۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۰۳۰۶۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: لایحه سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طی ۵ سال سهام عدالت به مردم واگذار شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رکورد شکنی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز در یک رکوردشکنی با افزایش ۵ هزار و ۷۲۱ واحدی به رقم ۲۰۱ هزار و ۸۰۵ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش ۸۶۶ واحدی به رقم ۳۹ هزار و ۹۷۱ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از ۷۷۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران در یک رقم بی‌سابقه بیش از ۷.۵ میلیارد اوراق بهادار، سهام و حق‌تقدم به ارزش یک‌هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی امروز یک‌زهار و ۶۴۹ واحد رشد کرد و به رقم ۵۸ هزار و ۱۹۴ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۶۰۴ واحد تقویت شده و به رقم ۲۷ هزار و ۹۰۰ واحد، شاخص آزاد شناور با افزایش ۶ هزار و ۹۵۸ واحد به رقم ۲۲۸ هزار و ۴۵۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۴ هزار و ۶۷۵ واحد به رقم ۱۵۱ هزار و ۱۷۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۹ هزار و ۲۲۷ واحد به رقم ۳۹۰ هزار و ۲۹ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های مهم بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به وتجارت، کگل، فولاد، پارس، تاپیکو، فارس، شبندر اشاره کرد.

همچنین نماد‌های پربیننده مورد علاقه معامله‌گران بورس مربوط به بانک ملت، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، فولاد مبارکه، سایپا، گروه مپنا، داده‌گستر عصر نوین، های‌وب بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد ۴۴ واحدی به رقم ۲ هزار و ۴۹۶ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۹ میلیارد برگ بهادار، سهام و اوراق حق‌تقدم به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان و در ۱۶۳ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگهر، میدکو، زاگرس، ذوب، شراز در تقویت شاخص فرابورس و نماد‌های دماوند، مارون در افت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده معامله‌گران فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، نیروگاه زاگرس کوثر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس، کشت و دامداری فکا، کشت و صنعت دشت خرمدره بوده‌اند.

امروز همچنین برخی از نماد‌ها مانند کگل با پیام ناظر بازار بازگشایی شده و برخی از نماد‌ها مانند فولاژ، وآتی، وسکاپ متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار نماد وتجارت مربوط به بانک تجارت نیز بازگشایی شد.

با پیام ناظر بازار وقفه معاملاتی در نماد غشصفا۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت دچار وقفه معاملاتی شده و همچنین نماد بورس۱ نیز دچار وقفه معاملاتی و نماد دسیناح۱ و دسینا ۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت دچار وقفه معاملاتی شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۴۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۴۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۲۴ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۶.۴ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۹۲۴ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۲۸۶.۴ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۹۰ تومان افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۹۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۶۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۷۲۸ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۹۳۵ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل ۳۹۰ تومان افزایش یافته است.
___________________________

تردید در تصمیم اوپک قیمت نفت را کاهش داد
 
پس از اینکه قیمت نفت برنت در جلسه کاری گذشته، رکورد جدیدی در بالاترین قیمت ۵ ماه گذشته ثبت کرد و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران سیگنال‌های ضد و نقیضی از عرضه در جهان دریافت می‌کنند، قیمت نفت امروز دوشنبه کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۷ سنت کاهش ۷۱.۴۸ دلار فروخته شد. این نوع نفت روز جمعه به ۷۱.۸۷ دلار، بالاترین رقم از ۱۲ نوامبر رسیده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۵ سنت کاهش ۶۳.۶۴ دلار معامله شد.

ویرندرا چوآهان، تحلیلگر بازار نفت در انرژی اسپکت سنگاپور با اشاره به نشانه‌های ضد و نقیض از سوی آمریکا و اوپک در مورد آینده عرضه نفت، گفت: «من انتظار دارم که نفت در حال حاضر در بازه به نسبت محدود اطراف ۷۰ دلار نوسان داشته باشد.»

وی افزود: «شاخص‌های عرضه نفت امریکا نشان می‌دهد که تولید نفت این کشور در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد. اما زمزمه‌هایی از وزرای کشور‌های عضو اوپک نشان از این دارد که سطح تولید این کشور‌ها به سطح تولید تابستان گذشته بازنخواهد گشت.»

کشور‌های عضو اوپک و هم‌پیمانانشان در ماه ژوئن برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه توافق کاهش تولید یا عدم ادامه گرد هم جمع می‌شوند.

عربستان تمایل دارد تا کاهش را ادامه دهد، اما منابع آگاه در این گروه می‌گویند اگر اختلال در عرضه در کشور‌های دیگر ادامه یابد، احتمال افزایش تولید گروه وجود دارد.

رئیس شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه هشدار داد ازسرگیری درگیری‌ها می‌تواند تولید نفت در این کشور را متوقف کند.
___________________________

رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۹۷ منفی ۱.۹ درصد شد/با نفت؛ منفی۳.۸ درصد
 
مرکز آمار ایران گزارش رشد ٩ ماهه نخست سال ١٣٩٧ را منتشر کرد.

بر این اساس، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٥٤١٣٤٣٧ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٠٣٥٣٠ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٢٧٢٢٤ میلیارد ریال و بدون نفت ٤٣٨٧٥٥٢ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ۳.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی ۱.۹ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی ۲.۱، گروه صنعت منفی ۷.۹ و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.

گفتنی است؛ محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ١٨ بخش اصلی متشکل از ٤٢ رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev٤ انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده و خرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی است.
___________________________

صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی تأسیس می‌شود
 
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی روز یکشنبه با ابراز امیدواری برای تاسیس هرچه زودتر بیمه همگانی حوادث طبیعی، گفت: حادثه خیز بودن کشور، ضرورت این امر را ایجاب می‌کند.
 
وی در این باره گفت: درجلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوع اهمیت بیمه حوادث طبیعی وضرورت انجام همگانی آن مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اینک با مباحث انجام شده در جلسه امروز شورای هماهنگی اقتصادی مطمئن شدم با پیگیری وزیر محترم اقتصاد و بیمه مرکزی با توجه به حادثه خیز بودن کشورمان، این صندوق تأسیس وکار خود را با راهبری بیمه مرکزی برای خدمت رسانی به مردم شروع خواهد کرد.

وی گفت: این موضوع برای من از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که از ۱۶ سال پیش تاکنون، به دنبال تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بودم.

همتی اضافه کرد: در دور نخست مسؤلیتم دربیمه مرکزی در سال ۸۲ موضوع تشکیل صندوق را بصورت لایحه به دولت وقت ارائه کردیم لایحه از آن سال در رفت و برگشت بین بیمه، دولت و مجلس بود و تلاش مسؤلان وقت پس از من در بیمه مرکزی هم به نتیجه نهایی نرسید.

وی یادآور شد:در نهایت در دور دوم مسؤلیتم در بیمه مرکزی در سال ۹۶، موضوع تشکیل این صندوق به تصویب مجلس رسید، اما به خاطر ابهاماتی که شورای محترم نگهبان در مورد بارمالی آن مطرح کرد، به دولت اعاده شد.

مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه ۹۵ با ۱۱۳ رای موافق، به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی رای داده بود.

لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی که با ۱۱۳ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ابتدا اصل این لایحه که دارای ۱۱ ماده است به رای گذاشته شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

پس از آن به پیشنهاد فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس ماده ۱۰ این لایحه حذف و سایر مواد به اتفاق آراء نمایندگان تصویب شد.
___________________________

سهام عدالت به مردم واگذار می‌شود
 
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در تشریح نشست روز گذشته کمیسیون متبوعش، گفت: لایحه سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طی ۵ سال سهام عدالت به مردم واگذار شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: اگرچه سایر مواد این لایحه براساس این موضوع مذکور تصویب شد، اما تعیین تکلیف جزییات روش اجرا و واگذاری سهام عدالت به مردم و مکانیزم نحوه اعمال مدیریت مردم بر این سهام به جلسه بعدی موکول شد. تا کارگروه تغییرات لازم را اعمال کند.

وی اظهار کرد: لایحه سهام عدالت اصلاح مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اصل ۴۴ است؛ مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ درباره واگذاری سهام عدالت به مردم بود که تصویب شده و ماده ۳۶ حذف شد در ادامه مقرر شد؛ ماده ۳۸ که درباره مکانیزم مدیریت مردم بر سهام عدالت است در جلسه آینده بررسی شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی بیان کرد: دومین دستورکار کمیسیون ویژه از حمایت از تولید ملی بررسی طرح تفکیک وزارت تجارت و خدمات بازرگانی از وزارت صنعت و معدن بود که تعیین تکلیف نهایی این طرح به جلسه بعدی موکول شد. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات