۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۰۲۷۴۹
حجت الاسلام والمسلمین احدی:

امام سجاد احیاگر فرهنگ دعا و مناجات بودند

امام سجاد احیاگر فرهنگ دعا و مناجات بودند
استاد اخلاق با بیان اینکه امام سجاد(ع) احیاگر فرهنگ دعا و مناجات بودند، گفت: با تقویت فرهنگ دعا در جامعه می توان با فرهنگ مبتذل غربی مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احدی استاد اخلاق، شب گذشته در نخستین جلسه درس اخلاق سال جدید که در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، گفت: ماه‌های شعبان و رجب حالات خاصی دارد و زمانی که این دو ماه به رمضان وصل می شود تحولی در وجود انسان رخ می دهد.

وی افزود: یکی از آن تحولات این است که معمولا بسیاری از انسانها دوست دارند که خوب زندگی کنند و اعمال صالح انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه نخستین کار سالک الی الله پاک کردن ذهن خود از خاطرات بیهوده است، ابراز کرد: انسانی که نتواند ذهن خود را از ناپاکی ها و امور بیهوده پاک کند نمی تواند در این مسیر گام بردارد.

استاد اخلاق با بیان اینکه انسان سالک اعمال خود را حبط نمی کند، عنوان کرد: بزرگ ترین عارفی که در زمینه عرفان بسیار کار کرد امام سجاد(ع) بودند.

وی افزود: در دوران امامت امام سجاد(ع) به جای آنکه مدینة الرسول مهد تربیت فقها و علما شود به دست امویان محل برگزاری جشنواره های مبتذل شده بود از این رو امام سجاد(ع) با جود آن شخصیت علمی و بلند مرتبه به اشک و گریه روی آورد تا مردم به این وسیله بیدار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی ادامه داد: موسیقی و حرکات موزون انسان را تحریک می کند و در گمراه ساختن او خطرناک است امام زمانی که دیدند این امور در این دو شهر مقدس برقرار است و نمی توانند با کلام منطقی به مقابله با آنان برخیزند اقدام به بیان کلمات عرفانی پرداختند.

این استاد اخلاق در ادامه بیان داشت: امام سجاد(ع) فقیهانه وارد عمل شدند و با اشک و دعا به تنقیه افرادی که گوششان پر از امور باطل شده بود، پرداختند.

وی با بیان اینکه انسان اگر لذت نزدیک شدن به خداوند را بچشد دیگر هیچ لذت باطلی برای او لذیذ نخواهد بود و این اوج عرفان است، گفت: عرفان حقیقی غیر از عرفان کذایی است که برخی آن را تبلیغ می کنند امام سجاد(ع) نمونه بارز عارف بالله بودند که در دعاهایشان از خداوند می خواهند ایشان را عارف به خود گرداند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با اشاره به اینکه خلوت با خداوند لذت بخش است، عنوان کرد: انسان اگر لذت خلوت خداوند را درک کند دیگر از رفتن به مسجد فرا نمی کند. علت اینکه امام سجاد(ع) در مدینه موفق بودند و توانستند موسیقی های این شهر را کم کنند به خاطر این بود که فرهنگ مناجات با خداوند را در میان مردم تقویت کردند و صحیفه سجادیه را که گنجینه علم و معارف است در اختیار آنان قرار دادند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات