۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۰۳۲۴۶
حجت الاسلام رضایی تهرانی:

حضرت علی اکبر بهترین الگوی جوانان هستند

حضرت علی اکبر بهترین الگوی جوانان هستند
عضو مجمع عالی حکمت خراسان گفت: حضرت علی اکبر در الگوگیری از رسول خدا برترین بودند و امام حسین نیز فرزند خویش را از نظر اخلاق و منطق شبیه ترین فرد به جد خویش می دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی عصر امروز در سخنرانی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه اگر انسان به دنبال هوا و هوس های خود راه بیفتد دچار تفرقه خواهد شد، گفت: اگر انسان به دنبال هوا و هوس خویش راه بیفتد نه تنها در شخصیت خود دچار تفرقه خواهد شد، بلکه در هوا و هوس خود نیز به کمال نخواهد رسید. چرا که در این حالت تن به دلیل غیبت عقل به فرمانروای وجود و تن انسان، بدن محوریت خواهد یافت و بدن خود نمی داند که چه باید بکند و چه نباید بکند.

عضو مجمع عالی حکمت خراسان با اشاره به نقش عقل در فرمانروایی روح و تن افزود: هنر عقل این است که انسان را از هوا های نفسانی آزاد کند. البته منظور از عقل اینجا آن عقلی است که به تعبیر امیرمومنان(ع) خود از اسارت هوی نفس آزاد شده باشد و خادم آن نباشد. اگر عقل بر غرایز حکومت کند آنان را به کمال خود می رساند اما اگر غرایز بر عقل و وجود انسان فرمانروایی کنند، بشر را تا جایی به فاسد و نابودی می کشانند که هیزم جهنم می شود.

وی وجود غرایز در انسان را از نعمات الهی دانست و خاظر نشان کرد: انبیا نیامدند تا غرائز انسان را سرکوب و خفه کنند. اگر غرایز بد بودند خداوند آنان را در وجود انسان قرار نمی داد، چرا که خداوند بدی را برای انسان نمی خواهد. اگر غرایز را از انسان بگیریم او دیگر انسان نخواهد بود، بلکه تبدیل به عقل مطلق و فرشته خواهد شد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه اگر در انسان فقط غریزه وجود داشته باشد او فرقی با حیوان نخواهد داشت، تصریح کرد: در دستگاه خداوند فرشته و حیوان وجود داشت اما او به دنبال انسان بود. انسان ترکیبی از حیوانیت و ملکوت است. اگر انسان به سمت حیوانیت برود ملکوتش از بین می رود اما اگر به سمت ملکوت برود، حیوانیت اش ملکوتی می شود. این مبنای تربیت الهی است و انبیا آمده اند تا غرائز ما را در بهترین جهت مدیریت کنند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت مدیریت غریزه نگاه و تبرج افزود: انبیا در پی مدیریت عفت جامعه بودند و هرگز در پی این نبودند که به مردم بگویند تبرج و نگاه نکنید. تبرج و نگاه مخصوص محرم خویش است و ما باید بدانیم همان گونه که در مسجد و مکان های مذهبی و معنوی خداوند در حال نظاره ما است، در خارج از این مکان ها هم در محضر نگاه او هستیم. اگر خود را در محضر الهی بدانیم و از تبرج ها و نگاه های حلال دوری کنیم، عمق لذت های حلال ما مضاعف خواهد شد.

وی مقام انسان مومن را در اوج فهم و لذت دانست و خاطر نشان کرد: انسان مومن در اوج لذت های غریزی نورانی، شیرین و الهی است. باید دانست که شیطان فریب لذت را به ما می دهد و پیشنهاد می کند و نه لذت واقعی را. برترین لذت ها از غرایز را انسان های معصوم می برند و عالی ترین زندگی ها را آنان دارند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه غریزه الگوطلبی یکی از مهمترین غرایز تربیتی انسان ها است، تصریح کرد: انسان ها دوست دارند در مسیر تربیت الهی علاوه بر دانستن خوبی ها و بدی ها، خوبان و بدان را به صورت مجسم ببینند تا از آنان الگوگیری کنند. خداوند نیز در قرآن کریم تنها اکتفا به بیان خوبی ها و بدی ها نمی کند و الگوهای خیر و شر را به بشر معرفی میکند. راز شرح و تکرار داستان انبیا و دشمنان شان در قرآن همین نکته است.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان افزود: انبیا نیز فقط مبلغ حقایق و شریعت نبودند و خود نیز به صورت مجسم شریعت الهی بودند. اگر قرآن را بخواهیم به صورت انسانی مجسم کنیم، به شکل پیامبر اکرم(ص)، امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) مجسم خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر چه الگو های انسان عالی تر باشند ساختار شخصیتی او نیز متعالی تر خواهد شد خاطر نشان کرد: باید در زندگی الگو های برتر را انتخاب کرد و خداوند نیز در قرآن رسول اکرم(ص) را به عنوان الگوی برتر به مسلمانان معرفی می کند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه جوانان به دنبال الگو های منحصر به فرد هستند گفت: اینکه حضرت علی اکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان معرفی شده اند و روز ولادت ایشان به عنوان روز جوان نامیده شده است، به این دلیل است که ایشان در اقتدای به رسول اکرم(ص) به عنوان الگوی خویش در بالاترین درجه و مرتبه الگوگیری بودند. امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) را از نظر خلق و خو، اخلاق و منطق شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) می دانند و همه می دانیم که قرآن در رابطه با رسول خدا(ص) می فرماید که ایشان دارای خلقی عظیم بودند.

عضو مجمع عالی حکمت خراسان افزود: حضرت علی اکبر(ص) در الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) برترین است و ما باید ایشان را به عنوان الگوی خویش در زندگی قرار دهیم. چراکه ممکن است توانایی الگوقراردادن پیامبر اکرم(ص) را نداشته باشیم و به شدت در برابر ایشان خود را ناتوان و حقیر احساس کنیم. اما حضرت علی اکبر(ع) را الگویی در دسترس تر برای خویش ببینیم./861/پ202/ب1

ارسال نظرات