۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۶۰۲۸۶۰
سفیر دمشق در بیروت:

از تصمیم آمریکا درباره «جولان» ترسی نداریم

از تصمیم آمریکا درباره «جولان» ترسی نداریم
سفیر سوریه در لبنان با تأکید بر اهمیت مسأله فلسطین برای دمشق، گفت که سوریه هیچ گاه بر سر یک وجب از خاک جولان اشغالی چانه‌زنی نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان روز گذشته تأکید کرد که سوریه در اوج فشارها و تحریکات آمریکا، به این کشور امتیاز نداده بود.

علی عبدالکریم علی تصریح کرد که «همه جهان می‌دانند که سوریه هیچ گاه بر سر یک وجب از خاک جولان [اشغالی] چانه‌زنی نخواهد کرد».

شبکه خبری «الغدیر» به نقل از سفیر سوریه در لبنان گزارش داد که «تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان ما را نمی‌ترساند».

وی با اشاره به اهمیت مناطق «قنیطرة، حضر، مجدل شمس، بقعاتا و مسعدة» نزد «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که این مسئله برآیند این است که اهمیت جولان «مانند دمشق و حلب است و همه آن اراضی مقدسی هستند».

علی، سخن «حافظ اسد» رییس جمهور پیشین سوریه را نقل کرد که گفته بود «ما نباید برای نسل‌های آینده، تصمیمی را به عنوان میراث در میانشان به جا بگذرایم که در آن قصور است، بلکه باید میراث ما همان اصرار [برای آزادسازی جولان] باشد و نسل‌ها نیز آنچه را ما اغاز کردیم، تکمیل خواهند کرد».

سفیر دمشق در بیروت با تأکید بر عدم کوتاهی دولت سوریه در حق مردم فلسطین، تصریح کرد که «فلسطین آرمان سوریه است؛ هر چند برخی از مردم فلسطین خواستار تساهل یا چانه‌زنی باشند».

وی با بیان اینکه «امنیت و دشمن مشترک است» گفت که «هر کس بحران سوریه را دنبال کرده باشد، می‌بیند که بشار اسد در مراسم تحلیف –یعنی اوج بحران- گفت که فلسطین از نظر ما قطب‌نما است؛ هر چند که همه می‌دانند گروه‌هایی که سوریه از آنان حمایت کرد، در انتهای مسیر، با نام‌های مخفی در کنار گروه‌های تروریستی قرار گرفتند».

علی با بیان اینکه «با این وجود، سوریه همچنان فلسطین را مسأله خود می‌داند»، تأکید کرد که دمشق در پی مقابله به مثل نیست، ولی هر جا که لازم بوده تسامح کرده، و خطر آتی را درک می‌کند.

این مسؤول سوری در پایان خاطر نشان کرد: «از همه مواضعی که تصمیم ترامپ را منافی مشروعیت و منشورهای بین‌الملل اعلام کرد، قدردانی می‌کنیم... ما یقین داریم که جولان نیز بازخواهد گشت».

ترامپ پنجم فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

جولان اشغالی، بخشی از استان قنیطره است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و در سال ۱۹۸۲ آن را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد اما از آن زمان تاکنون قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل جولان را بخشی از خاک سوریه و منطقه اشغال شده خوانده‌اند.

منبع: فارس
ارسال نظرات