۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۶۰۳۵۷۲
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

عقل بزرگ‌ترین سرمایه انسان و محبوب‌ترین مخلوق پروردگار است

عقل بزرگ‌ترین سرمایه انسان و محبوب‌ترین مخلوق پروردگار است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل بزرگ‌ترین سرمایه انسان است، گفت: عقل محبوب‌ترین مخلوق خداوند است و باید به واسطه نبوت و ولایت تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه جمعه در حسینیه هدایت گفت: براساس آیات و روایات هیچ موجودی در عالم هستی سرمایه دارتر از انسان آفریده نشده است.

وی افزود: این سرمایه مالی و مادی نیست بلکه از سرمایه های ذاتی و معنوی است که در این جسم دنیوی که خزانه آن سرمایه ها محسوب می شود قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به پیامبراسلام(ص) که فرمودند: وجود انسان همانند معدن طلا و نقره است، عنوان کرد: امام علی(ع) می فرمایند: تفکر و تدبر کنید در گفته های گویندگان؛ گاهی انسان های کافر سخنان بسیار با قیمتی به زبان جاری می کنند که می طلبد انسان به این سخنان نیز توجه کند.

اسناد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در قیامت کسی نمی تواند زبان به عذر خواهی باز کند، اظهار داشت: کسی در قیامت نمی تواند به خاطر گناه کار بودنش بهانه بیاورد.

وی عقل را از سرمایه‌های مهم انسان برشمرد و ابراز کرد: زمانی که خداوند عقل را آفرید خودش با او سخن گفت و فرمود: ای عقل در تمام این عالم چیزی را محبوب تر از تو نزد خودم خلق نکردم؛ خداوند این معدن را در وجود انسان قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: معدن شهوت حیوانات و معدن عقل انسان ها هستند و خداوند محبوب ترین مخلوق خود را در این معدن قرار داد تا به واسطه نبوت و ولایت آن را تقویت کند تا دارنده خود را به انسان کامل تبدیل کند.

اسناد حوزه علمیه بیان داشت: انسان عاقل به جای آن که طالب دنیا باشد در جستجوی خداوند است و مانند ترامپ کاخ نشین بارکش در جستجوی تصاحب دنیا نیست چرا که چنین انسانی الگویش امام علی(ع) است که در اوج مقام و شاهی ساده زیست بودند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) خطاب به شیعیان خویش می فرمایند: شما تاب و توان این را ندارید که همانند من زندگی کنید شما در حد خودتان از مواهب دنیا داشته باشید اما در پرهیزکاری، انجام عمل خیر، پاکدامنی و در درست کاری مرا یاری دهید.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان روح، قلب و نفسش تقویت شود آثاری از او در دنیا باقی می ماند که جزء سرمایه‌دارترین موجودات عالم هستی به شمار می رود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات