۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۰۲۸۹۸

کلیپ تقطیع شده ترامپ علیه نماینده مسلمان کنگره جنجالی شد

کلیپ تقطیع شده ترامپ علیه نماینده مسلمان کنگره جنجالی شد
ترامپ با انتشار کلیپی تلویحا «ایلهان عمر» را به بی‌توجهی به قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر متهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، «ایلهان عمر» عضو مسلمان و سومالیایی‌تبار  مجلس نمایندگان آمریکا که پیشتر به دلیل تاکیدش بر نفوذ گسترده لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا با انتقادهای شدید دولت «دونالد ترامپ»، قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات‌ و رسانه‌های مختلف آمریکایی مواجه شده، چند روزی است که به دلیل اظهارنظرش درباره حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بار دیگر مورد هجمه قرار گرفته است.
«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا بامداد امروز شنبه (به وقت تهران) کلیپی تقطیع شده از سخنان «ایلهان عمر» که یکی از دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا است، منتشر کرده است.
در این کلیپ بخشی از سخنان خانم عمر پخش شده که در آن او از ارجاع سیاستمداران آمریکایی به حملات ۱۱ سپتامبر برای توجیه اقدامات غیرقانونی مختلف آمریکا در کشورهای مختلف انتقاد می‌کند.
در این کلیپ صحنه‌هایی از حملات ۱۱ سپتامبر و تخریب ساختمان‌ها به همراه یک اظهارنظر تقطیع شده ایلهان عمر که در آن می‌گوید: «برخی افراد یک کاری کردند»، ترکیب شده و در آخر کلیپ هم این نوشته ظاهر می‌شود: «۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ما هرگز فراموش نخواهیم کرد».
انتشار این کلیپ با واکنش منفی گسترده دموکرات‌ها و به ویژه نامزدهای این حزب در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا مواجه شده است.
«برنی سندرز»، سناتور ارشد ایالت ورمونت و قانونگذار نام آشنای کنگره آمریکا به شدت از مواضع ترامپ علیه ایلهان عمر انتقاد کرد.
این سناتور ۷۶ ساله و یهودی مذهب در توییتر خود نوشت: «ایلهان عمر، یک رهبر قوی و شجاع است. او با نژادپرستی و نفرت‌پراکنی ترامپ عقب‌نشینی نخواهد کرد و ما هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. حملات نفرت‌انگیز و خطرناک علیه او (ایلهالن عمر) باید متوقف شود».
«الیزابت وارن» یکی دیگر از سناتورهای ارشد دموکرات و نامزد انتخابات سال آینده ریاست جمهوری هم مواضع ترامپ علیه ایلهان عمر را محکوم کرد.
این قانونگذار ارشد دموکرات در توییتی نوشت: «رئیس‌جمهور دارد بر اساس مذهب یک زن عضو کنونی کنگره و یک گروه کامل از آمریکایی‌ها اعمال خشونت علیه آنها را تهییج می‌کند. این کار، نفرت‌انگیز است و هر مقام منتخبی که این کار را محکوم نکند، در قبال آن مسئولیت دارد».
«رشیده طالب» که به همراه عمر تنها اعضای مسلمان کنگره آمریکا هستند، هم به حملات لفظی تازه ترامپ به همکارش پاسخ داد.
این عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «میشیگان» که فلسطینی‌تبار است، از سندرز و وارن به دلیل حمایتشان از عمر و محکوم کردن اظهارات ترامپ تشکر کرد.
رشیده طالب در توییتی نوشت: «افراد فکر می‌کنند که فاصله‌ها سبب جدایی و تفرقه بین شما می‌شود نه اینطور نیست، این سکوت است که سبب تفرقه می‌شود. از برنی سندرز و الیزابت وارن به دلیل صحبت‌های رسایشان تشکر می‌کنم».
برخی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هم درباره حملات لفظی ترامژ به این نماینده مسلمان واکنش نشان دادند.
«بتو اورورک» نامزد دموکرات و عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «ما قدرتمندتر از نفرت‌پراکنی و اسلام‌هراسی این رئیس‌جمهور هستیم. به او اجازه ندهید که بین‌مان جدایی بیاندازد یا ما را بترساند».
«پیتر بوتجج» شهردار «ساوت بند» در ایالت ایندینا و یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ هم از درباره اینکه رئیس‌جمهور آمریکا جان عمر را به خطر انداخته، هشدار داده است.
او در دو توییت در این باره نوشت: «بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، همه ما گفتیم که تغییر کرده‌ایم، اینکه ما قوی‌تر و متحدتر شده‌ایم و این موضوعی است که ما "هرگز فراموش نمی‌کنیم". حالا یک رئیس‌جمهور از آن روز سیاه برای تهییج حامیان خود علیه یک عضو کنگره استفاده می‌کند به نحوی که انگار این موضوع یک سرگرمی است و ما هیچ چیزی از کاری که نفرت انجام می‌دهد، نیاموخته‌ایم. تهدیدها علیه جان ایلهان عمر، این موضوع را روشن می‌کند که اگر ما نتوانیم (از تجربه حملات ۱۱ سپتامبر) درس گرفته و نفرت را در همه اشکال آن شکست دهیم، چه مخطراتی در پیش است».
اظهارات ترامپ علیه ایلهان عمر سابقه داشته و او در واکنش به اظهارنظر این عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه‌سوتا درباره نفوذ رژیم صهیونیستی و لابی‌های آن در سیاست آمریکا این عضو کنگره را «یهودستیز» خواند و خواستار اخراج او از کنگره شده بود.
منبع: فارس
ارسال نظرات