۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۰۲۹۷۷
سر مقاله؛

سیلی که دیگر «سیل» نیست

سیلی که دیگر «سیل» نیست
سیل خوزستان، دیگر سیل نیست و آبی است که جایگزین خاک شده، صرفاً با اقدامات غیورانه جهادگران خودجوش و گروه‌های مردمی، آرام نمی‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، سیل با زلزله متفاوت است و طبعاً مدیریت آن هم فرق می‌کند؛ آنچه در گلستان و لرستان هم اتفاق افتاده، با آنچه در خوزستان در شرف وقوع است، متمایز است و فرآیندی بی‌سابقه در حال شکل‌گیری است.
 
سیلابی که آمده و بنای رفتن ندارد؛ یک ماه، دو ماه و شاید هم خیلی بیشتر. این بدان معناست که اگر در پلدختر خانه‌ها از گل شسته شده و لوازم فراهم شود، راه‌ها باز و رفت‌و‌آمد تسهیل شود، می‌توان به زندگی عادی برگشت، اما در خوزستان نه.
 
زمین‌ها و جاده‌ها و شهر‌هایی که آب در آن‌ها به حدود ۴-۵ متر و بلکه بیشتر رسیده و این یعنی اخلال موقت زندگی.
 
تازه پس از رفع اخلال، امکان اولیه برای بهبود فراهم می‌شود. نتیجه آن که هزاران شغل از میان رفته، مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده و زندگی روی آب به سختی ممکن است به جریان بیفتد.
 
در اینجا مهم‌تر از غذا، فراهم‌آوردن شرایطی برای خوابیدن و آرامش‌یافتن است و لازمه این امر، تمرکز مدیریتی و استقرار دائمی در استان استراتژیک خوزستان است.
 
#سیل_خوزستان که دیگر سیل نیست و آبی است که جایگزین خاک شده، صرفاً با اقدامات غیورانه جهادگران خودجوش و گروه‌های مردمی، آرام نمی‌گیرد؛ بلکه نیازمند یک عزم ملی و حضور مؤثر بخش دولتی است که متأسفانه کند و با تردید وارد عمل می‌شود.
 
باید برای اسکان بلندمدت مردم، زنده‌نگه‌داشتن احشام و ترمیم آسیب‌های مالی-اقتصادی به استان، سریع‌تر برنامه‌ریزی با چشم‌انداز چندماهه داشت. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات