۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۶۰۳۳۷۷
یادداشت؛

رمزگشایی از معادلات اخیر منطقه

رمزگشایی از معادلات اخیر منطقه
تحولات غرب آسیا به‌ویژه در عراق و سوریه، وارد مراحل تازه‌ای شده است که می‌تواند نقشه ژئوپولتیک جدیدی را برای خاورمیانه رقم بزند.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه حمایت در یادداشتی به قلم اصغر زارعی با اشاره به تحولات اخیر منطقه، آورده است:
 
۱. تحولات غرب آسیا به‌ویژه در عراق و سوریه، وارد مراحل تازه‌ای شده است که می‌تواند نقشه ژئوپولتیک جدیدی را برای خاورمیانه رقم بزند. سفر روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه و عزیمت سرلشکر باقری، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در اسفندماه سال گذشته به این کشور، نشان می‌دهد که آنچه امروز در سوریه می‌گذرد، در صدر توجه مسئولین عالی‌رتبه ایرانی است و برای ارزیابی آن لازم است که در آنجا حضور میدانی داشته باشند.

۲. محمدجواد ظریف پس از ملاقات با همتای سوری خود نسبت به وضعیت «ادلب» ابراز نگرانی جدی کرد و گفت: «حتماً ما، ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی که درباره ادلب شده و یکی از مهم‌ترین آن‌ها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن این گروه‌ها از ادلب است را اجرا کنیم... همه ما در گروه آستانه موظفیم در این زمینه این کار را با جدیت دنبال کنیم».

همزمان با سفر ظریف، «اولیگ سرمولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه در امور مبارزه با تروریسم نیز از لبریز شدن کاسه صبر مسکو در قبال تروریست‌های مستقر در ادلب سخن به میان آورد. وی گفت: «اوضاع ادلب، مشمول یادداشت تفاهم بین روسیه و ترکیه است که اجرای آن باید به حضور تروریست‌ها در آنجا پایان دهد.»
علاوه بر این، در سفر دو ماه پیش سرلشکر باقری به سوریه، یکی از محور‌های مهم موردبحث با مسئولین این کشور، لزوم اجرای هر چه سریع‌تر عملیات ادلب بود.

۳. در حال حاضر، ادلب تنها منطقه تحت کنترل گروه‌های تروریستی در سوریه بوده و علی‌رغم تأکید ایران و روسیه بر پاکسازی آن، عملیات آزادسازی این منطقه با مخالفت ترکیه روبه‌روست.

آنکارا وقتی پافشاری روسیه و ایران برای فیصله دادن به غائله تروریست‌ها در مربع ادلب را دید، وعده داد که از طریق مذاکره با تکفیری‌های القاعده که در این منطقه مستقر شده‌اند، آن‌ها را به ترک مواضع خود متقاعد کند تا درگیری جدیدی شکل نگیرد و ماجرا بدون خونریزی خاتمه یابد. ترکیه، اما در مهلت معین‌شده، نتوانست کاری از پیش ببرد و فرصت خلع سلاح آن‌ها اکنون به پایان رسیده است.

پافشاری ظریف و معاون وزیر خارجه روسیه برای یکسره کردن کار القاعده که هر از گاهی به مناطق اطراف ادلب حمله می‌کنند نیز ناظر به این موضوع است که هر چه زودتر باید تکلیف این منطقه روشن شود و ترکیه در قالب تعهداتی که در اجلاس آستانه داده، یا برای پاک‌سازی ادلب همکاری کند و یا حداقل، از تروریست‌ها حمایت نکند تا نیرو‌های ارتش سوریه و روسیه وارد عمل شوند. تشکیل نشست سه‌جانبه نظامی میان فرماندهان عالی‌رتبه ایران، عراق و سوریه آن‌هم بعد از سفر بسیار مهم بشار اسد به تهران و حالا عزیمت ظریف به سوریه، از عزم دمشق، تهران، مسکو در قالب نشست آستانه برای پایان دادن به حضور تروریست‌ها در سوریه نشان دارد.

۴. از طرفی، تشدید حملات هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نظامی سوریه و استقرار مجدد جنگنده‌های روسی در سوریه، از تحولات جدید در این کشور حکایت دارد. پایگاه «دیفنس بلاگ» به‌تازگی گزارشی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای جدید شرکت «ایمیج ست» منتشر و اعلام کرده است که نیروی هوایی روسیه پس از یک سال وقفه، مجدداً جنگنده‌های «سوخو-۲۵» خود را در پایگاه هوایی حمیمیم مستقر کرده است. از این رو، پرواز دوباره جنگنده‌ها و پهپاد‌های روسی بر فراز ادلب در کنار تحرکات دیپلماتیک ایران، این گمانه را تقویت می‌کند که حمله گسترده از چند جبهه به ادلب، قریب‌الوقوع بوده است.

۵. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همکاری‌های دوجانبه برای بهبود اوضاع اقتصادی ایران و سوریه را نیز به‌عنوان یکی دیگر از اهداف سفرش مطرح کرد و موضوع ترانزیت بین ایران، عراق و سوریه را نیز پیش کشید.

در این خصوص باید گفت که تأمین امنیت در مرز‌های عراق و سوریه برای حفظ اتصال ترانزیتی و مسیر‌های حمل و نقل زمینی اضلاع مقاومت ازجمله دو گذرگاه «القائم» و «الولید»، در شرایط کنونی که تهران و دمشق تحت تحریم‌های غرب قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

این نکته‌ای است که نیروی‌های تروریست آمریکایی وظیفه ممانعت از آن را بر عهده دارند و با حضور غیرقانونی خود می‌کوشند که هزینه ایجاد مسیر ترانزیتی بین این سه کشور را بالا ببرند. دقیقاً به همین دلیل است که پنتاگون اعلام کرده است که حدود هزار سرباز خود را در سوریه باقی نگه خواهد داشت.

افزون بر این، چنانچه ترانزیت کالا از ایران به مقصد بندر لاذقیه سوریه که یک منطقه کلیدی تجاری در سواحل دریای مدیترانه است با موفقیت و با خنثی کردن خطر تروریست‌های آمریکایی به سرانجام برسد، کشورمان قادر خواهد بود تا میزان قابل‌توجهی از نیاز خود را به کانال سوئز بکاهد، چراکه دولت مصر از سوی کاخ سفید برای اعمال محدودیت بر تردد کشتی‌های ایرانی از این کانال، تحت‌فشار قرار گرفته است.

۶. فرجام سخن اینکه با ملاحظه خیز جبهه مقاومت برای پایان دادن به عمر تروریست‌ها در ادلب که از جنبه «نظامی – امنیتی» حائز اهمیت بوده و با عنایت به گام‌های بلند ایران برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های سوریه از طریق ایجاد یک مسیر امن ترانزیتی که از منظر «اقتصادی»، مهم است، پیش‌بینی هدف بعدی مثلث عبری، عربی، غربی علیه مقاومت کار دشواری نیست.

عامل پاک‌سازی سوریه از تروریست‌ها و ایجاد مسیر ترانزیتی از رهگذر خنثی کردن تهدیدات آمریکا و تکفیری‌ها، «نیرو‌های مقاومت» هستند، لذا با پدیدار شدن افق نابودی هیولای تروریسم که عمو سام و قارون‌های منطقه میلیارد‌ها دلار در کام آن ریخته بودند، شاهدیم که کاخ سفید از یک طرف، سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی خارجی قرار می‌دهد و از سوی دیگر، به‌زعم خود برای حذف حشدالشعبی از معادلات عراق با عاملیت عناصر «غافل» و «خائن» خیز برداشته است.

حزب‌الله لبنان و جنبش نجبای عراق نیز پیش از این در لیست تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار داشتند؛ در نتیجه، به دنبال فشار بیشتر بر جبهه مقاومت خواهند بود، ولی اگر دست از پا خطا کنند با شدیدترین واکنش‌ها و محاسبات غیر قابل پیش بینی مواجه خواهند شد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات