۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۰۳۳۱۰
آیت الله جوادی آملی:

فهم قرآن کریم در گرو انس با نهج البلاغه است

فهم قرآن کریم در گرو انس با نهج البلاغه است
حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر انس طلاب با نهج البلاغه فهم صحیح قرآن کریم را در گرو انسان با نهج البلاغه و فرمایشات امیرمؤمنان دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) گفت: باید هر روز اشک بریزیم که چرا به نهج البلاغه توجه لازم نمی شود.

وی افزود: هر انسانی مشکلاتی دارد و در زیارت ها دعاهای مادی و معنوی می کند اما کسانی که شاگردان اهل بیت(ع) باید مسائل علمی طلب کنند و تنها نباید در زمینه حل مشکلات و شفای بیماری ها باشد، علما و بزرگان بسیاری آمدند و آثار آنها ده ها سال مورد استفاده همگان بوده است چرا ما اینگونه منشأ اثر نباشیم؟

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: به ما گفتند که وقتی وارد حرم مطهر ائمه طاهرین(ع) مانند امام رضا(ع) شدید از ایشان بخواهید مجتهد، محقق، نویسنده، مؤلف، مفسر و محدث شوید، حضرت رضا(ع) نحله های گوناگون را جمع کرده و عقاید نادرست آن ها را با استدلال باطل کردند.

وی ادامه داد: هر طلبه ای باید در کنار قرآن حتما با نهج البلاغه مأنوس باشد، امیرمؤمنان در خطبه های خود می فرماید از خاندان ما کسی قیام کرده و جهان را آباد می کند و درباره امام زمان(عج) می فرماید،

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: گاهی کسانی با میل کار می کنند اما کسانی هم با عقل و عدل کار می کنند، دیگران قرآن را بر اساس میل خود تفسیر می کنند اما عده ای نیز به دستورات قرآن کریم بر اساس واقع عمل می کنند.

وی عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) برای از بین بردن جاهلیت و تبدیل به تمدن اسلامی در اندیشه و انگیزه مردم اثر گذاشتند، ایشان در دانش و عمل مردم تأثیرگذار بوده است؛ قرآن کریم می فرماید جامعه جاهلی در مسائل علمی بر اساس گمان کار می کردند و برهانی در دست نداشتند، در مسائل عملی نیز از هوا و میل خود تبعیت می کردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام(ص) عقل و علم را به جای گمان و میل نشاندند، اگر انسان مجتهد است و می خواهد فتوا بدهد با دست پر باشد، اگر در مجلس می خواهد رأی بدهد باید دست پر داشته باشد، هرکس بخواهد تصمیمی بگیرد و کاری کند باید اینگونه باشد.

وی اضافه کرد: وجود مبارک حضرت می فرماید وقتی پسرم قیام کرد جلوی هواها را می گیرد و هدایت را می آورد، حضرت جلوی گمان را می گیرد و علم می آورد و جلوی ظن را گرفته و یقین را می آورد؛ ما برای این که قرآن کریم را متوجه شویم حتما باید با نهج البلاغه مأنوس باشیم؛ بر همه ما لازم است که این کتاب در کنار قرآن کریم باشد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
محمد قمین
ارسال نظرات