۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۰۳۵۳۹
در نشستی تخصصی بررسی شد؛

نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد

نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد
نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمد فاکر میبدی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی  عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به نقش مساجد در انقلاب و پیشبرد آن خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری و ۱۲ هزار کتابخانه داریم، همچنین ۱۵۰۰ خانه نور داریم و ۲ هزار مربی قرآنی در کشور فعالیت می کنند اما با این اندازه از امکانات هنوز مساجد در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و در مسأله جذب مشکلاتی داریم، قبل از هرکاری باید در مسجد ایجاد جاذبه کرد و مسجد باید در تراز مسجدالنبی در عصر پیامبر(ص) باشد.

وی اضافه کرد: نقش برنامه های قرآنی و دینی در پیشرفت انقلاب و تحقق گام دوم انقلاب بسیار مهم است، بیانیه گام دوم منشور انقلاب اسلامی در 40 سال آینده است و مسیر پیش روی کشور را در عرصه های گوناگون داخلی و خارجی مشخص می کند.

حجت الاسلام فاکر میبدی با تأکید بر کنکاش علمی و پژوهشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اسلامی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این بیانیه جای کار علمی و پژوهشی دارد تا به صورت دقیق و حساب شده عملیاتی شود  در این راستا جایگاه قرآن، مساجد و جامعه قرآنی در تبیین زیرساخت های قرآنی دینی باید مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه حجت الاسلام نقیب رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: بیانیه گام دوم انقلاب دارای مبانی قرآنی قوی است که باید در نشست ها و جلسات علمی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ما در دانشگاه علوم و معارف قرآن برنامه ها و اقداماتی را در این زمینه آغاز کردیم و در میثاق نامه ای به محضر رهبر معظم انقلاب وظایفی را در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی قبول کرده ایم.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر برخورد منطقی و به دور از شعار با بیانیه گام دوم، خواستار نقش آفرینی همه اقشار به ویژه جامعه قرآنی در زمینه تحقق آن شد و اظهار داشت: باید دستورالعمل و وظایف عملیاتی را در این نشست مشخص کنیم که جامعه قرآنی و کانون مساجد چه وظایفی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب بر عهده دارند.

حجت الاسلام نقیب ابراز داشت: جذب افراد به مساجد و نحوه القای آموزه های قرآن و پذیرش آن از موضوعات مهم امروز است که باید برای آن برنامه ریزی شود و باید برای رونق بیشتر مساجد برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

سپس حجت الاسلام یوسفی مقدم عنوان کرد: آیات قرآن کریم جایگاه مساجد را محوری، هدایت بخش و تحرک آفرین معرفی می کند و امروز باید بررسی شود که مساجد چنین جایگاهی دارند یا خیر؟

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: مساجد باید در مدیریت معنوی جامعه و هدایت آن نقش آفرین باشد نه صرفا برای نماز و برگزاری کلاس استفاده شود، مسجد باید مرکز همه فعالیت ها بوده و در کنار آن امکانات لازم برای استفاده مردم به ویژه جوانان وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: مساجد باید جایگاه حقیقی خود را پیدا کنند تا نسبت به بیانیه گام دوم ایفای نقش داشته باشند، تقویت معنویت و اخلاق و حتی مبارزه با فساد و ایجاد اقتصاد سالم از مواردی است که مسجد می توان در آن نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام یوسفی مقدم تأکید کرد که مساجد باید مطالبه گری در مردم ایجاد کند، در این راستا باید کانون ها و هسته های علمی مشورتی در زمینه های گوناگون در مساجد تشکیل شود تا بررسی کنند که آیا حرکت مسؤولان و جامعه در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب است یا خیر و اگر در جاهایی کوتاهی هایی وجود دارد مطالبه گری داشته باشد.

در ادامه برنامه محمد رضا ستوده نیا عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این که خوشبختانه بعد از انقلاب توجه بیشتری به قرآن و مسائل معنوی  شده است، ابراز داشت: معنویت و روحانیت نقش مهمی در جذب جوانان دارد و کانون های مساجد باید بر عامل معنویت سرمایه گذاری ویژه کنند.

وی عنوان کرد: مساجد باید دارای برنامه های هدفمند باشند تا ضمن جذب جوانان، معارف دینی به آن ها منتقل شود اما متاسفانه برنامه کامل و دقیقی وجود ندارد تا جوانان جذب معنویت و طهارت معنوی شوند.

این استاد قرآنی خاطرنشان کرد: مسجد باید ملجأ و مأوای مردم باشد اما آیا امروز مساجد این چنین هستند؟ نباید برخی کارها را به گونه ای عظمت ببخشیم که مردم تصور کنند نمی توان به آن دست پیدا کرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در قبال قرآن کوتاهی هایی داشته باشیم که باید جبران شود، اگر قرآن و عترت در کنار هم باشند پیشرفت معنوی بیشتری حاصل خواهد شد.

سپس سعید سعادتی معاون فرهنگی و هنری کانون های مساجد کشور به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اهمیت جذب جوانان به مساجد ادامه داد: باید بررسی کنیم که چرا توفیق در جذب جوانان نداشتیم اما در حال حاضر دغدغه ما این است که چگونه می توانیم 2 میلیون جوان و نوجوان را که با ثبت نام در سامانه کانون های مساجد از برنامه ها استقبال کردند را تثبیت کنیم و سپس کار را گسترش دهیم.

سعادتی با بیان این که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جوانان هستند، ابراز داشت: باید به نقش کانون مساجد و بسیج که با جوانان ارتباط نزدیک تری دارند توجه شود و نسبت به 4 دهه گذشته آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: متأسفانه با دست خودمان هیأت ها و موسسات قرآنی را از مساجد جدا کردیم، در حالی که مسجد باید مرکز همه فعالیت ها در جامعه اسلامی باشد تا شاهد سعادت بیشتر جامعه باشیم.

معاون ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با تأکید بر ارتباط خانواده ها و مدارس با مساجد، از اجرای طرح مسجد، مدرسه و خانواده خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح به صورت  پایلوت در 100 مسجد برگزار می شود تا بعد از بازخوردها گسترش پیدا کند.

در ادامه حجت الاسلام روحانی مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قم در سخنان خود ابراز داشت: با صرف برگزاری کلاس و جلسات سخنرانی نمی توان در مسیر تحقق گام دوم انقلاب قدم برداشت بلکه باید با برنامه ریزی دقیق و نیاز سنجی در این مسیر حرکت کرد.

وی عنوان  کرد: پیروزی انقلاب مرهون مساجد بود و امروزه با توجه به تبلیغات فضاهای مجازی باید مراقب باشیم عقب گرد نداشته باشیم، بنابراین برای تحقق گام دوم انقلاب مردم را باید به مساجد جذب کرده و آموزه های دین را به آن ها انتقال دهیم، البته مساجد پررونقی در کشور داریم اما تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که مبانی بیانیه گام دوم انقلاب باید تبیین شود، گفت: مسجد نقش ویژه ای در جامعه اسلامی دارد و می تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی اسلامی وارد عمل شود، امروز باید جذب حداکثری جامعه در مساجد مد نظر قرار گیرد و همه فعالیت ها مسجد محور شوند.

همچنین مرتضی نجفی قدسی نیز در این برنامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: نقش مساجد در تعمیق ایمان مردم بسیار مهم است و در کنار مساجد اساسی ترین کار برای رونق مساجد این است که به شاکله افراد توجه کنیم، متأسفانه در آموزش ها کودکی را رها می کنیم و می خواهیم در سنین بالاتر تاثیرگذار باشیم که فایده ای ندارد چرا که شاکله افراد در کودکی و نوجوانی شکل می گیرد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی ابراز داشت: آموزش و پرورش نقش خود را در تربیت فرزندان به خوبی ایفا نمی کند و متأسفانه از تربیت فرزندان در کودکی و نوجوانی غفلت کرده است، آموزش و پرورش باید بر سنین کودکی فرزندان جامعه سرمایه گذاری بیشتری کرده و از معلمان با ایمان و متعهد برای دانش آموزان استفاده کند.

وی با اشاره به نقش مساجد در تربیت جامعه عنوان کرد: حضرت امام و رهبر انقلاب بارها بر جایگاه مساجد تاکید کردند و فرمودند اگر این خاکریز فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود، امروز ۷۵ هزار مسجد داریم که ۲۵ هزار مسجد امام جماعت ندارند و در سایر مساجد نیز نمازها به صورت سه وعده اقامه نمی شود.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: امروز مساجد کارایی و هویتی که باید داشته باشند را ندارند که با برنامه ریزی مدون باید مساجد را احیا و از ظرفیت های بی نظیر آن استفاده کرد، اگر فرزندان خود را از کودکی با مسجد و قرآن مأنوس کردیم تا آخر اینگونه خواهد بود اما اگر این فرصت را از دست دهیم اصلاح فرزندان در سنین بالاتر بسیار سخت خواهد بود.

گفتنی است، در این نشست تخصصی اساتید برجسته قرآنی حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

محمد قمین
ارسال نظرات