۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۰۳۴۴۵
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

بدون نظریه پردازی در فلسفه دین نمی توان فقه را متحول کرد

بدون نظریه پردازی در فلسفه دین نمی توان فقه را متحول کرد
آیت الله رشاد با تأکید بر توجه حوزه علمیه بر فلسفه دین گفت: بدون نظریه پردازی در فلسفه دین نمی توان فقه را متحول کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد در آیین نکوداشت علمی پروفسور محمد لگنهاوزن که امروز در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: لگنهازن یک شخصیت پرسشگر و مسلمانی است که اسلام را سلمان وار برگزیده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: وی از پایگاه فلسفه دین، به دین دست یافته است یعنی با فکر و اندیشیدن به دین حق و حاق دین که تشیع است دست یافته و وجودش با برکت است.

وی با بیان این که لگنهاوزن شاگردان برجسته ای تربیت کرده است، گفت: وی حکیم است و شخصیت حکیم متواضعانه است که فیلسوف فروتن را به درستی به وی نسبت داده اند؛ در سفر حج صفای باطن و اخلاق وی را بیشتر شناختم.

استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر این که خداوند به لگنهاوزن توجه ویژه ای دارد، گفت: زیرا فردی که برای رسیدن به دین، خانواده و دستاوردهای خود را رها می کند نباید مورد توجه خداوند باشد؟ ما مسلمان مادر زاد هستیم اما او با فکر به دین دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفله دین در جامعه علمی ما شناخته شده نیست و کارکردهای آن مورد توجه قرار نمی گیرد و حتی در حوزه علمیه نیز کمتر مورد ابتنا است در حالی که فسلفه دین فرزند حوزه است نه دانشگاه و حوزه باید توجه ویژه ای به فلسفه دین داشته باشد.

آیت الله رشاد ادامه داد: پایه تحول در دانش های حوزوی توجه به فلسفله های مضاف است و در میان آنها توجه به فسلفه دین جایگاه خاصی دارد آن هم فلسفه دین اسلامی، زیرا سایر فلسفه های دین ممکن است زیان بار باشد.

وی با بیان این که ملحدان در تأسیس فلسفه دین سهم بیشتری دارند تا متدین ها، گفت: ملحدان دین را محدود می کنند اما از نظر اسلامی قلمرو دین بسیار گسترده است و فلسفه دین شامل فلسفه عقاید، علم دینی، اخلاق دینی و احکام دینی می شود به عبارت دیگر فلسفه دین در نگاه ما قلمرویی به گستردگی گستره دین اسلام دارد و باید پاسخ گو در همه اضلاع دین باشد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فلسفه دین موجود، گره گشا نیست و باید فلسفه دین اسلامی را تأسیس کرد چنانچه اساتید گذشته اعتقاد داشتند فلسفله دین واحد نداریم، زیرا ادیان با یکدیگر متفاوت هستند و نمی توان همه این ها را به مثابه موضوع واحد برای علم واحد دانست.

وی با اشاره به کارکردهای فلسفه دین گفت: حوزه باید به امر فلسفله دین اهتمام داشته باشد زیرا تکامل معرفت دینی در گرو عرصه نظریه پردازی در فلسفه دین است و نمی توان بدون اینکه در زمینه فلسفه دین نظریه پردازی کنیم فقه را متحول کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته گفته می شود فقه مبتنی بر علم اصول و اصول نیز مبتنی بر علم کلام است اما امروزه چالش اصلی، کلام نیست بلکه فلسلفه دین است و کلام نیز تحت تأثیر فلسفه دین است و اصول فقه باید مبتنی بر فلسفه دین باشد و فقه علاوه بر التزام به قواعد اصولیه باید نگاه فلسفله دینی داشته باشد و اگر قرار است فقه ما فقه حکومت، یا فقه نظام باشد و مدیریت جامعه را برعهده گیرد بدون نظریه پردازی در فلسفه دین چنین موردی امکان ندارد./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
 
مصطفی رستمی
ارسال نظرات