۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۰۲۸۱۷
یادداشت؛

سال فرصت‌ها و گشایش‌ها

سال فرصت‌ها و گشایش‌ها
هنر انقلاب اسلامی در تبدیل تهدید به فرصت بوده است؛ اینک در آغازسال ۹۸ با عوامل مهمی در منطقه و داخل روبه‌رو هستیم که سال فرصت‌ها را نوید می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم حمیدرضا ترقی آورده است:
 
درباره مسائل مربوط به سال جاری، انسان میبیند که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحب‌نظران یا اظهار‌نظر‌کنندگان درباره سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که این سال، سال تهدید‌ها است. بنده مطلقاً این را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها است؛ سال امکانات و سال گشایش. البتّه آن کسانی که اظهار نظر دیگری میکنند و دائم تهدید به رخ این و آن می‌کشند، دانسته یا ندانسته تحت تأثیر رجزخوانی‌های دشمنان این ملّتند. امام خامنه‌ای ۱/۱/۹۸چه کسانی سال ۹۸ را سال تهدید‌ها می‌دانند دشمنان این ملّت علاوه بر آنچه در واقعیّت انجام میدهند، جنگ روانی هم دارند، اظهار نظر هم دارند، رجزخوانی هم دارند. این رجزخوانی‌ها باید همان طور که هست، دانسته بشود.(مقام معظم رهبری ۱/۱/۹۸)

تهدیدات رژیم صهیونیستی:

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً مدعی شده است که برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی حاضر به اجرای عملیات نظامی در خاک کشورمان است! البته هر چند این سخن بیشتر یک لاف رسانه‌ای است، اما نشریه جروزالم پست در مقاله اخیر خود به نقل از مدیر کنترل تسلیحات مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل مدعی شده که مهمترین راهکار برای تغییر رفتار ایران استفاده از دو راهکار ذیل است:

۱- عملیات‌های پنهانی (جاسوسی، خرابکاری و ترور) طرح ترور برخی مقامات و مسئولین کشور را که پیشتر توسط اتاق‌های فکر آمریکایی و صهیونیستی مطرح شد، در این بخش تعریف می‌شود.

۲- عملیات‌های سایبری (فضای مجازی) نفوذ به پایگاه‌های اطلاعاتی بانک‌ها و نهاد‌های دولتی و نظامی؛ با توجه به اهمیت این مرکز در جهت دهی سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی، پر واضح است که این خط مشی در سال ۲۰۱۹ مبنای سیاست خارجه این رژیم در قبال کشورمان خواهد بود.

تهدیدات آمریکا:

پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترست در مقاله اخیر خود با اشاره به ماجرای شورش موسوم به جمهوری مهاباد تکرار این گونه کانون‌های شورشی را محتمل دانسته است و موارد ذیل را در کنار حفظ تحریم‌ها به عنوان ابزار‌های افزایش فشار بر ایران نام برده است:

۱- افزایش ناامنی‌های مرزی
۲- تشدید اختلافات قومی و مذهبی

با کنار هم قرار دادن این دو سیاست در می‌یابیم که استراتژیست‌های کاخ سفید در تلاش اند تا در سال ۲۰۱۹ با بهره گیری از پیامد‌های میان مدت تحریم بر اقتصاد کشورمان، علاوه بر افزایش نارضایتی معیشتی و رفاهی، زمینه را برای ناامن سازی داخل کشور از طریق درگیر کردن مناطق مرزی به عملیات‌های تروریستی و همچنین افزایش زد و خورد‌های قومی-مذهبی بواسطه اختلاف افکنی بین شیعه و اهل سنت و یا فضاسازی در مورد پروژه‌های حساسیت برانگیز انتقال آب مهیا کنند!

تهدیدات عربستان:

عرب نیوز رسانه انگلیسی زبان وابسته به رژیم آل سعود در سر مقاله اخیر خود مدعی شده است که برخلاف اوایل انقلاب و خاصّه دوران دفاع مقدس، شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولین کشور افزایش یافته و برخی مسئولین بدون نگرانی از واکنش افکار عمومی، اقدام به بهره گیری از رانت‌های اقتصادی و سیاسی مانند سکونت در مناطق مرفه نشین و استخدام و انتصاب نزدیکان و آقازاده هایشان در مسئولیت‌های مهم می‌کنند!

بر اساس ادعای این رسانه، انتشار گسترده اخبار مرتبط با سبک زندگی اشرافی فرزندان و وابستگان برخی مسئولین کشور همزمان با نابسامانی‌های اخیر اقتصادی، موجبات بروز نارضایتی عمومی را فراهم کرده است؛ لذا به ظن این رسانه در سال ۲۰۱۹ مسائل معیشتی در کنار مطالبات حقوق بشری، محور اغتشاشات احتمالی سال آینده خواهند بود!

با توجه به این مدعا و همچنین با نگاهی به سایر رسانه‌های وابسته به عربستان در می‌یابیم که تهدیدآفرینی‌های سعودی‌ها در سال جدید در محور‌های ذیل نمود می‌یابد:

۱- افزایش اختلاف افکنی بین مردم و مسئولین
۲- تحریک و تهییج قومیت‌ها بر علیه نظام با هدف بر هم زدن وحدت ملی

پاسخ رهبری به این نوع تهدیدات

این‌ها درباره سال ۹۷ هم از همین رجزخوانی‌ها داشتند و سعی میکردند توی دل بعضی‌ها را خالی کنند. یکی از همان احمق‌های درجه یک که چند وقت قبل آن‌ها را معرفی کردم، (۳) در اواسط یا اوایل سال ۹۷ گفت که ما اگر از برجام خارج بشویم -یعنی اگر آمریکا خارج بشود- در خیابان‌های ایران شورش اتّفاق می‌افتد، مردم نان هم دیگر نمی‌توانند بخرند. یکی دیگر از همین حضرات احمق‌های درجه یک، اظهار نظر کرد که در سال ۲۰۱۹ آقایان آمریکایی‌ها کریسمس را در تهران خواهند گرفت. (۴) خب این‌ها حرف‌هایی است که زدند. من نمی‌دانم؛ یعنی واقعاً دو نظر وجود دارد که آیا این‌ها واقعاً تحلیل شان این قدر نسبت به مسائل منطقه و کشور دور از واقعیت است که این حرف‌ها را جدی می‌زنند یعنی واقعاً گفتن این حرف‌ها [از]حماقت است؟ یا نه؛ قصد جنگ روانی دارند و خباثت می‌کنند و این حرف‌ها را پخش می‌کنند در فضای رسانه‌ای عالم به منظور جنگ روانی؟ این برای من روشن نیست؛ ممکن است هر دو باشد، هم حماقت، هم خباثت. (امام خامنه‌ای ۱/۱/۹۸)

تهدید انگاری واگرایان داخلی

تاجیک: چنان‌چه حال و روز تدبیر و تدبیرگران منزل همین باشد که هست و حال و احوال شرایط داخلی و خارجی نیز همین باشد که هست، باید از آینده‌ای که در راه است هراسناک بود. در شرایط کنونی هیچ دلیلی برای افزون‌تر شدن صعه صدر و آستانه تحمل مردم نمی‌بینم. در زمین این شرایط جز هرزه‌گیاه بی‌حوصلگی و اعتراض نمی‌روید (اعتماد)

سه عنصر اصلاح طلب: ۳ عنصر حاضر در یک نشست، یکی (علوی‌تبار) پیش از این درباره اعتراض میلیونی مردم در خیابان‌ها تئوری پردازی کرده [۱]دیگری (تاجزاده) تأکید کرده که این جامعه لجن است و مردم گرسنه‌اند [۲]و سومی (حجاریان) هم از بازگشت قوی‌تر موج اعتراضات دیماه ۹۶، عام‌البلوی بودن شرایط جامعه، آتش گرفتن فرش زیر پای نظام و زنده ماندن اصلاح‌طلبان در فردای براندازی و در صبح طلوع حکومت بعدی سخن رانده است. [۳]مشرق نیوز

جلایی پور: اخیرا طی یادداشتی در شماره ۱۸ دوره جدید نشریه صدا، با ترسیم شرایط سیاه و ناکارآمد از وضعیت کشور در همه ابعاد، نوشته است: بر اساس داده‌ها و شواهد فعلی وضع خوبی در سال ۹۸ پیش‌بینی نمی‌شود!

اصلاح‌طلبان طی ماه‌های اخیر و به ویژه در مکتوباتی که برای ایام نوروز منتشر ساختند؛ مؤکدا تأکید کردند که سال ۹۸ سال گرگ سالی برای ایران است و هیچ وضع خوبی پیش‌بینی نمی‌شود!

فرصت‌های سال ۹۸

و، امّا اینکه گفتیم سال ۹۸ سال فرصت‌ها است، در این باره من مقدار کمی توضیح بدهم: مشکل عمده کشور ما فعلاً مشکل اقتصادی است و مسئله معیشت قشر‌های ضعیف؛ بخشی از این مشکل مربوط است به تحریم قدرت‌های غربی یعنی آمریکا و اروپا؛ بخشی هم مربوط می‌شود به نقایص درونی خود ما، به ضعف‌های مدیریتی خود ما. هم تحریم می‌تواند فرصت باشد -که توضیح می‌دهم- و هم مشاهده این ضعف‌ها و نقص‌ها می‌تواند برای ما تجربه‌های گران‌بهایی برای آینده و برای مدیریت سال‌های بعد کشور به وجود بیاورد؛ هر دوی این‌ها می‌تواند فرصت باشد. (امام خامنه‌ای ۱/۱/۹۸)

فرصت‌های مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند می‌توانند با فعّال کردن و بهره‌گیری از آن، درآمد‌های ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای‌اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده‌نشده طبیعی و انسانی در رتبه اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاورد‌های گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد. بیانیه گام دوم انقلاب. (امام خامنه‌ای ۲۳/۱۱/۹۷)

هنر انقلاب اسلامی و امام و رهبری و حتی ایرانیان در تبدیل تهدید به فرصت بوده است؛ اینک در آغازسال ۹۸ با عوامل مهمی در منطقه و داخل روبه‌رو هستیم که سال فرصت‌ها را نوید می‌دهد:

۱-افول هژمونی آمریکا در منطقه و جهان در پی شکست راهبرد‌های آمریکا در منطقه و گسترش تنفر مردم
۲-ضعف و چالش در ارکان رژیم صهیونیستی
۳-توان دفاعی و موشکی و نظامی ایران برای ضربه متقابل و قدرت بازدارندگی در مواجهه با انواع تهدیدات
۴-پتانسیل‌های ایجاد شده قدرت نرم جمهوری‌اسلامی ایران
۵-پیشرفت‌های ایرانیان در تمامی عرصه‌های علمی، فناوری، نظامی و اقتصادی
۶-رویش‌های نسل سوم و چهارم انقلاب، بعنوان فرصتی بزرگ برای انقلاب اسلامی
۷-نا کارآمدی غربگرایان ولیبرال مسلکان در اداره کشور
۸-وقوع سیل در استان‌های مختلف وآسیب شناسی دلایل خسارات وارده در آغاز دوران ترسالی
۹-به پایان تاثیر گذاری تحریم‌های خارجی رسیدن وقطع امید به غرب برای حل مشکلات

فرصت‌های اقتصادی:

امّا تحریم میتواند فرصت باشد؛ چرا؟ زیرا تجربه نشان داده است کشور‌هایی که از منابع طبیعی -مثل نفت- برخوردار هستند. هر وقت درآمدهایشان از ناحیه این منابع کاهش پیدا می‌کند، این‌ها به فکر اجرای اصلاحات اقتصادی می‌افتند، انگیزه پیدا میکنند، انگیزه اصلاحات پیدا می‌کنند، انگیزه پیدا می‌کنند که خودشان را از وابستگی نجات بدهند و اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند. این مال وقتی است که درآمد حاصل از آن منابع طبیعی کاهش پیدا می‌کند؛ بعد که این منابع دوباره به حال اوّل برمی‌گردد و منابع مالیِ مورد استفاده آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، از ادامه کار اصلاحات غفلت می‌کنند، فراموش می‌کنند. پس فشارِ کاهش درآمد منابع طبیعی، این حُسن بزرگ را نه فقط برای ما، [بلکه]برای همه کشور‌های مشابه ما دارد که آن‌ها را از وابستگی به این منبع طبیعی، از این تک محصولی بودن، از این اقتصاد نفتی -که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصاد ما این است که نفتی است، وابسته به نفت است- نجات خواهد داد. واقعاً هم همین جور است؛ الان در کشور، هم در سطوح دولتی، هم در سطوح تحقیقاتی و دانشگاهی، مطالعات وسیعی شروع شده است برای اینکه ما چگونه بتوانیم کشور را با درآمد‌های غیرنفتی اداره کنیم؛ این خیلی چیز مهم و خوبی است. آن وقتی که درآمد نفتی به صورت فراوان در اختیار باشد، نه مسئولین دولتی و نه دیگران طبعاً به این فکر نمی‌افتند. (امام خامنه‌ای ۱/۱/۹۸)

فرصت کاهش واردات بخاطر افزایش قیمت ارز
فرصت منفعت در صادرات بخاطر افزایش قیمت ارز
فرصت رونق تولید بخاطر وجود بازار مصرف داخلی و کشور‌های همسایه
فرصت بازسازی سوریه و عراق و صدور خدمات فنی و مهندسی به آن کشور‌ها
فرصت کاهش وابستگی به نفت در بودجه به‌خاطر تحریم خرید نفت ایران
فرصت نیاز به سازندگی و بازسازی مناطق سیل زده کشور
فرصت استفاده بهینه از زمین‌های دیم و کشاورزی مناطق شرق و مرکزی به خاطر شروع ترسالی
فرصت بهره وری از مراتع سرسبز شده در سراسر کشور به خاطر بارندگی‌ها برای تولید دام

نیاز برای ما حرکت ایجاد میکند، انگیزه ایجاد می‌کند. وقتی که دستمان از درآمد نفتی به طور کامل -یعنی درآمد کاملِ نفتی- کوتاه شد، طبعاً راه‌های جایگزین را می‌گردیم پیدا می‌کنیم؛ این کاری است که شروع شده و به توفیق الهی به نتیجه خواهد رسید؛ ملّت ایران بعد‌ها ثمره آن را خواهد چشید، نتیجه‌اش را خواهد دید.

من عرض می‌کنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم؛ حالا من بعداً در بخش [مربوط به]غرب خواهم گفت چرا؛ از این‌ها نمی‌شود توقّع داشت. ما باید بنشینیم طرح‌های مقابله با تحریم را بررسی کنیم و به طور جدّی آن‌ها را دنبال کنیم؛ وظیفه ما این است؛ هم وظیفه دستگاه‌های دولتی، هم وظیفه بخش‌های تحقیقاتیِ مربوط به قوّه مقنّنه، و هم وظیفه جوان‌های ما و اصحاب فکر و اندیشه در کشور، بنشینند با آگاهی از مسائل کشور، راه‌های مقابله با تحریم را بررسی کنند، پیدا کنند؛ و راه‌های زیادی وجود دارد برای مقابله‌ی با تحریم و خنثی کردن تحریم ظالمانه و خباثت‌آمیز دشمن. البتّه به من گزارش دادند که مسئولین بالای دولتی دارند این راهکار‌های مقابله‌ی با تحریم را تدوین می‌کنند؛ باید در عمل و در اجرا، جدّی‌تر، فوری‌تر، و عملی‌تر وارد بشوند؛ مسائل را با تأخیر نبایستی انجام داد.(مقام معظم رهبری ۱/۱/۹۸)

فرصت‌های سیاسی داخلی

اثبات نا کارآمدی سیاست‌های اصلاح طلبانه و اعتدالی در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی و فرهنگی ویاس از (تکرار)
فراهم شدن زمینه باز نگری در انتخاب نمایندگان مجلس وشورا‌های شهرمتناسب با گام دوم انقلاب
فراهم شدن زمینه حضور پر رنگ‌تر احزاب در عرصه انتخابات
افزایش و تعمیق وحدت و همدلی و انسجام ملی به‌خاطرتهدیدات دشمنان خارجی و حوادث غیر مترقبه
تفکیک قایل شدن مردم بین انقلاب با انتخابشان ویافتن علل مشکلات در انتخاب نه انقلاب
رویش‌های فراوان نسل سوم و چهارم انقلاب در عرصه‌های علمی و معنوی ومدیریت جهادی
وجود مانیفست جمهوری اسلامی برای چهل سال آینده طبق سند بیانیه گام دوم انقلاب والگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

فرصت در سیاست خارجی

قطع امید غربگرایان از تکیه به آمریکا وبرجام برای حل مشکلات کشور
ایجاد نا امیدی نسبت به توان اروپا در حل مشکلات ایران وتغییر نگاه به شرق
شکست پی درپی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و خروج آن از این منطقه
پیروزی جبهه مقاومت علیه تروریسم تکفیری وحامیان آمریکایی – عبری – عربی آن‌ها
به بن بست رسیدن دیپلماسی التماسی و انفعالی ومذاکره با مدعی کدخدائی وتنهاراه؛ دیپلماسی انقلابی را دنبال کردن
شکست سیاست‌های ضد وحدت و جنگ طلبانه عربستان در کشور‌های اسلامی و قطع حمایت کنگره آمریکا از آن
افول و ناامن شدن رژیم اشغالگر قدس وتضعیف توان نظامی آن در برابر جبهه مقاومت وآسیب پذیر شدن امنیت آن

فرصت‌های فوق الذکر در سال ۹۸ ایجاب می‌کند که دولت و مجلس و قوه قضائیه و تمامی نخبه گان و احزاب و گروه‌های دلسوز نظام با وحدت و همبستگی و تلاش مضاعف دست به‌دست یکدیگر داده وگام دوم انقلاب را با اقتدار و صلابت آغاز ودرمسیر جلب رضایتمندی مردم و حل مشکلات آنان از هیچ تلاش دریغ نورزند و عناصر تبدیل کننده فرصت به تهدید را از بین خود بیرون برانند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات