۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۰۲۸۹۷
یادداشت؛

آمریکای فعلی و آمریکای سابق

آمریکای فعلی و آمریکای سابق
این آمریکای فعلی آن آمریکای سابق نیست. آقای ترامپ برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به دنبال این هستند که اقتدار آمریکا را احیا کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «سیدرضا صدرالحسینی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری میزان قرار داد، نوشت: از جهت حقوق بین الملل، این اقدام آمریکا شکستن یک حریمی بوده است که بعد از جنگ دوم جهانی و تشکیل سازمان ملل متحد و در فرآیند‌های مختلف آن، آمریکایی‌ها ایجاد کردند، این کار آمریکا یک بدعت و قانون شکنی است.

اولین بار هم نیست که آمریکائی‎ها در دوران ترامپ این اقدام را انجام می‌دهند؛ باید این را هم در نظر داشته باشیم که چهره واقعی آمریکا همین است. آن‌ها در محاسبات منطقه‌ای و جهانی بسیار زود دچار عصبانیت می‌شوند و اقداماتی می‌کنند که از منافع ملی خود دورشان می‌کند.

موضوع منافع ملی در آمریکا شاخصه ملی هر حرکتی در حوزه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است. اگر یک رفتارشناسی نسبت به اقدامات آمریکا داشته باشیم دقیقا متوجه این رفتار آن‌ها می‌شویم. آن‌ها جان بخش اعظمی از نیرو‌های خود در منطقه را به خطر انداخته‌اند و هزینه‌های زیادی را هم صرف کردند، اما نتیجه‌ای هم نگرفتند.

آمریکایی‌ها حقد و کینه عجیبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران داشتند که در زمان دفاع مقدس افزایش یافت و بعد از عبور ما از آن سختی‌های دفاع مقدس قوت گرفت؛ در موضوع پرونده هسته‌ای مجددا از ایران عصبانی شده و بعد‌ها با نفوذ معنوی ما در منطقه نیز بسیار عاصی‌تر شدند. در مقابل برخورد منطقی، قاطع و بسیار موثر ایران با تروریسم منطقه‌ای (داعش)، هم بیشتر ناخشنودشان کرد؛ لذا دست به اقدام علیه سپاه زدند.

یکی از اهداف آن‌ها از اقدام اخیرشان علیه سپاه پاسداران؛ ایجاد اختلاف، تشتت افکار بین گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی بود که در این هدف خود موفق نشدند. امام راحل همیشه به یک نکته‌ای اشاره می‌کردند که نظام سلطه و استکبار جهانی هنوز ملت ایران را نشناخته است، این از کم هوشی آنهاست. زیرا از این دست رویداد‌ها و نقشه‌هایی که از سوی آمریکای‌ها برای برهم زدن اتحاد ملت ایران مطرح می‌شود، کم نداریم.

اما این بار دیگر ترامپ خط نهایی کینه خود را نشان داد و آنهم برای اینکه شکافی بین جریان‌های سیاسی ایران ایجاد کند؛ ایران در پایان سال جاری، انتخاباتی را پیش رو دارد که قطعا آن‌ها در اقدامات خود به‌دنبال تشدید شکاف در حوزه سیاسی کشورمان هستند.

نکته دوم در این باره اینکه؛ آن‌ها می‌خواستند یک هدیه نقدی به انتخابات آتی رژیم صهیونیستی بدهند. وقتی مجموعه محور مقاومت که پرچمدار آن ایران و سپاه قدس است به مرز‌های رژیم صهیونیستی در منطقه جولان رسیده است، قطعا آن کسانی که نسبت به مسائل امنیتی و سیاسی اطلاع دارند، می‌دانند که چه تشویشی در این ایام اخیر در دل فرماندهان و مسئولان سیاسی این رژیم، قرار گرفته است.

آمریکایی‌ها برای اینکه صهیونیست‌ها را چه در سرزمین‌های اشغالی و چه در خارج از آن را آرام کنند و به آن‌ها بگویند پشت سرشما هستیم، این اقدام را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دادند. ترامپ آمد و با تصمیم خود یکی دیگر از ساحت‌های چهره واقعی آمریکایی‌ها را به مردم دنیا نشان داد. اما با این وحدتی که در داخل کشور رخ داد و حمایت‌هایی که بشار اسد از حضور نیرو‌های ایران در سوریه کرد و سایر موارد،توطئه آنها نقش برآب شد.

با همین اتفاقاتی که از زمان اعلام این مطلب از سوی ترامپ، در ایران رخ داد تصور می‌کنم اگر عقلایی در سنا وجود داشته باشند حتما ترمز دستی ترامپ را می‌کشند. اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، آمریکا سیبل بسیار راحتی را در مقابل منتقدان خود در این منطقه که پراکندگی زیادی هم دارند، قرار می‌دهد.

اما درباره تحریم فرماندهی ارتش آمریکا در غرب آسیا «سنتکام» از سوی ایران؛ باید این نکته را در نظر داشت که نیرو‌های نظامی که امروز در ارتش آمریکا اجازه تصمیم سازی دارند، با این تصمیم ترامپ مخالف هستند. آمریکایی‌ها از سال ۶۷ تاکنون در یک خط مماسی در مجموعه دریای عمان و اقیانوس هند، با ایران همسایگی می‌کنند و علیرغم اینکه در این سال‌ها در این مورد حرفه‌ای عمل می‌کنیم، در مواردی هم اغماض صورت گرفته است و هیچ یک از نیرو‌های دو طرف که در اینجا نیرو‌های دریایی سپاه پاسداران هستند، برخورد و تنشی نداشتند و با اقتدار کار می‌کنند و کشتی‌های آمریکایی را مجبور کرده‌اند وقتی از تنگه عبور می‌کنند، خود را فارسی معرفی کنند.

اما وقتی که ترامپ می‌آید یک نیروی رسمی و بخشی از حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای رسمی پذیرفته شده در سازمان ملل متحد را چنین در فهرست ترور خود قرار می‌دهد که هیچ جنبه حقوقی برای هیچ کجای دنیا ندارد؛ همان طور که موضوعاتی مانند حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان و انتقال پایتخت خود به قدس شریف، چه در خود آمریکا و چه در دیگر کشور‌ها درباره آن موضع گرفتند و قطعا در این باره هم علیه آن‌ها موضع گیری خواهند کرد.

با همه این تفاسیر، نباید خیلی نسبت به این موضوع حساس شویم. چنانچه نمایندگان کشور که مقتدرانه برای حفظ امنیت ملی آمادگی دارند، همگی به احترام، لباس سپاه را می‌پوشیدند، حتما طرح‌هایی را آماده دارند که با این رفتار خصمانه آمریکایی‎ها مقابله به‌مثل کند. مردم ما هم امروز متوجه هستند که، خط مقدم حمایت از مردم حتی در این سیل خانمان سوز، دوستان سپاه ما هستند.

سپاه، یک مجموعه کاملا پذیرفته شده، خدوم و قانونمند است که حرکتش براساس مدار قانونی کشور است و این اقدام آقای ترامپ، محبوبیت این مجموعه را افزایش خواهد داد و اقتدارش را نیز بیشتر خواهد کرد.

برای درک بهتر تصمیم ترامپ نباید، استیلای چند دهه قبل آمریکا در این منطقه را از یاد ببریم. اما حالا آنها۱۵۰ هزار نیرو به عراق می‌آورند و رئیس جمهورشان باید با چراغ خاموش به عراق برود. خب این چه مفهومی دارد؟ به نظر می‌رسد، اگر آن‌ها می‌خواهند به همان اقتدار سال‌های پیش برسند، باید این اقدامات را برای پاسخگویی جامعه مخاطب خود داشته باشند از این اتفاقات تا پایان کار دوره اول ترامپ باز هم خواهیم دید.

مطمئنا اروپایی‌ها در این تصمیم ترامپ، از آمریکایی‌ها جدا می‌شوند و در ذهن برخی کشور‌های منطقه این علامت سوال آمده که آیا این آمریکا بود که ما به اتکای او ائتلاف ضد یمن را تشکیل دادیم؟ هم اکنون موضع سودان، الجزایر و یا آقای السیسی در مصر نسبت به آمریکا چگونه است؟ این آمریکای فعلی آن آمریکای سابق نیست. آقای ترامپ و حوزه پیرامونی‌اش برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به دنبال این هستند که آمریکا را به آمریکای دهه ۸۰ و ۹۰ برگردانند و اقتدار آمریکا را احیا کنند.

در حوزه منطقه هم بایدبه این موضوع توجه کنیم که فقط بحرین از این موضوع استقبال کرد، زیرا آن‌ها نفوذ ایران در منطقه را می‌دانند. این سکوت نشان دهنده آن است که کشور‌های منطقه این موضوع را تحویل نگرفتند، زیرا می‌دانند تکلیف ترامپ با مسئولان پارلمانی این کشور مشخص نیست و ممکن است در روز‌های دیگر چیز دیگری بگوید؛ همانطور که در موضوع کره ده‌ها حرف زده است.

با این انسجام و همدلی که پس از تصمیم آمریکا در ایران ایجاد شد؛ با وحدت فکر، گفتار و عمل در نمایندگان و سایر مسئولان و مردم کشور در حمایت از سپاه، قطعا از این به بعد استفاده از پتانسیل منطقه، برای ما راحت‌تر خواهد شد. گفتار ما باید به شکل وحدت باشد و در حوزه اقتصاد نیز سعی کنیم کاستی‌ها را جبران کنیم تادستمایه‌ای برای سواستفاده آن‌ها نباشد. حمایت‌های همه جانبه از نهاد‌های خاکمیتی را باید به سمع و نظر مردم دنیا برسانیم. قطعا همه این تنش‌ها چند روزی بیشتر طول نمی‌کشد.

منبع: میزان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات