۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۶۰۳۲۴۹
کارشناس مسائل دینی مطرح کرد؛

سوء استفاده فرقه یمانی از ضعف بینش علاقه مندان به مهدویت

سوء استفاده فرقه یمانی از ضعف بینش علاقه مندان به مهدویت
حجت الاسلام صادقیان با تأکید بر ضرورت شناخت نسبت به مهدویت، گفت: قربانیان فرقه یمانی از کسانی هستند که با وجود ارادت به امام زمان(عج) از معارف مهدوی بی اطلاع هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رسول صادقیان، عصر امروز در محفل انس با قرآن به مناسبت هفته ارتش جمهوری اسلامی ایران در  جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، با تأکید بر لزوم شناخت فرقه های ضاله حول محور فرهنگ مهدویت گفت: یکی از این فرقه ها، فرقه یمانی است، یک فکر غلط وقتی در ذهن یک انسان باشد چندان خطر آفرین نیست و  با روش های مختلفی می توان آن شخص را به سمت و سوی تفکر صحیح سوق داد. ولی وقتی یک فکر و اعتقاد ناصحیح در بخش قابل توجهی از جامعه نهادینه شد قطعا خطر آفرین خواهد بود.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: چرا که این فکر غلط قطعا با برنامه ریزی قبلی طراحی شده و با هدف خاصی تبلیغ و سازماندهی شده و منابع مالی پیدا می‌کند، گاهی بزرگترین فتنه ها حاصل پیش پا افتاده ترین و غیر منطقی ترین اعتقاداتی است که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

حجت الاسلام صادقیان با اشاره به فعالیت فرقه یمانی در مناطق مختلف به ویژه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: موسس فرقه یمانی فردی به نام احمد اسماعیل کاطع از اهالی شهر بصره عراق و ملقب به احمد الحسن است که حدود 12 سال پیش ادعا کرد که یمانی موعود است. یمانی، سفیانی و قتل نفس زکیه سه نشانه قطعی ظهور امام زمان (عج) است و این شخص با بهره گیری از این روایت، خود را همان یمانی موعود معرفی می‌کند و ادعا کرده که دارای مقام عصمت بوده و نسل پنجم امام زمان(عج) و زمینه ساز ظهور ایشان است.

عضو بنیاد مهدویت اصفهان در ادامه در بیان زمینه های گسترش این فرقه، تصریح کرد: زمینه اعتقادی قوی در جامعه عراق و آشفتگی های حاصل از جنگ آمریکا، جزء عواملی بود که زمینه را برای پذیرفته شدن این اعتقاد ضاله فراهم می کرد و فقط به کشور عراق ختم نشد. بلکه گستره آن دامنگیر کشور ما نیز شد و توانست طرفدارانی در استان خوزستان و چند شهر دیگر پیدا کند.

حجت الاسلام صادقیان در ادامه با بیان اینکه صدام معدوم همواره با شیعیان عراق در مبارزه بود و سخت ترین شکنجه ها را علیه آنها به کار می برد، عنوان کرد: صدام سر انجام به این نتیجه رسیده بود که مبارزه با شیعیان غیر ممکن بوده و می بایست از دل خود شیعیان گروهی را علیه آنها ایجاد کند. لذا مدرسه ای در شهر کربلا ویژه جوانان شیعه تاسیس کرده و کم کم به القای اعتقاداتی خرافی در آنها اقدام نمود و اتفاقا احمد اسماعیل جزء تحصیل کرده های چنین مدرسه ای است.

وی در ادامه با اشاره به وجود مخاطبین خاص برای فرقه های ضاله، خاطرنشان کرد: به طور مثال عرفان حلقه یا کیهانی بیشتر سراغ افرادی می رود که به دلیل فقر، بیماری و مشکلات روانی، آرامش ندارند و با راهکارهای خاصی در آنها القای آرامش کرده و از این نقطه آن ها را جذب می کنند. قربانیان فرقه یمانی نیز از میان کسانی انتخاب می شوند که عمدتا از علاقه مندان ساحت مقدس امام زمان (عج) هستند ولی به دلیل ضعف پایه های اعتقادی، قربانی فریب مبلغان این فرقه ضاله می شوند.

حجت الاسلام صادقیان در نقد اعتقادات این فرقه ضاله گفت: یمانی که جزء نشانه های قطعی ظهور امام زمان(عج) است از کشور یمن خواهد بود در صورتی که احمد الحسن از شهر بصره بوده است. یکی از نقاط ضعف این اعتقاد، استناد به خواب و رویاست در صورتی که دین اسلام و اعتقاد اصیل مهدویت بزرگتر از آن است که با خواب و رویا اثبات شود. بخش وسیعی از خواب ها، پریشان بوده و تعبیر خاصی ندارد.

کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: در روایات صحیح آمده است که شش ماه پس از ظهور نشانه های قطعی،  ظهور امام زمان (عج) رخ خواهد داد و این در صورتی است که حدود 12 سال از ادعای باطل احمد الحسن می گذرد و ظهور رخ نداده است.

حجت الاسلام صادقیان در ادامه با بیان اینکه ظهور امام زمان (عج) یک اتفاق ناگهانی و همراه با صیحه ای است که کل عالم آن را می شنوند، تصریح کرد: ظهور امام زمان (عج) از کنار کعبه یعنی مرکز توجه میلیون ها مسلمان آغاز می گردد و هرگز به صورت مخفیانه و پنهانی و مانند چیزی که در اعتقادات احمد الحسن آمده نخواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت مطالعه در خصوص ظهور آخرین منجی عالم بشریت گفت: باید اطلاعات دینی خود را در مورد علائم ظهور آنقدر بالا ببریم تا گرفتار فریب فرقه های ضاله حول محور مهدویت نشده و بتوانیم با قدم گذاردن در مسیر صحیح، رضایت حضرت مهدی (عج) را فراهم سازیم./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات