۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۰۳۴۹۴
آیت الله شب زنده دار:

لازمه ترقی معنوی مراقبت و اصلاح قلب است | معنویت به معنای گوشه گیری نیست

لازمه ترقی معنوی مراقبت و اصلاح قلب است | معنویت به معنای گوشه گیری نیست
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که توجه به معنویت به معنای گوشه گیری نیست، گفت: کسی که به دنبال ترقی معنوی است باید به اصلاح قلب خود اهتمام کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با اشاره به معارف بلند مناجات و صلوات شعبانیه گفت: در این دو دعای شریف به مسأله قلب توجه ویژه ای شده است.

وی افزود: همانگونه که در آیات و روایات آشکار است قلب در ترقی یا سقوط انسان نقش محوری دارد، ممکن است قلب به مرحله ای برسد که متصل به معدن عظمت شود، دعاها به انسان یاد می دهد که انسان چه اهداف و مقاصدی باید برای زندگی خود در نظر بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رسیدن به مقامات عالی برای انسان هموار است، اظهار داشت: اسلام در ضمن دعاها و مناجات معارف بلندی را به ذهن مخاطب منتقل می کند، اگر انسان شوق و رغبت به خداوند متعال را در قلب خود زنده کند این موضوع انسان را به مقامات عالی و خداوند می رساند.

وی ادامه داد: اگر محبت الهی در قلب انسان قرار گیرد دیگر با دستورات خداوند متعال مخالفت نمی کند، انسان باید قلب خود را از اوصافی که سبب غفلت از خداوند متعال می شود پاک کند تا بتواند به مسیر ترقی خود ادامه دهد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که قلب زنگار گرفته و غافل دست به گناه می زند، ابراز داشت: کسی که به دنبال اصلاح نفس و ترقی معنوی است باید به اصلاح قلب خود اهتمام کند، البته اصلاح قلب به این معنا نیست که انسان گوشه گیر شود.

وی عنوان کرد: ممکن است در مواقعی عزلت های موقتی مانند مواقع سحر و اعتکاف ها لازم باشد اما گوشه گیری کلی از زندگی درست نیست، آیات قرآن کریم نیز تأکید ویژه ای بر اصلاح نفس و قلب دارد و از مسیرهای صحیح دینی باید پیگیری شود.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: باید از قلب خود مراقبت کنیم تا مبتلای به امراض معنوی مانند قساوت قلب نشویم، از این رو باید به دستورات دینی در این زمینه توجه ویژه ای صورت گیرد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
محمد قمین
ارسال نظرات