۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۰۲۹۱۲
آیت الله سیدان:

اطاعت از امام سبب رستگاری انسان می شود

اطاعت از امام سبب رستگاری انسان می شود
استاد حوزه علمیه با تأکید بر پیروی از اهل بیت(ع)، گفت: معصوم منصوب از ناحیه پروردگار است و فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) سبب اشتباه و انحراف می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان امروز در کلاس درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی به مسأله امامت و ضرورت تبعیت از امام و نائب تأکید کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در اصول کافی جلد 1 صفحه 198، گفت: در این روایت مقامات معصومین بیان شده است و وقتی مقامات معصومین بیان شود هم عظمت آن ها فهمیده می شود و هم انسان در فطرت خود دارای علاقه بیشتر به شخصیت های دارای کمالات بی نظیر می شود و هنگامی که علاقه بیشتر شد، معرفت بیشتر می شود.

آیت الله سیدان افزود: هنگامی که جامعه در ارتباط با معصومین به معرفت بیشتر با مسائل استوار پیدا کند؛ لازمه معرفت بیشتر، علاقه بیشتر و لازمه علاقه بیشتر، اطاعت بیشتر و لازمه اطاعت بیشتر شده و موجب رستگاری جمع و جامعه خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خداوند امام را تعیین می کند، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«انسان در تعیین رسالت و امامت اختیار ندارد.»، با وجود این که یکی از ضروریات دین مسأله اختیار است، انسان در مسائل تشریعی دین دارای اختیار است و ارسال رسل، امر و نهی و ثواب و عقاب دلالت برای اختیار انسان دارد اما در مرحله تکوینی اختیار ندارد و این مسائل تنها در اداره و اختیار خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) از موقع بعثت تا رحلت در شرایط و مواقع گوناگون وصی و امام بعد خود را معرفی می کرد، هر کسی مقداری اطلاعات داشته باشد این مسئله برای او روشن است و در قرآن نیز بیان شده است که تعیین مسأله امامت کار خدا است و‌ کار خلق نیست.

آیت الله سیدان با اشاره به جایگاه مهم امامت، ابراز کرد: منزلت امامت برتر از آن است که مردم با نظر خود بفهمند، امام موجب هدایت خلق است، قرآن «تبیان کل شی» است و خداوند در این کتاب آسمانی همه حقایق را بیان فرموده است و پیامبر اکرم(ص) قرآن را همراه عترت اعلام می کند.

وی افزود: در روایات قرآن ثقل اکبر و عترت ثقل اصغر است، به خاطر این که در قرآن مسائل توحیدی بیان شده است اما در برخی از روایات عترت و امیرالمومنین(ع) را ثقل اکبر و قرآن را ثقل اصغر بیان می کنند چون این حضرت و دیگر امامان مفسر قرآن هستند و هر چند که ما به عبارات عربی مسلط باشیم اما تا تفسیر و تبیین این بزرگواران نباشد، حقیقت برای ما مشخص نمی شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در پایان با تأکید به پیروی از اهل بیت(ع) گفت: معصوم منصوب از ناحیه پروردگار است و فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) موجب اشتباه می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات