۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۶۰۳۰۹۶
حجت الاسلام والمسلمین پارسا نیا:

کار مجاهدان حفظ فرهنگ همچون علمای دین حائز اهمیت است

کار مجاهدان حفظ فرهنگ همچون علمای دین حائز اهمیت است
استاد حوزه علمیه گفت: کار مجاهدان حفظ فرهنگ در شرایط کنونی کمتر از عالمانی نیست که در حفاظت و صیانت از دین قدم برداشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عضو هیت علمی و مدیر گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران عصر امروز طی ویژه برنامه نشست علمی نقی زاده های جدید و وضع منور الفکری در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: منورالفکری و عنوان تقی زاده ها به نظر بنده بازگو کننده وضعیت اجتماعی فرهنگی و هویت تاریخی از یک جریانی است که افراد تنها کارگزاران آن بوده و موضوع شخص و یا جریان به تنهایی مطرح نیست بلکه تعامل جریان ها با افراد مورد طرح و ایراد است.

وی ادامه داد: هدف از طرح مباحث واکاوی شخصیت حقیقی حسن تقی زاده ها نیست، ما به دنبال بررسی اوضاع و موضع فرهنگی فکری عقیدتی این جریان ها هستیم.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به وضع منورالفکری در ایران ابراز داشت: منورالفکری موجود در کشورهای غربی کاملا متفاوت با آن چیزی است که ما در ایران مشاهده می کنیم، از این رو باید به تحلیل و شناخت اصل جریان روشنفکری در ایران پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تولد جریان روشنفکری گفت: تولد روشنفکری با دکارت و وضع فلسفی جهان جدید شکل گرفت، روشنفکری فراتر از امور علمی است بلکه فعالیت منورالفکری داعیه دار یک جریان انتقادی و خواستار فعالیت اجتماعی است.

وی ادامه داد: روشنفکری با یک رویکرد چپ و عدالتخواهانه به وجود می آید و حائز اهمیت است که تا نیمه قرن بیستم در مقابل لیبرالیسم ایستادگی کرده و از پایان این قرن رو به افول بوده است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت مکانیزم جریان روشنفکری در ایران ابراز داشت: جریان روشنفکری کاملا در ایران با مکانیزم متفاوتی اداره می شود و با رویه قدرت و اقتدار کار خود را پیگیری کرده است.

وی تاکید کرد: کار مجاهدان حفظ فرهنگ در شرایط کنونی کمتر از عالمانی نیست که در حفاظت و صیانت از دین قدم برداشته اند.

استاد حوزه علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: جریان غرب با قدرت و اقتداری که به وجود آورده است نسبت به تمام احزاب و جریان ها یک حالت هیبت و هیمنه سبع زدگی ایجاد کرده است و همین باعث مجذوبیت وی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسا نیا با اشاره به اینکه تقی زاده نسل دوم جریان روشنفکری در ایران است گفت: نسل اول جریان روشنفکری وزرا و وکلا و کارکنان دولتی عصر معهود بود و تقی زاده دومین شکاف روشنفکری در ایران قلمداد می شود.

وی در پایان گفت: نسل دوم از میان کسانی که در نهادهای فرهنگی پیشه فرهنگی دارند لکن از میان همین اقشار منورالفکری شکل می گیرد، لذا حوزه های علمیه در معرض چنین آسیبی هستند و باید هوشیار باشند./۸۱۱/پ202/ب1

تعداد بازدید : 9
محرمی محرمی
ارسال نظرات