۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۶۰۳۵۲۰
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

الگوی حاکمیت جهان توسط صالحان ترسیم می شود

الگوی حاکمیت جهان توسط صالحان ترسیم می شود
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به سخن برخی غربی ها مبنی بر تمام شدن دوران حاکمیت عدالت و اداره جهان تأکید کرد که وعده حتمی خداوند اداره جهان توسط صالحان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که از صبح روز پنجشنبه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شده عصر امروز به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه در این مراسم با اشاره به آیه «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» اظهار داشت: خداوند در این آیه وعده داده است که زمین به صالحان به ارث می رسد، که کنایه از تمکن و حاکمیت صالحان در دنیا و وعده ای قطعی در افق پیش روی ما است.

وی افزود: مسأله مهمی که امروز جهان بشریت و دنیای ما با آن رو به رو است مسأله حاکمیت و الگوی قدرت است، یعنی چگونه و چه کسانی حکومت و حاکمیت و قدرت را در اختیار داشته باشند؟ نظریه پایان تاریخ که چند سال قبل توسط نظریه پرداز آمریکایی ژاپنی فوکویاما مطرح شد این بود که نزاع ایدئولوژی ها در ارتباط با اندیشه سیاسی خاتمه یافته است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: او تأکید کرد که جای سخن در مورد الگوی حاکمیت و عدالت و اداره جهان تمام شده به ویژه سرمستی که دنیای غرب از فروپاشی بلوک شرق و شوروی داشت این اندیشه به شدت مورد استقبال قرار گرفت و براین عقیده بودند که الگوی فعلی اداره جهان قطعی شده و ما به پایان تاریخ در زمینه الگوی قدرت رسیده ایم.

وی با بیان این که مدعیان پایان یافتن نظریه های حکومت مدعی ناسازگاری ساختارهای دین با عرصه دیپلماتیک بودند، گفت: آنها می گفتند در اداره جهان و حاکمیت بشری دین باید به طور کلی کنار گذاشته شود و با کمال تأسف مدعیان این نگاه از رژیمی که اشغالگر است دفاع کرده و این را همسان ارزش های دیپلماتیک قلمداد می کنند و آن را منافی ارزش های لیبرال دموکراسی نمی دانند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: در این نظریه چیزی جز قدرت ارزش ندارد و تلقی او این است که هیچ الگوی دیگری برای اداره جامعه جهانی باقی نمانده است که این را باید از دردهای بشر امروز به حساب آورد، البته اسبابی هم هست که این تفکر غلط را به فضای عالم تزریق می کند و آن امپراتوری رسانه ای قدرتمندی است که در اختیار این اندیشه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: چندین قرن برای تسلط بر افکار عمومی و اذهان انسان طوری کار کرده اند که حتی مدعیان روشن فکری در عالم به راحتی این ادعاهای غیر قابل قبول را بپذیرند؛ یکی از مشهوراتی که دستگاه رسانه ای سعی کرده به دنیا بقبولاند این بوده که مهم شیوه حاکمیت و ساز وکار حکومت است و صفات حاکم و امثال آن هیچ اهمیتی ندارد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: می گویند حکومت نیاز به صالحان ندارد بلکه مهم آن است که دنیا با ساز وکار درست اداره شود هرچند در رأس آنها انسان های ناصالحی باشند و برخی از اندیشمندان مدعی روشن فکری آن را از اندیشه های درست تلقی می کنند.

وی با بیان این که درست بودن ساز و کار حکومت بدون حاکم بودن انسان های صالح امکان پذیر نیست، تأکید کرد: حکومت بایستی حکومت صالحان باشد و البته اگر حکومتی در اختیار صالحان بود ساز و کار حکومت هم صالحانه می شود به همین جهت آن چه در آیات الهی وعده داده شده وبه عنوان افق روشن بیان شده وعده حکومت صالحان است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرماید: در همه کتاب های الهی نوشتیم و قطعی کردیم و آن را وعده تخلف ناپذیر قرار دادیم که آینده حاکمیت و عالم در اختیار صالحان قرار می گیرد که به نظر می رسد یکی از موضوعات مهمی که باید در مراکز پژوهشی در ارتباط با مدینه فاضله موعود بشریت و آینده روشنی که خدای متعال و ادیان الهی وعده داده اند، شناسایایی همین ویژگی های صالحان است.

وی افزود: این بحث باید بررسی شود که چگونه باید نسل صالحان را تربیت کرد که بتوانیم به آن افق روشن برسیم، خصوصیات انسان هایی که باید آینده عالم و بشریت به دست آنها باشد تا مدینه فاضله تحقق پیدا کند در قرآن و روایات نیز بیان شده است که از جمله آنها ایمان در کنار رفتار و هنجار صالحانه است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» خاطرنشان کرد: صفت دیگری که در قرآن کریم به آن اشاره شده است حرکت در مسیر انبیاء است یعنی تحقق حکومت صالحان جز با تحقق حاکمیت انبیاء و حاکمیت دین اصولا امکان ندارد نه کنار گذاشتن دین از عرصه اجتماع.

وی با بیان این که باید به فعالان عرصه مهدویت بابت تلاش در این عرصه تبریک بگوییم، گفت: حقیقتا مرکزی همچون آینده روشن برای تحقق این آرمان و آرزوی دیرینه بشر یعنی برپایی حکومت صالحان تلاش های گسترده ای کرده که امیدواریم نزد امام زمان(عج) مأجور باشند./1330/ج

ارسال نظرات