۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۶۰۳۲۶۸
آیت الله رشاد:

صبغه قرابت و صحابی بودن امیرمومنان با پیامبراسلام بی نظیر است

صبغه قرابت و صحابی بودن امیرمومنان با پیامبراسلام بی نظیر است
رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران گفت: علت خلافت اگر صبغه صحابی بودن و قرابت داشتن باشد کسی مانند امیرمومنان علی(ع) نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: در توجیح غصب خلافت می گفتند اینها صحابی مسن و با سابقه پیامبر(ص) به حساب می آیند و اول کسی که این استدلال را زیر سوال برد پدر خلیفه اول بود.

وی افزود: زمانی که خلیفه اول بعد از سقیفه به خانه آمد و گفت من خلیفه شدم، پدرش سوال کرد چرا؟ پاسخ داد زیرا من در میان صحابه مسن تر از بقیه بودم. پدرش گفت من که از تو پیرترم پس باید من خلیفه می شدم.

آیت الله رشاد بیان داشت: حضرت علی(ع) به صورت جدلی و بر مبنای استدلال آنها فرمودند: خیلی عجیب است که خلافت بر اثر صحابت می شود اما بر اثر صحابت و قرابت این امر محقق نمی شود، اگر ملاک این است، من هم صحابی و هم قرابی با پیامبراکرم(ص) دارم و چه کسی نزد پیامبر از امیرمومنان(ع) صحابی تر است؟

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران عنوان کرد: هیچ کس در کره خاکی به اندازه امیرمومنان(ع) از لحاظ کمی و کیفی با پیامبر(ص) مأنوس و مربوط نبودند. حضرت علی(ع) از طفولیت تحت تعلیم پیامبر بودند و دومی هم ندارند آن چنان که حضرت امیرمومنان(ع) می فرمایند: پیامبر(ص) هنگام خواب هم مرا در آغوش می گرفت به گونه ای که نفس آن بزرگوار را می شنیدم و مانند یک فرزند مرا را تربیت کردند؛ از این رو هیچ صحابی با حضرت علی (ع) قابل مقایسه نیست.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اظهار داشت: عموماً صحابه سابقه کفر و شرک دارند و تنها امیرمومنان(ع) و حسنین(ع) هستند که به فطرت اسلام بودند. بعضی از صحابه سابقه طولانی کفر و شرک و گروهی سابقه طولانی مقابله و اذیت و ایذا ایشان را دارند بنابراین باید مفهوم صحابه را دقیق تر بیان کرد.

وی بیان کرد: صحابه کسی نیست که هم عصر پیامبر(ص) بوده و او را دیده یا همراه پیامبر راه رفته و در یک شهر زندگی کرده است. صحابه تعبیر دقیقی دارد کسی که مصاحب و همراه، همدل و همگام است نیز صحابه می گویند کسی از جهات نیز با امیرمومنان(ع) قابل مقایسه نبوده است.

آیت الله رشاد بیان داشت: آیا کسی که در مقابل پیامبر ایستاده و در راه اسلام کارشکنی کرده صحابه تلقی می شود؟ با این تعریف در مورد بعضی باید گفت اصلا صحابت بر آنها صدق نمی کند. بنابراین حضرت علی(ع) می فرمایند: اگر علت خلافت، صحابت است، من هم صحابت و هم قرابت دارم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات