۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۶۰۳۳۶۶
تولیت مدرسه علمیه مروی:

کلام انسان معرف شاکله درونی و اعتقادی است

کلام انسان معرف شاکله درونی و اعتقادی است
آیت الله تحریری با بیان اینکه سخن انسان معرف شاکله درونی و اعتقادی است، گفت: سخن نیکو سخنی است که نفع داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: خداوند متعال و اولیای الهی توصیه ها و وصایای گوناگونی به انسان دارند.

وی افزود: بهترین وصایا آن است که اولا با درک حقایق همراه باشد ثانیا از جانب کسانی صادر شود که در حقیقت ناصحه ما هستند و هیچ منفعتی از جانب ما برای خودشان درخواست نمی کنند.

آیت الله تحریری ادامه داد: به طور قطع رابطه انسانی و ایمانی ایجاب می کند که نسبت به یکدیگر وصیت و نصیحت داشته باشیم و از بهترین وصایا و نصایح آن است که وصیت کننده خود در مسیر آن نصیحت قرار گرفته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه سخن منفعت‌دار ابتدا نفعش به گوینده سپس به شنونده می رسد، بیان داشت: وصیت امام علی(ع) به فرزندان گرامیشان بیانگر نوع حالات و روحیات درونی حضرت است، امام علی(ع) می فرمایند: بهترین سخن آن کلام منفعت دار است؛ این منفعت می تواند دو جنبه فردی و اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: سخن در زمره اعمال انسان قرار می گیرد و اگر کسی بداند که کلامش در اعمال او محاسبه می شود به طور قطع سنجیده سخن خواهد گفت. اگر سخن گفتن بیشتر از سایر اعمال در روح انسان تاثیر گذار نباشد به طور قطع مساوی خواهد بود.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه سخن انسان شاکله درونی و اعتقادی او را بیان می کند، عنوان کرد: لذا سخن شاکله انسان را تقویت می کند و بر اعتقادات و باورهای او تاثیر می گذارد بر این اساس طبق صریح روایات؛ بهترین سخن کلامی است که نفع داشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه سخن علم انسان را مشخص می کند، اظهار داشت: عالم برزخ نمایشی از حالت دنیوی انسان است. انسان از علمی که سزاوار نیست، سود نمی برد. علم باید منجر به رشد عملی انسان شود./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات