۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۰۲۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

انسان باید آینه تمام نمای اوصاف الهی باشد

انسان باید آینه تمام نمای اوصاف الهی باشد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان خلیفه خداوند بر روی زمین است، گفت: انسان باید آینه تمام نمای اوصاف الهی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، در ششمین جلسه دهه اول ماه شعبان در حسینیه هدایت گفت: انسان بیش از همه موجودات عالم مورد توجه پروردگار مهربان عالم است.

وی افزود: یک مطلبی است که از آیات قرآن کریم استفاده می شود هیچ موجودی را خداوند به عنوان نائب مناب خودش یاد نکرده، ما که اهل قرآن و روایات اهل بیت(ع) هستیم می دانیم که بالاترین تعریفی که خداوند از فرشتگان فرموده این است که آنها عباد مکرم هستند ولی زمانی که به تعریف انسان می رسد از او تعریف به خلیفه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان درخصوص کلمه خلیفه، بیان داشت: مراد خداوند از خلیفه یک نفر معین است که پیش از آفرینش ایشان به حضرت اشاره می شود و می فرماید او خلیفه من است و تا زمانی که قیامت نشده من بر روی زمین خلیفه قرار می دهم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام علی(ع) درباره خلقت و آفرینش عالم هستی مطالب بسیاری را ذکر فرمودند، گفت: کسانی که اهل درک و فهم هستند با خواندن این مطالب می توانند به شخصیت امام علی(ع) و شناخت عالم هستی دست یابند تا از این طریق به شناخت خداوند نائل شوند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) شخصیت بسیار عظیمی دارند به حدی که سخنان ایشان سراسر دلیلی برای شناخت خداوند محسوب می شود، ادامه داد: انسان های بسیاری در طول تاریخ نتوانستند ائمه اطهار(ع) را ببینند حتی برخی از آنها با چشم دل هم نتوانستند این بزرگان را بشناسند و با جهالت از دنیا رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: انسان با شناخت امام علی(ع) و جهان بینی می تواند خداشناس شود و از خود بینی رها شود. خداوند اهل بیت(ع) را از عرش به عالم دنیا فرستاد تا انسان ها را نجات دهند چرا که آن بزرگان اهل زمین نبودند که در این مکان پست زندگی کنند جایگاه آنان عرش الهی بود.

استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی از پیامبراسلام(ص)، گفت: حضرت می فرمایند: خداوند از نسل من فرزندی را قرار داده تا در آخرالزمان دنیا را از آلودگی پاک کند؛ تک تک انسان ها خلیفه هستند.

وی افزود: خداوند انسان را نائب مناب اوصاف خود قرار داد و به ملائکه فرمود: من می خواهم بر روی زمین کسانی را قرار دهم که مشرق طلوع صفات من باشند، اصل خلقت آنان آینه است و من می خواهم این آینه را در روبروی خود قرار دهم که صفات من در وجود آنان متجلی شود؛ حال اگر انسان به خداوند پشت کند همه صفات شیطان در وجود او منعکس می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات