۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۶۰۳۵۲۲

گزارش کمیسیون های تخصصی همایش بین المللی دکترین مهدویت

گزارش کمیسیون های تخصصی همایش بین المللی دکترین مهدویت
دبیران کمیسیون های تخصصی همایش دکترین مهدویت به ارائه مطالب مطرح شده در کمیسیون های خود پرداخته و به ارائه راهکارهای عملی در برخورد با چالش ها اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که از صبح امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شده عصر امروز به کار خود پایان داد.

دکتر سید رضی موسوی گیلانی عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و رییس کمیسیون مهدویت و چالش های اجتماعی در ارائه گزارش کمسیون خود با بیان این که در این کمسیون 14 مقاله توسط عزیزان ارائه شد، گفت: در دو نیم روز عنوان چالش های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و پژوهشگران در این 14 مقاله به مطالب اساسی پرداختند.

وی افزود: آنها به دنبال مواردی بودند که در جامعه کنونی و گذشته چالش و عاملی برای تعجیل یا تأخیر ظهور بود که از جمله آنها شتاب زدگی و فرق و میان عجله و شتاب زدگی و دعا بود که توسط دکتر سهرابی مطرح شد.

موسوی گیلانی با اشاره به مقاله چالش های اجتماعی توسط دکتر مختاری و عمار عبودی از عراق یادآور شد: چالش ها و تهدیداتی که شیعه در زمان آل بویه با آن مواجه بود مورد بررسی قرار گرفت و همین طور اباحی گری در معنویت های سکولار جوامع غربی نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: آسیب شناسی کنترل جمعیت عنوان مقاله دیگری بود که تأکید می کرد کم بودن جامعه اسلامی در دوران ظهور ایجاد آسیب خواهد کرد؛ همچنین مقاله بعدی یکی از چالش های عصر غیبت را اختلافات میان مسلمانان و مقاله دیگر نبود زبان مسلمان را عامل این مسأله دانسته بود.

رییس کمیسیون مهدویت و چالش های اجتماعی در ادامه ابراز داشت: جایگاه امام و وظایف امت در تحقق الفت اجتماعی عنوان مقاله دیگری بود و همین طور مسؤولیت گریزی توسط دکتر جعفری به عنوان چالش مطرح شد و مقاله دیگر به بررسی روایاتی در ارتباط با فراگیر شدن ظلم در آخرالزمان پرداخت و معتقد بود که شعاع ظلم از ظالم بیشتر است.

وی با بیان این که آخرین مقاله توسط سید مهدی موسوی دانش آموخته مدیریت تألیف شده بود، گفت: ایشان رابطه اشرافی گری و دین گریزی را مطرح کرده و تأکید داشتند که دین گریزی یکی از موجبات اصلی تأخیر در ظهور حضرت ولی عصر(عج) می شود.

دکتر حسن بشیر در ارائه گزارش کمیسیون سیاسی خاطرنشان کرد: در این کمیسیون دکتر آیتی ریاست را برعهده داشتند و ارائه گزارش به بنده واگذار شده است؛ در این کمیسیون بحث های غنی و مهم و به روزی مطرح شد که با جریان های سیاسی و فکری و مهدویت پیوند دارد.

وی یادآور شد: از 16 مقاله رسیده در این کمیسیون 15 مورد آن ارائه شد که 13 نفر از آقایان و دو نفر از بانوان ارائه داشتند و نزدیک به چهل سؤال دو پنل صبح و عصر مطرح شد که نشان دهنده دغدغه مند بودن حضار بود.

بشیر با بیان این که پنج مقاله یک نفره و ده مقاله دو نفره نوشته شده بود، گفت: از نظر موضوعی جالب است بحث های ارتباطی و جامعه شناسی و نگاه به بحث های جدید علمی مثل بازنمایی و نمادگرایی و مسائل این چنینی به چهار مقاله اختصاص داشت که 27 درصد از سخنرانی ها را شامل می شد.

وی ابراز داشت: مسأله بعدی جریان های انحرافی بود که به خوبی در این دو جلسه صبح و عصر پوشش داده شد و شاید سهم بزرگی که در این زمینه بود در ارتباط با محمد اسماعیل یمانی بصری بود که از شش مقاله مطرح شده 38 درصد از مقالات را به خود اختصاص می داد.

نماینده کمیسیون مهدویت و چالش های سیاسی تأکید کرد: مسأله مهدویت یک موضوع چالشی در عصر جدید مطرح می شود و آن انحرافاتی است که در این زمینه وجود دارد و نشان می دهد که ما چگونه بازنمایی کردیم که تأثیر نداشته یا تأثیر کمرنگی داشته و یا تأثیر درست نداشته است.

وی با اشاره به این که مقاله بعدی این کمسیون دواعی تشکیل حکومت بود، گفت: مسائل طاغوت و غیر آن و همین طور مسائل تاریخی از قیام های مختلف و شباهت ها و تفکیک هایی که با قیام امام زمان(عج) دارد در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر بشیر عنوان کرد: بحث بهائیت که استکبار جهانی به شدت آن را تقویت می کند و از این طریق به دنبال ایجاد تفرقه هست در مقالات دیگری مورد بحث قرار گرفت که از جمله آنها نقد موعود گرایی در وهابیت بود که آقای حیدری آن را به رشته تحریر درآورده بود.

وی ابراز داشت: چالش های اخباری گری، قادیانی و شخیه در موضوع مهدویت نیز در مقالاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نسخه جدید مجموعه این افراد احمد اسماعیل معرفی شده بود و در مقاله دیگری فرقه انحرافی که جریان اسلامی در ترکیه را مورد انحراف قرار داد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه خانم موحدی نماینده کمیسیون مهدویت و چالش های فرهنگی با بیان این که در این کمیسیون در نوبت صبح شش مقاله ارائه شد، گفت: در یکی از مقالات انتظار مطلوب و نقد رویکرد احساسی در مهدویت بود که نقدهای خوبی بر رویکردهای نادرست نسبت به این مسأله مورد بحث قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بحث بعدی سوژه های فیلم های هالیوود بود که هنوز حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است و در نوبت عصر سه مقاله با محور یأس و ناامیدی و دو مقاله با چالش افول و دین ارزش و سطحی نگری و غفلت از آرمان ها و ارزش ها ارائه شد.

موحدی یادآور شد: در یکی از مقالات راه های برون رفت از یأس مورد بحث قرار گرفت و در مقاله دیگری راه کارهای برون رفت از افول دین بیان شد و همین طور سطحی نگری در مهدویت، منشأ، عوامل و راه های درمان مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این که خطرات یأس و ناامیدی نیز در این کمسیون بیان شده است، گفت: در مقاله دیگری چالش های اعتقادی فرهنگی افول دین و ارزش ها را به صورت علمی و کاملا کاربردی ارائه کردند و اصلا دچار شعار زدگی نشده بود.

نماینده کمیسیون مهدویت و چالش های فرهنگی ابراز داشت: آقای مصطفی ابراهیمی مقاله سنجش فضای مجازی در باورداشت مهدویت را ارائه کرده و نکاتی را در مورد گروه های منحرف از جمله بهائیت، وهابیت و احمدالحسن بیان کردند و در نهایت پیشنهاد شد که اتاق فکری در مؤسسه آینده روشن تأسیس شود و راهکارهای عملی برای این چالش ها اندیشیده شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام عاصف آگاه رییس کمیسیون مهدویت و چالش های اعتقادی در ارائه گزارشی از کمیسیون خود تأکید کرد: در این کمیسیون 17 مقاله قرار گرفت که در دو نوبت صبح و عصر در پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت ارائه شد که برخی فردی و برخی جمعی بود.

وی با اشاره به این که یکی از مقالات در ارتباط با استعجال نوشته شده بود، گفت: بار مثبت و یا منفی و راه های دوری از استعجال در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت؛ سه مقاله در مورد توقیت و یک مقاله با رویکرد فقهی در ارتباط توقیت نوشته شده بود و اقسام توقیت مورد بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون مهدویت و چالش های اعتقادی در ادامه عنوان کرد: تأکید شد که توقیت با واسطه و با استناد به معصوم مطلقا حرام و بدون واسطه شامل کذب خبری و کذب مخبری می شود؛ در مقاله دیگری اندیشه غیبت در شیعه مورد بررسی قرار گرفت از جمله این که آیا تحیر در بین علمای شیعه موجب تأسیس اندیشه شده است یا خیر؟ و ثابت شد که این اندیشه دیرینه بوده و ساخته دست علمای شیعه نیست.

حجت الاسلام عاصف آگاه ابراز داشت: گزارشی از کتاب سلیم بن قیس در مورد امام زمان(عج) و نظریه پایان عصر دین مورد بحث قرار گرفت؛ این مسأله مهم است که مقالات بیشتر با نوع سبک شناسی، آسیب شناسی و بیشتر تحلیلی و تبیینی بود و یک مقاله هم متن پژوهشی بود.

وی با بیان این که مقالات این کمیسیون پاسخ به چالش های مهم عرصه مهدویت بود، گفت: در حقیقت نویسندگان تلاش کردند که از مشکلات و شبهات و ابهامات عرصه مهدویت بکاهند./1330/ج

ارسال نظرات