۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۶۰۳۱۱۱
آیت الله ری شهری:

کمال اخروی انسان در گرو تزکیه نفس است

کمال اخروی انسان در گرو تزکیه نفس است
آیت الله ری شهری با بیان اینکه مومن نسبت به آخرت خویش بلند همت است، گفت: تزکیه نفس انسان را به بالاترین مراتب اخروی می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در کلاس درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق از خداوند متعال توفیق کسب بالاترین مراتب تزکیه نفس را درخواست می کنند.

وی افزود: کلمه تزکیه از ریشه زکات گرفته شده و زکات دارای دو معنای زکات مال و زکات زرع به کار می رود؛ انسان با پرداخت زکات مال، مالش را پاک می کند و مقصود از زکات زرع زیاد شدن و نمو کردن است.

آیت الله ری شهری ادامه داد: با توجه به معنای زکات می توان فهمید که پاک سازی و رشد با یکدیگر در ارتباط هستند بنابراین انسان اگر در عالم دنیا مطهر نشود رشد او بی معنا می شود از این رو امام سجاد(ع) در این فراز نورانی از خداوند بالاترین مراتب طهارت معنوی و رشد و تکامل روحی را درخواست می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امام در این کلام ارزشمند توفیق تزکیه نفس را درخواست نمی کنند بلکه بالاترین مرتبه تزکیه نفس را از خداوند درخواست می کنند و این کلام امام به ما این را می فهماند که انسان از خداوند نباید حاجت کوچک بخواهد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه تاکید کرد: انسان در زندگی دنیوی باید بلند همت باشد چرا که مقدار همت او بیانگر ارزشمند بودن اوست.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه مومن نسبت به آخرت خویش بلند همت است، گفت: می طلبد انسان از خداوند بالاترین مراتب آخرت را درخواست کند امام علی(ع) می فرمایند: آن فریب خورده‌‍‌ای که در عالم دنیا به بالاترین مراتب همت خود دست یافته قابل مقایسه با کسی که به کمترین بهره اخروی خود دست یافته نیست./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات