۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۶۰۲۶۷۴
آیت الله علم الهدی:

سپاه پاسداران الگوی ایثار و مقاومت است

سپاه پاسداران الگوی ایثار و مقاومت است
امام جمعه مشهد گفت: در فرهنگ سپاه «نمی‌شود» نداریم، پاسدار تا جایی که همه چیزش را فدا کند جلو می‌رود و تا مرز شهادت ایستاده و مقاوم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه که در بارگاه منور رضوی ایراد شد با بیان اینکه خداوند در برخورد با کفار دو روش را به مومنان آموزش می‌دهد، گفت: اولین آن روش برخورد با کفار شامل گفت‌وگو مبتنی بر اخلاق و رحمت اسلامی است. در سوره مبارکه نحل و فصلت نیز بر این الگو تاکید شده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به نوع دوم برخوردی که خداوند در قرآن برای کفرستیزی به مومنان ارائه می‌دهد، افزود: برخورد شدید و تند دومین نوع از الگوهای برخورد با کفار است. در سوره مبارکه سجده این نکته بیان شده که به کفار پشت کنید، از آنها اعراض کرده و هر نوع تعاملی با آنان را کنار بگذارید. در سوره قلم نیز به این نکته اشاره شده است.

وی داشتن امید را امری ضروری در برخورد با دشمن دانست و خاطر نشان کرد: اگر امید وجود نداشته باشد انسان نمی‌تواند مقاومت کند. در هر جنگی به هر اندازه هم تجهیزات هم فراوان باشد، تنها تا زمانی ایستادگی صورت می‌گیرد که امید شکست دشمن وجود داشته باشد.

آیت الله علم الهدی با بیان توصیه قرآن مبنی بر ضرورت ایستادگی با امید به تحقق وعده های خداوند متعال تصریح کرد: خداوند متعال وعده داده است که کفار را در دنیا و آخرت دچار شکست می‌کند و این وعده خداوند حق است که دشمنان ما در همین دنیا دچار ذلت می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به علت نام گذاری روز سوم شعبان و ولادت امام حسین(ع) به عنوان روز پاسدار توسط امام خمینی(ره) افزود: علت این نامگذاری از سوی امام راحل، بخاطر دو خصوصیتی است که در وجود امام حسین(ع) وجود داشت. در واقع امام خمینی(ره) از همان ابتدا به قشر پاسدار این خط را دادند که باید این دو ویژگی و خصوصیت در قاموس زندگی فردی آنان و همچنین در دورنمای حرکتی این نهاد وجود داشته باشد.

وی با ذکر اولین خصوصیت حضرت سید الشهدا(ع) در مسیر توحید ادامه داد: در منطق انقلابی سیدالشهدا(ع) موازنه قدرت وجود نداشت و 120 هزار نفر در مقابل 120 نفر صف کشیدند. سیدالشهدا(ع) این را مبنا قرار نداد وسپاه باید این خاصیت را داشته باشد که در خط دفاع از اسلام و پاسداری از انقلاب، به هیچ وجه نباید توانمندی دشمن از نظر تجهیزات و کمیت را مبنا قرار دهد. بلکه باید با سرسپردگی و اتکا به  قدرت خداوند به پیش برود.

آیت الله علم الهدی با بیان خصوصیت دوم زندگی سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: این خصوصیت مرز ناشناسی در ایثارگری است. همواره این پرسش مطرح است که در مقام ایثار تا کجا باید حرکت کرد؟ آیا دادن جان و مال و تنها در عمق خطر رفتن و خطرپذیری کافی است؟ باید در مرزنشناسی ایثار حضرت سیدالشهدا(ع) را الگوی خود قرار داد.

امام جمعه مشهد با اشاره به خصوصیت حد ناشناسی سپاه پاسداران در ایثارگری افزود: سپاه پاسداران دو خصوصیت ذکر شده را در طی 40 سال گذشته در برابر چشمان مردم به نمایش گذاشته است. در هیچ زمانی چه در دوران دفاع مقدس و چه در توطئه‌ها و فتنه‌ها، مسئله مبنا قرار دادن قدرت دشمن برای سپاه مطرح نبود. چه آن روزی که سپاه گلوله توپ نداشت و چه امروزی که دشمن از موشک های او اظهار عجز و وحشت می‌کند، این نهاد با همان توکل و ایثارگری در برابر استکبار محکم ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دقایق جریان‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس و یا دفاع از حرم توسط سپاه به وجود آمد را ارزیابی کنید، می بینید که خط سپاه همان خط سیدالشهدا(ع) است که برای ایثارگری مرز نمی شناسد و قدرت دشمن نیز او را متوقف نمی کند. 

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مردم ما در عرصه خدماتی و دفاعی ناظر مرز ناشناسی سپاه بودند، گفت: مردم ما ناظر بودند که هیچ قدرتی جلودار سپاه نیست و هیچ جریانی نمی تواند مانع سپاه و پاسداران شود. در فرهنگ سپاه «نمی‌شود» نداریم. پاسدار تا جایی که همه چیزش را بدهد جلو می‌رود و تا مرز شهادت ایستاده و مقاوم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به توهین ترامپ به سپاه پاسداران افزود: این حرکت احمقانه رئیس جمهور آمریکا اگر برای مصرف داشتن این حرکت در داخل کشور بود که شکست ذلت‌باری خورد. چراکه اقدام او در تروریستی خواندن سپاه به شکل یک اهانت و تحقیر نسبت به این نهاد مقدس درآمد و از سوی دیگر با خروش ملت نسبت به این اقدام آمریکا، مانور محبوبیت سپاه توسط مردم به نمایش درآمد.

وی با اشاره به عدم تشخیص محبوبیت سپاه پاسداران در دل مردم توسط دشمن خاطر نشان کرد: اگر رئیس جمهور آمریکا این جسارت احمقانه را به این منظور صورت داده که راهی برای خودش در عرصه بین‌المللی برای تجاوز و برخورد با سپاه باز کند، دچار حماقت زیادی شده است. چراکه کشورهای دنیا نیز، این اقدام را محکوم کرده اند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: سپاه بخشی از حکومت است و تروریست محسوب نمی‌شود. تروریست دسته بی‌سازمانی است که به نظام وابسته نیست و اقدام آمریکا یک تخلف از قوانین بین‌المللی است که آبروی آمریکا را در دنیا برد و او را مفتضح کرد. آمریکا ثابت کرد که یک «قلدر وحشی زورگوی تا دندان مسلح گزنده‌ای» است که تمام اصول روابط بین‌الملل را زیر پا گذاشته است.

امام جمعه مشهد با اشاره به واقعه سیل در کشور و همیاری همه دستگاه ها از جمله ارتش و سپاه با مردم افزود: مردم و دستگاه های نظامی نمایشی از وحدت، همدلی و یکپارچگی احساسی و عاطفی را در برابر چشمان دنیا ارائه دادند. اینکه سیلی در شیراز می‌آید و مردم مهمانان را به منازل دعوت می‌کنند و سپس در اهواز همه مردم شهر برای ایجاد سیل بند مشارکت می‌کنند، این پیام را به دشمن می رساند که اگر روزی به مردم بگویند دشمن می‌خواهد وارد شهر شود، همه مردم با او مقابله می‌کنند.

وی زحمات وزرا و مسئولان دولتی را در واقعه سیل شایسته تشکر دانست و خاطر نشان کرد: مسئولان دولتی و وزرا به عنوان یک مجاهد در جریان سیل با وارد کردن امکانات و تجهیزات به عرصه و میدان به یاری مردم شتافتند. اگر مسئولان در حل مشکلات معیشتی مردم همین طور وارد عرصه و کار جهادی شوند و هر وزیری در مشکلات معیشتی خودش را مسئول بداند، همه این مشکلات اقتصادی حل خواهند شد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: همه مردم در عرصه کمک‌رسانی به مناطق سیل زده به عرصه آمدند. در عرصه حمایت از فقیران شهر نیز نباید بگذاریم در این شهر خانواده‌ای سر گرسنه بر زمین بگذارد. باید به این نتیجه برسیم که هرگاه دولت و ملت در کنار هم بودند مشکلات را با موفقیت پشت سر گذاشته اند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات