کاروان‌های بیشتری از کمک‌های مردم کشور همسایه به منطقه خواهیم بود.

استمرار امداد رسانی به سیل‌زدگان لرستانی

در لرستان هم به دنبال وقوع سیلاب در شهرستان‌های مختلف استان کار امداد رسانی وارد دهمین روز خود شده است، نیرو‌های امداد و نجات هلال احمر، ارتش و سپاه به یاری مردم سیل‌زده پلدختر و معمولان شتافتند و همچنان کار امداد رسانی به سیل زدگان استمرار خواهد یافت.

علاوه‌بر نهاد‌ها و دستگاه‌های امدادی و انقلابی، گروه‌های جهادی، مردم و اصناف و سازمان‌های مردم نهاد مختلف نیز با جمع‌آوری کمک‌ها در تلاش هستند هرچه سریع‌تر کالا‌های مورد نیاز مردم سیل‌زده را به دستشان برسانند.

همچنین مدیر حوزه‌های علمیه استان لرستان هم از مشارکت بیش از ۴ هزار طلبه در پاک‌سازی منازل سیل‌زدگان لرستانی خبر داد و گفت: حضور روحانیون و طلاب لرستان و سایر استان‌ها در زمینه امدادرسانی و خدمات‌دهی به شهرستان سیل‌زده پل‌دختر بسیار چشمگیر بوده است.

وی با‌اشاره به اوج همبستگی و همیاری مردم برای کمک به سیل‌زدگان گفت: طلاب و روحانیون مستقر در مناطق سیل‌زده لرستان به همراه سایر نهاد‌های کمک‌رسان از قبیل، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، دانشگاه‌ها و... علاوه‌بر انجام فعالیت‌های لایروبی منازل درزمینه ایجاد کارگاه‌های مشاوره و برنامه‌های مفرح برای کودکان و نوجوانان نیز بسیار فعال هستند.

جشن سیل‌زدگان در شب میلاد علمدار کربلا

همچنین به مناسب میلاد باسعادت امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل (ع) مراسمی در مسجد امیرالمؤمنین پلدختر با حضور اقشار مردم و جهادگران در شب میلاد علمدار کربلا برگزار شد.

جانشین قرارگاه جهادی در پلدختر با‌اشاره به اینکه تجمع مردم پلدختر و گروه‌های جهادی اعزام شده به منطقه در شب میلاد علمدار کربلا اتفاق خوبی است که اتحاد و همدلی را فزونی خواهد داد، گفت: حضور نیرو‌های جهادی در کنار مردم آسیب‌دیده سبب امید بیشتر و نشاط آنان خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین تکلیف گروه‌های جهادی از اعزام به این مناطق، همدردی و همراهی با مردم آسیب‌دیده است چراکه بحران به وجود آمده هر شخصی را متأثر می‌کند. حضور خالصانه و بدون منت گروه‌های جهادی در این روز‌های پلدختر، انرژی مضاعفی به مردم منطقه داده و روند بهبودی و جریان زندگی در این شهرستان روبه افزایش است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: کیهان
ارسال نظرات