۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۰۳۵۱۸
استاد حوزه علمیه:

ملاک در مقایسه حکام، بررسی کارکردها براساس نگاه حکمت و فقه سیاسی است

ملاک در مقایسه حکام، بررسی کارکردها براساس نگاه حکمت و فقه سیاسی است
حجت الاسلام رضاییان گفت: اظهار محبوبیت برای حاکم اگر در حوزه کارکردی، پویایی و نمو چشمگیری نداشته باشد پذیرفته نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضاییان استاد حوزه علمیه عصر امروز در جمع طلاب و دانش پژوهان موسسه تخصصی امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تشریح جریان روشنفکری و تحلیل صفات رهبری در مقایسه با دیگر حکام خاطرنشان کرد: در این رابطه آنچه که بین دو روشنفکر درگرفته است این است که یکی از روشنفکران در مقایسه امام راحل و حکام پیشین از حیث فقاهت و عرفان و آشنایی و مردمی بودن و رغبت مردم او را معیاری بر ترجیح مطلق امام بر تمام حکام پیشین تلقی کرده اند.

وی در ادامه افزود: در پاسخ و نقد این روشنفکر که از قرابت فکری و حسی از هم برخوردارند آورده است که در مقایسه کلان دو چیز آنچه مهم است کارکردها است و در نگاه نگر اندیش دیگر کارکردها رو منحصر در رفاه و عدالت و آزادی، امنیت و نظم دانستن نیز خارج از دقت و ریزبینی است.

حجت الاسلام رضاییان با اشاره به چند نکته مهم در این رابطه ابراز داشت: نکته اول این است که در مقایسه، وحدت مقیاس و ملاک نیاز است و باید آن ملاک مرتبط با موضوع بوده و واحد باشد.

وی ادامه داد: اینکه در مقایسه دو حاکم، صرفا در حیث کارکردها را منحصر در چند امر بدانیم صحیح نیست و نمی شود آن کاردها را مطلق بیان کرد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: انحصار کارکردها محل تامل است که باید در این مورد تجدید نظر کرده تا در راستای کارکرد حکام و حکومت ها قرار گیرد، حکام در هر جامعه ای بنا بر نگاه فلسفه و حکمت و فقه سیاسی مجری قانون های حاکم جامعه هستند و این قانون ها نگاه کلان در جامعه را رقم می زنند.

وی ادامه داد: ابتدا باید رویکرد کلان شناخته شود و قوانین جامعه که در جهت بهره برداری و اجرا موثر اند بازبینی و استخراج شوند.

حجت الاسلام رضاییان گفت: آنچه ملاک است این است که علم باید اصل قرار بگیرد و حال سوالی که پیش می آید این است که کدام علم مورد نظر است باید در رابطه با این موضوع صحبت کنیم تا به تعالی در این حیطه برسیم.

وی ادامه داد: وقتی در رابطه با نظام اسلامی صحبت می کنیم، اندیشه ما این است که دین در مقام اجرای احکام اجتماعی ضمن اینکه در خور رشد نظام اسلامی است باید مبنا قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در این رابطه فقه مرتبط است چون خداوند قوانین اجتماعی را برای رسیدن به کمال تدوین می کند، کارکردها بر اساس قرارداد اجتماعی با نگاه خاص خود اداره می شود و علوم دیگر نیز تحت شرایط خود مورد تامل واقع می شود.

حجت الاسلام رضاییان گفت: اساسا اظهار محبوبیت برای حاکم اگر در حوزه کارکردی، پویایی و نمو چشمگیری نداشته باشد، پذیرفته نیست./۸۱۱/پ202/ب1

محرمی محرمی
ارسال نظرات