۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۰۲۹۴۷
تقلب در نسخه اکران؛

سیل در سازمان سینمایی

سیل در سازمان سینمایی
چطور فیلمی می‌تواند با قدرت تهیه‌کننده‌اش که مدیر یکی از بزرگترین پردیس‌های سرگروه فیلم است و در شورای تهیه‌کنندگان اسم و رسمی دارد، نسخه‌ی اکران را جابجا کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اکران نوروزی، ناب‌ترین فرصت اکران برای سینماست که نصیب هر فیلمی نمی‌شود. فیلم‌ها بر سر اکران نوروزی دعوا دارند  و هر سال ناله‌ی فیلم‌های جامانده و توفیق نیافته از این موقعیت عالی، بلند می‌شود. اکران نوروزی، گل سرسبد فیلم‌های سال است و با تقریب خوبی، می‌تواند گیشه را تامین کند. نوروز امسال، یکی از هفت‌فیلم خوش شانس، «رحمان ۱۴۰۰» بود. به‌کارگردانی منوچهر هادی که اتفاقا قواعد ساخت فیلم بفروش را خوب یاد گرفته و تهیه‌کنندگی سلطان پرده و پخش فیلم، علی سرتیپی!

تقریبا هر ایرانی‌ای که نوروز را قدری پای تلویزیون نشسته باشد، تبلیغات وسیع رحمان ۱۴۰۰ را در سیما دیده. فیلمی که از بازی بسیار کوتاه مهران مدیری با ریش سفید و پیشانیِ ازجای‌مهر پینه‌بسته و محمدرضا گلزار به‌عنوان جوان یقه‌بسته‌ی آقازاده، به‌خوبی برای تبلیغات خود در آنونس و تیزر و پوستر استفاده کرده. فیلمی که محدودیت سنی «+12» قرمز را بیش‌ازهمه با اندازه‌ای بزرگ در وسط تبلیغات تلویزیونی، برای جلب مخاطب استفاده می‌کند تا اعلامی برای مراقبت خانواده‌ها.

اکران فیلم از شنبه، ۲۵ اسفندماه آغاز می‌شود و در مدت کمتر از یک‌ماه تا ۲۴ فروردین، با عبور از ۲۰ میلیاد فروش، به رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران -پس از هزارپا- می‌رسد. در روز ۱۴ فروردین، با فروش بیش از ۱ میلیاد و ۳۵۰ میلیون، رکورد فروش روزانه سینمای ایران را که تا پیش از این در اختیار هزارپا بود را می‌شکند و پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز ۹۸ می‌شود. اما ۲۴ فروردین حامل خبری برای رحمان ۱۴۰۰ بود.

خبر کوتاه است و تامل‌برانگیز: «پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی به دلیل تخلف در اکران نسخه‌ی بی‌مجوز، توقیف شد». منوچهر هادی، کارگردان فیلم، از توقف نمایش این فیلم در سینماهای سراسر کشور خبرداد و ساعاتی بعد، فروش اینترنتی بلیط فیلم در سینماتیکت بسته شد. بعد از یک‌ماه مشخص شد فیلمی که اکران شده، نسخه‌ای نیست که مجوز گرفته است.

محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی پس از انبوهی از انتقادات نسبت به محتوا و شوخی‌های غیراخلاقی رحمان ۱۴۰۰ -که بنا به نظر برخی منتقدین و تحلیل‌گران، در ۴۰ سال اخیر، بی‌سابقه است- اعلام کرد که سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم، بازرسانی را برای تطابق نسخه مجوزدار و آنچه به اکران درمی‌آید به سینما می‌فرستد و -بعد از یک‌ماه که بیشتر رکورد‌ها را شکسته(!) - بازرسانی برای رحمان ۱۴۰۰ فرستاده‌اند و فهمیده‌اند نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در‌حال اکران متفاوت است و حالا می‌خواهند برای این مشکل (بخوانید افتضاح) تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ کنند!

خلاصه خبر این‌که، یک‌ماه -آن‌هم بهترین ماه اکران سینمایی ایران- فیلمی با اختلاف با بالاترین تعداد سالن‌ها در سراسر کشور با تبلیغات وسیع اینترنتی و صداوسیمایی در کشور «بدون مجوز» اکران می‌شود و رکورد‌ها را می‌شکند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد؟!

اساسا نقش سازمان سینمایی و بازرسان آن در کشور چیست؟ چطور فیلمی می‌تواند با قدرت تهیه‌کننده‌اش که مدیر یکی از بزرگترین پردیس‌های سرگروه فیلم است و در شورای تهیه‌کنندگان اسم و رسمی دارد، نسخه‌ی اکران را عوض کند و حتی بعد از اعلام سازمان سینمایی، انکار کند.

شورای پروانه نمایش، چگونه به فیلمی که حداقل سه‌عضو آن (خجسته، حسین‌نژاد و کرمی) به مبتذل‌بودن آن اذعان دارند و صراحتا می‌گویند که خودشان حاضر نیستند به‌همراه خانواده‌شان چنین فیلمی را تماشا کنند، پروانه نمایش می‌دهد (به نقل از روزنامه فرهیختگان)؟!

آیا سیل، سازمان سینمایی، بازرسانش و شورای پروانه نمایش را نیز فرا گرفته؟ اساسا آیا وظیفه‌ی وزارت فرهنگ، پاسداری از حداقل‌های فرهنگی نیست؟ قطعا مسئولان مربوطه بایستی نسبت به این کم‌کاری آشکار پاسخگو باشند./918/ی703/س

علی ابراهیم پور

ارسال نظرات