۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۰۲۷۴۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

انسان باید مطلع الفجر نورالله باشد

انسان باید مطلع الفجر نورالله باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه با تاکید بر اینکه انسان باید مطلع الفجر نورالله باشد، گفت: انسان می تواند به مقام لقاء الله نائل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه در ششمین جلسه دهه اول ماه شعبان در حسینیه هدایت، گفت: برخی انسان ها، صاحب دلان هستند.

وی افزود: امام صادق در یک روایتی می فرمایند: مردم را می توان به سه دسته تقسیم کرد که گروه اول کسانی هستند که خود را طواف می کنند؛ این افراد در طول عمرشان خود را به جای خدا می گذارند و به قول عرفا و علما دچار من طبیعی می شود و هر چه می خواهند می گویند و هر آنچه می خواهند انجام می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: مهمترین خطر مردم در طول تاریخ خطر حذف خداوند از زندگی خودشان بوده است، کسی که خدا را از زندگی خود حذف کند در زمره قوم فرعونیان قرار می گیرد؛ خدایی شدن کار آسانی نیست انسان اگر می خواهد خدایی شود باید همه امور زندگی اش الهی باشد و امور غیر الهی در زندگی او حذف شود و با این حذف و انتخاب همه افعال او الهی می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان الهی همه افعالش خدایی است و چنین شخصی امید به لقاء الله دارد از این رو به هر چیزی که ضد رضای الهی است نه می گوید. صاحب دلان به خاطر قلبشان منشا آثار بسیار مثبت و گاهی ماندگار می شوند، نگاه آنان به مردم زیباترین نگاه است از این رو تک تک انسانها را بالاترین مطلع الفجری می بینند که خداوند خلق کرده است.

وی افزود: انسان مطلع الفجر نورالله می شود و می تواند کار الهی انجام دهد چون قوی ترین انرژی عالم از او طلوع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: کسانی که خود را طواف می کنند تنها به دعوت شکم و شهوت لبیک می گویند بر این اساس تا زمانی که زنده هستند بنده شکم و شهوت اند اما دسته دوم قلب خود را طواف می کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دسته دوم در تلاش و تکاپو هستند تا تکبر و ریا و هر آنچه زشتی در وجودشان است از قلب خود دور کنند و قلب‌شان را با پرده تواضع و مهرورزی زینت دهند تا دیگران بتوانند از آنان نتایج مثبت دریافت کنند بنابراین دسته دوم اهل نجات هستند اما هنوز کامل نیستند و خداوند در قیامت به اهل بیت(ع) و قرآن کرذیم اجازه می دهد تا آنان را مورد شفاعت خودشان قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه انسان در کنار اعمال نیک باید خود را از وساوس شیطانی تطهیر کند و اعمالش باید به گونه ای باشد که اولیای الهی در عالم دیگر منتظر آمدنش باشند، گفت: رسیدگی به قلب جزء اعمال صالح و بسیار با ارزش است که انسان باید به آن توجه کند تا بتواند هر آن چه ضد خداوند است از آن بیرون کند تا در زمره مخلصین قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کرد: امام صادق(ع) درباره گروه سوم می فرمایند: دسته سوم تنها گرد خداوند می چرخند و همه حرکات و اعمالشان تنها برای خداوند است آنان در این عالم تنها به دنبال یک محبوب هستند و سایر محبوبان دنیا را ابزاری برای رسیدن به آن محبوب حقیقی می دانند اینان طواف کننده گرد رب هستند.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: انسانهایی که گرد شکم و شهوت می چرخند زیان کاران، انسانهایی که طهارت قلب برایشان مهم است افراد با منفعت و کسانی که گرد خداوند می چرخند را منبع همه خیرات بیان کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات