۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۰۲۹۹۴
آیت الله مکارم شیرازی:

تاریخ علوم اسلامی در دانشگاه ها تدریس شود

تاریخ علوم اسلامی در دانشگاه ها تدریس شود
حضرت آیت الله مکارم شیرازی غرب زدگی را در هر عرصه ای آسیب آفرین خواند و بر لزوم تدریس تاریخ علوم اسلامی در دانشگاه ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر در دیدار رییس و مسؤولان دانشگاه صنعتی قم، با اشاره به موقعیت و جایگاه ویژه استان قم و با تاکید بر این که دانشگاه های موجود در استان باید به لحاظ فرهنگی و اعتقادی در کشور ممتاز باشند، توصیه هایی به دست اندرکاران این دانشگاه ارائه کرد.

این مرجع تقلید موقعیت و جایگاه حوزه های علمیه و دانشگاه ها را به لحاظ در اختیار داشتن پست های کلیدی کشور، حساس توصیف و تصریح کرد: اگر محصولات و دانش پژوهان حوزه و دانشگاه مفید و صالح باشند، جامعه نیز از چنین فضایی متاثر خواهد بود؛ عکس این مساله نیز صادق است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه خاستگاه دانشگاه را غرب دانست و گفت: به همین دلیل باید دقت مضاعف داشت و آنچه مطابق فرهنگ اسلامی نباشد را باید زدود و کنار گذاشت.

وی منشأ بسیاری از علوم را دین مبین اسلام ارزیابی و تصریح کرد: غربی ها که روزگاری هیچ چیز نداشتند و از علم و دانش بهره ای نبرده بودند، از علوم اسلامی و دانش مسلمانان استفاده کرده و داخل در تمدن شدند.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که سوابق علوم اسلامی باید در دانشگاه ها تدریس شود، اضافه کرد: باید علل عقب ماندگی در علوم برای دانشجویان به درستی تبیین شود تا دانشجویان تصور نکنند خاستگاه علوم غرب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی غرب زدگی در هر عرصه ای را آسیب آفرین توصیف و تاکید کرد: کتاب قانون بوعلی سینا یک کتاب با سابقه است که سیصد سال در دانشگاه های غربی به عنوان کتاب آموزشی تدریس شده است.

وی با تاکید بر این که نباید از غافله علمی عقب بمانیم، افزود: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، عقب ماندگی ها جبران شده و به لحاظ علمی ما در رتبه های برتر دنیا قرار داریم و باید این مهم را حفظ و تقویت کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارتقای بنیه های اعتقادی دانشجویان تاکید کرد و توأم شدن دانش با معنویت را دربردارنده آثار و برکات فراوان برشمرد. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات