۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۰۲۶۴۱
یادداشت؛

تقابل برای پایان‌دهی به یک تحقیر بی‌پایان

تقابل برای پایان‌دهی به یک تحقیر بی‌پایان
سیاست‌ ضد سپاهی ترامپ که با اضافه کردن نام آن به لیست گروه‌های تروریستی به اوج خود رسیده است، ناشی از شکست‌های پیاپی آمریکا در رویارویی با سپاه است.
به گزارش خبرگزاری رسا، دو هدف عمده تحریم‌ها و محدودیت‌های ایالات متحده امریکا در تقابل با جمهوری اسلامی ایران از چند الگوی معین تبعیت می‌کند؛

۱- اقدامات ضدایرانی امریکا نه «از روی اقتدار» بلکه «در مواجهه با اقتدار ایران» صورت می‌گیرد. از جمله اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب به گروه‌های تروریستی که عامل اتخاذ چنین تصمیمی نه موفقیت‌های نظامی و سیاسی ایالات متحده امریکا بلکه شکست‌های پیاپی محورغربی –عربی از اقدامات ضدتروریستی سپاه پاسداران در منطقه غرب آسیاست.
 
مصادیق آن نیز موفقیت‌های سپاه در شکست داعش و بن بست استراتژیک امریکا در مواجهه با اقتدار سپاه در کشور‌های سوریه، عراق، یمن و لبنان است.

به بیان بهتر، سیاست‌های ضد سپاهی دونالدترامپ که با اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب به لیست گروه‌های تروریستی به اوج خود رسیده است و ناقض قوانین آمره حقوق بین الملل است ناشی از شکست‌های پیاپی است که امریکا و متحدان این کشور در رویارویی با سپاه در منطقه غرب آسیا متحمل شده‌اند و آخرین ترکش ترامپ برای پایان دهی به تحقیر در مواجهه با این نهاد انقلابی است.

۲- «متوقف سازی روند رو به تعالی» مراکز و عناصر اقتدار جمهوری اسلامی ایران الگوی ثابت دیگری است که امریکا در اعمال محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی به صورت ویژه آن را همچنان دنبال می‌کند.
 
اینکه سپاه پاسداران طی سال‌های اخیر به بهانه مختلف مورد تحریم، تخطئه و هجوم عملیات امریکایی قرار گرفته است، بدان معناست که این کشور کماکان در تلاش است تابا ایجاد موانعی جدی روند رو به رشد سپاه در عرصه‌های مختلف را متوقف سازد.
 
تصور اینکه تعطیلی صنعت هسته‌ای در ایران در سایر حوزه‌ها اعم از موشکی و منطقه‌ای که سپاه میدان دار آن است نیز تکرار شود، یک شاخص مهم برای کنترل و مدیریت رفتار ایران است.

۳- «تقابل سازی بین مردم - حاکمیت» عنصر واحد و همیشگی تمام سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران بوده است. اینکه دونالد ترامپ و مایک پمپئو بعد از اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها در خطاب به افکار عمومی جامعه ایرانی مسئولان ومقامات و نهاد‌های انقلابی را متهم به فساد و ناتوانی در برآوردن مطالبات مردم می‌کند ناشی از همین رویه است.
 
اینکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا پس از اضافه کردن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، در گفتگو با فاکس نیوز با اتهام زنی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از اقدام اخیر امریکا را تأمین منافع جامعه ایرانی! عنوان می‌کند نیز ناشی از استمرار از آن است که ایجاد دوقطبی سازی میان مردم با نهاد‌های انقلابی کماکان به قوت خود باقی است و امروز در گزاره‌ای به نام تقابل مردم با سپاه خودنمایی می‌کند.

۴- تصمیم مورد اشاره دولت امریکا اگر چه با اهدافی نظیر «جبران شکست منطقه‌ای محور غربی-عربی از فعالیت‌های ضدتروریستی سپاه»، «حمله به ارکان اقتدار جمهوری اسلامی ایران»، «اثرگذاری بر انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و پیروزی مجدد بنیامین نتانیاهو در انتخابات»، «افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی و جلوگیری از ورود سرمایه گذار به ایران» و «تحریک ایران برای خروج از برجام» و «ضدیت افکارعمومی دنیا با فعالیت‌های ضدتروریستی سپاه» قابل ارزیابی است، اما نشانه‌هایی از اجماع‌سازی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران حداقل در سطح منطقه‌ای در آن یافت نمی‌شود.
 
همانگونه که اشاره شد اقدام اخیرامریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک الگوی مشخص در دکترین سیاست خارجه این کشور علیه ایران تبعیت می‌کند، الگویی که به انفعال کشاندن سپاه در عرصه منطقه‌ای و رویارویی مردم با این نهاد انقلابی مهمترین هدف آن است و از اماره و نشانه‌های موجود می‌توان دریافت که این اقدام امریکا نیز همانند سایر رویکرد‌های ضدایرانی این کشور تنها به یک جنگ روانی محدود خواهد شد و دستاوردی در حوزه نظامی، سیاسی و اقتصادی برای امریکا به همراه نخواهد داشت. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات