۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۰۲۷۸۳

نگاهی به خدمات قرارگاه مردمی امام حسین خوزستان تحت اشراف آیت الله کعبی

نگاهی به خدمات قرارگاه مردمی امام حسین خوزستان تحت اشراف آیت الله کعبی
قرارگاه مردمی امام حسین(ع) تحت اشراف آیت الله کعبی جهت امداد رسانی به سیل زدگان استان خوزستان تشکیل و در حال کمک رسانی به مردم سیل زده خوزستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با توجه به بحران ایجاد شده بر اثر سیل در استان خوزستان، قرارگاه مردمی امام حسین علیه السلام با هدف امدادرسانی به سیل زدگان استان خوزستان تحت اشراف حضرت آیت الله کعبی، نماینده محترم مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری راه اندازی شده است. این قرارگاه دارای شش کمیته است که عبارتند از: کمیته بسیچ مردمی و ارتباطات اجتماعی،کمیته بهداشت و درمان،کمیته گروههای جهادی،کمیته فنی،کمیته رسانه، کمیته پشتیبانی(حمل ونقل) و کمیته مالی.

* برخی فعالیت های انجام گرفته قرارگاه مردمی امام حسین(ع):

  1. 1. از لحظه شکستن سیل بند عین 2 پیگیری و اقدام مستمر و سریع حضرت آیت الله کعبی با مقامات عالی کشور و بالخصوص قرارگاه کربلا که موجب شد از شب گذشته(سه شنبه) تا صبح امروز قرارگاه کربلا وارد عمل شده و امکانات موثری در جهت حفظ جان و اموال و منازل مردم شریف عین و جلوگیری از ادامه سیل به کار گرفته اند  
  2. اعزام اکیپ های پزشکی و دارویی به مناطق سیل زده
  3. برگزاری منظم جلسات کمیته فنی به ریاست آیت الله کعبی و ارائه گزارش های دقیق و کارشناسانه از سوی برجسته ترین مدیران و کارشناسان استان و کشور در حوزه آب، زمین، کشاورزی، محیط زیست، سدو نیروگاه و ... و ارائه منظم، دقیق و لحظه ای این گزارشات به مسئولان لشکری و کشوری
  4. پخت روزانه بالغ بر 3000 پرس غذای گرم(نهار و شام) و ارسال به مناطق سیل زده
  5. تهیه و ارسال هزاران گونی، بیل، آرد، خرما، نان و دیگر لوازم ضروری ...
  6. تهیه و ارسال صدها بسته بهداشتی مورد نیاز سیل زدگان
  7. حضور جهادی صدها تن از جوانان به ویژه روحانیون و طلاب حوزه علمیه امام حسین عالیه السلام در میان سیل زدگان و ارائه خدمات جهادی به این عزیزان
  8. پیگیری و ارسال چندید قایق، کانکس، لوله های 56 اینچ انتقال آب از غرب کارون به شرق برای شکستن محاصره جنگیه و کوت سید صالح و ام الدبس و ...
  9. حضور و تفقد مستمر آیت الله کعبی و مدیران کمیته های قرارگاه امام حسین علیه السلام از سیل زدگان و شنیدن درد و رنج آنان و پیگیری میدانی برای حل معضلات
  10. .....

* احتیاجات :

وسایل بهداشتی، قایق و کانکس اسکان از مهم‌ترین نیاز مردم سیل زده است. همچنین: چادر، پتو، وسائل حمل و نقل، مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی ، گونی،آب آشامیدنی، بیل مکانیکی، لودر، ظروف یک بار مصرف و ..

حجم و گستردگی سیل و آثار بر جای مانده از آن بقدری است که رسانه ها فارغ از هر گونه مرزبندی سیاسی، جریانی یا عاطفی باید در کنار مراکز و ستادهای مردمی کمک به سیل زدگان قرار بگیرند و بدور از شخصی گرایی مُبین نوع و حجم و کیفیت فعالیت آنها باشند.

۲۱ فروردین را از صبح تا پاسی از شب در قرارگاه مردمی امام حسین ع ( تحت اشراف مستقیم آیت الله کعبی ) گذراندم. با هم قسمت اول این گزارش را می خوانیم:

آیت الله کعبی پس از اطلاع از حجم و میزان خسارات و وسعت مناطق و روستاهای درگیر سیل، ضمن‌ تشویق همه ی مراکز مردمی، فرض را بر لزوم ورود میدانی و مساعدت حداکثری قرار داد و مرکز فرهنگی و حوزه ی علمیه ی تحت مدیریت خود، به همراه صدها تن از طلاب، دوستان و وابستگاه و سایر اقشار مردم را به یک قرارگاه امداد، حمایت و پشتیبانی از سیل زدگان تبدیل نمود.

یکی از برجستگی های این مرکز، فعالیت تخصصی کلانِ کمیته های قرار گاه است. کمیته ها از متخصصان مربوطه تشکیل می شوند که بصورت علمی و عملیاتی به فعالیت می پردازند.

از جمله کمیته های بسیار فعال در قرارگاه امام حسین ع می توان به:

کمیته‌ ی پشتیبانی و تغذیه

کمیته ی گروه های جهادی

کمیته ی بهداشت و درمان

کمیته ی فنی

کمیته ی نیاز سنجی

کمیته ی ارتباطات 

کمیته ی حمل و نقل و... اشاره کرد.

کمیته ی پشتیبانی و تغذیه، روزانه ۵۰۰۰ پُرس غذای گرم به همراه نان و آب معدنی ( و جدیداً کیک و حلوا جهت اطفال ) را در دستور کار خود دارد.

به گفته ی دبیر اجرایی قرارگاه این تعداد در حال افزایش است و تا ۷۰۰۰ هزار پُرس غذای گرم نیز خواهد رسید. 

نکته ای که معمولا در جاهای مختلف به آن توجه نمی شود یا کمتر توجه می شود، حجم و کیفیت غذای ارسالی به سیل زدگان است که در قرارگاه امام حسین ع تلاش شده است، وعده های غذایی هم بلحاظ کم و هم از جهت کیف در سطح مطلوب بدست سیل زدگان برسد.

غذاهای گرم در دو نوبت ناهار و شام، در زمانهای تعریف شده به کمیته حمل و نقل و کمیته ی توزیع تحویل داده می شود و این دو کمیته با بهره مندی از شبکه ی کامل حمل و نقل همچنین نیروهای مستقر در مناطق هدف، غذای گرم، آب، نان و سایر مایحتاج را در اسرع وقت به مناطق مسیر شیبان، مسیر خسرج و الباجی، مسیر الهایی، مسیر تصفیه ی قند و شکر، مراونه یکاویه، مسیر شهرستان کارون ابودبس و قضاویه، مسیر عنافجه و البونیس، روستاهای شیبان- زرگان و شری مری، کوت سید نعیم حمیدیه، منطقه ی بستان، حوالی و اطراف سوسنگرد، قلعه سحر، سیدعباس، مسیر اسماعیلیه، اردوگاههای مستقر در عین ۲ و... توزیع و مستقیماً بدست سیل زدگان می رسانند.

همانطور که گفته شد، نیاز سیل زدگان به غذا محدود نمی شود لذا جهت تامین نیازهای بهداشتی عزیزان مصیبت زده و ارایه ی خدمات درمانی به آنها، تعدادی از پزشکان و عوامل درمانی مختلف با تهیه ی دارو و تجهیزات مورد نیاز بصورت میدانی اقدام به ارایه ی خدمات اولیه می نمایند.

اضافه بر بیماران عادی و معمولی، رابطان قرارگاه در مناطق سیل زده موظف شده اند، حالات خاص و فوری را شناسایی تا با هماهنگی کمیته ی بهداشت و درمان، آن بیماران را در محل و در صورت لزوم به نزدیکترین مراکز درمانی - بیمارستانی منتقل کنند. دکتر مزرعه، دکتر حسینی و... در کمیته ی بهداشت و درمان فعال هستند.

این کمیته از الحاق همه عوامل درمانی به خود استقبال می کند.

کمیته فنی زیر نظر دکتر مرمضی موظف است بخش نرم افزاری موضوع سیل را با هدف ارایه ی راهکار فنی جهت کاهش آن و پایین آوردن خسارات و انتقال فوری موارد مطالعاتی به مراکز مختلف تصمیم گیری از جمله استانداری و... تشکیل شده است. یک نسخه از گزارش جامع کمیته ی فنی که متضمن پیشنهادات عملی و راهکارهای فوری یا بلندمدت است تهیه و از طریق آیت الله کعبی اماده ی ارسال به مرکز است.

کمیته ی گروههای جهادی در راستای جلوگیری از سقوط شهرها و روستاها توسط سیل، با بکارگیری نیروهای خبره و مُجرب تلاش کرده است در کنار مردم و جوانان سیل بندساز قرار بگیرد و مبادرت به انتقال تجارب و تهیه موارد مورد نیاز در حد مقدور نماید. حاج عبدالله طرفاوی هدایت این کمیته را بر عهده دارد.

ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که کلیه ی طلاب حوزه ی علمیه ی آیت الله کعبی همدوش با سایر فعالان، درس خود را موقتاً به کناری نهاده و در بخشهای مختلف قرارگاه اعم از پشتیبانی، حمل و نقل، توزیع مواد غذایی و... حضوری ملموس و پر رنگ دارند.

بدلیل اطاله کلام از سایر موارد می گذرم و تنها به این نکته اشاره می کنم که انصافاً فعالیت قرارگاه امام حسین ع فعالیتی همه جانبه نگر، علمی، اندیشمندانه، جامع و صادقانه است.

دوستان می توانند در همه ی ساعات روز و تا پاسی از شب به مرکز فرهنگی امام حسین ع واقع در لشکر آباد مراجعه و شاهد شور و شعور و هیجان خدمت در آن مرکز باشند.

بدون اینکه بخواهیم این نوشتار نسبتاً طولانی را به سمت شخص گرایی سوق بدهیم و از ارزش اخلاقی - معنوی آن بکاهیم، اما با مراجعه به قرارگاه می توان بسیاری از نخبگان، فعالان اجتماعی، مدیران و نمایندگان سابق و فعلی و... را می توان در قرارگاه امام حسین ع دید و از انگیزه ی حضورشان در این امتحان بسیار سخت آگاه شد.

صاحب این قلم بحکم شرایط پیش آمده و گستردگی آن، در کنار همه ی مراکز امداد رسان بوده و خواهد بود./1325/

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات