۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۰۳۵۵۹
آیت الله علم الهدی:

مسؤولان و مردم حضور خود را در مناطق سیل زده تداوم بخشند

مسؤولان و مردم حضور خود را در مناطق سیل زده تداوم بخشند
امام جمعه مشهد گفت: سیل مهربانی و خدمت باید ادامه داشته باشد و مسؤولان باید بیش از پیش برای کمک‌رسانی در مناطق سیل زده حضور یابند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی ایراد شد با بیان حتمی بودن تحقق وعده های الهی و شروط تحقق این وعده ها گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ». بندگی خدا و ترک گناه لازمه تحقق وعده‌های خداوند است.

امام جمعه مشهد با اشاره به تحقق حتمی وعده های الهی افزود: تفاسیر گفته شده توسط مفسرین به ما می گوید که وعده خداوند ثابت است و قابل تخلف نیست. چرا که کسی که در وعده خود تخلف می‌کند که نفعی از آن تخلف می‌برد و یا اینکه قدرت ثبات در آن را ندارد. اما در خصوص خداوند این دو نکته منتفی است.

وی مرگ را پایانی بر دوره گذار و ورود به‌دوران ثبات دانست و خاطر نشان کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند که شما برای باقی ماندن و زندگی کردن آفریده شده اید و نه برای فانی شدن. وعده خدا این است که انسان پس از اتمام دوره گذار وارد دوره ثبات می شود و آنچه را که در دوره ثبات چه از نعمات بهشتی و یا کیفرهای شدید با آن مواجه می شود، در دوران گذار خود ساخته است.

آیت الله علم الهدی با بیان دو عاملی که مانع رسیدن انسان به بهشت می شوند، تصریح کرد: توجه بیش از حد به‌ لذت های دنیوی و توهم خوشی، و همچنین وجود شیطان و ترفندهای آن عامل بی توجهی انسان به وعده های الهی و مانع رسیدن او به بهشت هستند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: برخی افراد خیال می کنند که ثروتی که در اختیار دارند عامل خوشبختی شان است. در حالی که همین ثروت منشأ بسیاری گرفتاری ها و بدبختی ها است. حرص و جوشی که پولدارها در زندگی می زنند، بسیار بیشتر از مردمان دیگر است.

آیت الله علم الهدی با دعوت مردم به شرکت در اجتماع عظیم «منتظران ظهور» گفت: این اجتماع از ساعت 9 صبح در میدان شهدا آغاز می‌شود و از مردم عزیز دعوت می کنم که در این مراسم حضور پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به این مساله که در میان اهل بیت(ع) امام رضا(ع) توجه زیادی به حضرت مهدی(عج) داشتند، افزود: هنگامی که نام حضرت مهدی(عج) برده می‌شد ایشان اشک می‌ریختند و دست بر سر قرار می‌دادند. امام رضا(ع) دستور دادند که در قنوت نماز جمعه دعایی را بخوانید که مربوط به وجود مقدس امام زمان(عج) است.

وی یکی از اقدامات بزرگ امام راحل را آشنا کردن مردم با مناجات شعبانیه دانست و خاطرنشان کرد: ماه شعبان ماه بسیار با عظمت و مقدمه ورود به‌ماه رمضان است. یکی از اقداماتی که بندگان می‌توانند در این ماه انجام دهند، خواندن مناجات شعبانیه است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) یک حادثه نیست، گفت: دشمنان این‌طور فکر می‌کنند مردم منتظر یک حادثه هستند. در حالی که ظهور امام زمان(عج) یک فرایند است و از یک نقطه آغاز و به ظهور ختم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در جشن های نیمه شعبان بعد از انقلاب هر ساله یک فراز دیگری از موضوع ظهور برایمان گشوده می‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه‌ای که با ‌عنوان گام دوم انقلاب صادر فرمودند باب و فضای دیگری را در رابطه با ظهور برای ما گشودند.

وی در رابطه با پنج مرحله مشخص شده بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: ایشان در این بیانیه مشخص فرمودند که مرحله نخست نهضت، انقلاب اسلامی و مرحله دوم نظام اسلامی است که هر دو به وقوع پیوستند. اما مرحله سوم و چهارم که تشکیل دولت و جامعه اسلامی است رسالت ما در 40 سال دوم انقلاب است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه جامعه ما اسلامی نیست و جامعه اسلامی مدنظر باید به دست خود ما تشکیل شود، تصریح کرد: نمونه این جامعه در میان جوامع اروپایی و آمریکایی وجود ندارد. این جوامع، جوامع دزدی، درندگی و پاره پاره کردن آدم است.

امام جمعه مشهد با اشاره به نقش جوانان در ساخت جامعه اسلامی افزود: ️جوانان، جلودار تشکیل جامعه اسلامی هستند و رهبر معظم انقلاب نیز چند ماه قبل از حادثه سیل، بر این نکته تاکید کردند. در واقعه سیل، صحت این نکته عیان شد و همگان دیدند که جوانان جلودار یاری رسانی به مردم بودند.


وی نقش آفرینی جوانان و مردم را در یاری رسانی به یکدیگر در واقعه سیل بی نظیر دانست و خاطر نشان کرد: بر روی کره زمین هیچ ملتی این منظره‌های ایثارگری را در تاریخ ملت و نیاکان خود سراغ ندارد. چهار هزار طلبه جوان به عنوان سربازان امام زمان(عج) در این سیل به مردم کمک می‌کردند و قدم‌های تمیز کردن خانه‌ها را جوانانی برداشتند که در خانه و خانواده خودشان نیز این کار ها را نمی‌کردند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آسیب سیل عمیق‌تر از آنچه که رخ داده است می باشد، گفت: روز گذشته در مناطق سیل زده کلات حضور یافتم و مشاهده کردم که سرمایه برخی از مردم صفر شده است. خانواده‌ای فقط لباس بر تن شان باقی مانده بود و آقایی می‌گفت که یک عمر زندگی کردم و حاصل آن یک کامیون اثاثیه و خانه بود که در این سیل نابود شدند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه سیل مهربانی و خدمت نباید همچون آب‌های سیل، فروکش کند و باید حتماً باید ادامه داشته باشد افزود: سیل مهربانی و خدمت باید ادامه داشته باشد. مسؤولان عزیز باید به عمق بیشتری برسند. چراکه طبق آنچه که گفته شده، می‌شد پیش از وقوع سیل دست به‌اقداماتی زد که شاهد این میزان از خسارات نباشیم. اما در هر حال مسؤولان باید بیش از پیش برای کمک‌رسانی حضور یابند.

وی خاطر نشان کرد: روی سخن ما فقط با دولت نیست و در این مساله همه مردم باید کمک کنند. البته حضور جوانانی که مسؤولیتی نداشتند بیشتر از حضور افراد مکلف بود. حضور مسؤولان و مردم در این واقعه نمونه ای از جامعه اسلامی مدنظر ما است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات