۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۰۳۰۰۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

تعابیر قرآن از بهشت انگیزه‌ای برای مقاومت در برابر هوای نفس و گناه است

تعابیر قرآن از بهشت انگیزه‌ای برای مقاومت در برابر هوای نفس و گناه است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن از بهشت تعابیری دارد تا انسان برای رسیدن به بهشت انگیزه مقاومت در مقابل هوای نفس و گناه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۳۰ و ۳۱ سوره کهف، گفت: در این آیات به مومنین و پاداش مومنین اشاره شده و برخی از نعمت‌های بهشتی بیان شده است.

وی افزود: در آیاه ۳۰ سوره کهف خداوند می‌فرماید، کسانی که ایمان می‌آورند و عمل صالح انجام می‌دهند اجر اعمال صالح آن‌ها را نادیده نمی‌گیریم، بنابراین اگر کسی در بین همه آیات تنها به این یک آیه عمل کند و در انجام هرکاری این آیه را مد نظر داشته باشد از انجام هر نوع عمل صالح و خیر کوتاهی نخواهد کرد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: بسیاری از اعمال صالحی را که انسان انجام نمی‌دهد به این دلیل است که تصور می‌کند از عملی که انجام داده بهره‌ای نخواهد برد و این درحالی است که خداوند می‌فرماید، اعمال صالح را برای رضایت من انجام دهید و بدانید من پاداش بندگان خودم را فراموش نخواهم کرد.

وی افزود: اعتقاد به این موضوع که خداوند اعمال انسان را بدون پاداش نخواهد گذاشت، انگیزه‌ای برای سوق دادن انسان برای انجام عمل صالح خواهد شد به ویژه انجام اعمال صالح پنهان که دارای انگیزه الهی و امیدوار به عدل الهی است.

دبیر جامعه روحانیت با اشاره به اینکه خداوند در آیه بعد به برخی پاداش‌های بهشتیان اشاره دارد، گفت: خداوند در آیه ۳۱ سوره کهف می‌فرماید، ‹‹أُولئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ›› بری آن‌ها باغ‌های جاویدان است.

وی افزود: انسان در دنیا با وجود اینکه بهترین امکانات را دارد، اما همیشه نگران از دست دادن آن است و لذت‌های دنیا همیشه با نگرانی و اضطراب همراه است، اما این آیه یکی از ویژگی‌های بهشت که پایداری و جاویدان بودن نعمت‌های بهشتی است اشاره دارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ›› از زیر درختان نهر‌هایی از آب زلال، شیر‌هایی که طعم آن غیر متغیر است، نهر‌هایی از شراب که در آن مستی و گناه وجود ندارد و نهر‌هایی که در آن عسل است جاری است.

وی ادامه داد: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹یُحَلَّوْنَ فی‌ها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ›› بهشتیان با دستبند‌هایی از طلا زینت می‌شوند، ‹‹وَ یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ›› با پوشش لباس‌هایی به رنگ سبز که از حریر نازک و زخیم است، ‹‹مُتَّکِئینَ فی‌ها عَلَی الْأَرائِکِ›› روی تخت‌ها تکیه می‌زنند، ‹‹نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً›› و این بهترین پاداشی است که خداوند به بندگان خودش می‌دهد و جایگاه‌های خوبی را برای اهل بهشت فراهم کرده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان افزود: از آیات قرآن اینگونه استنباط می‌شود که اختیار بهشت به دست بهشتیان است و بهشتیان هر آرزویی داشته باشند برآورده می‌شود و همه چیز در اختیار بهشتیان است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن از بهشت تعابیری دارد تا انسان هم انگیزه رفتن به بهشت را داشته باشد و هم برای رسیدن به بهشت انگیزه مقاومت در مقابل هوای نفس و گناه داشته باشد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات