۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۰۳۵۷۹
ابوترابی در گفت‌وگو با رسا:

بخشنامه های متضاد دولتی مانع بزرگ رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان است

بخشنامه های متضاد دولتی مانع بزرگ رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان است
نماینده مجلس با بیان اینکه بخشنامه های متضاد دولت مانعی بزرگ در حمایت از تولید کنندگان و رونق تولید است، تحقق رونق تولید را سب پیروزی در جنگ اقتصادی دانست.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال را بسیار هوشمندانه انتخاب کردند، گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور که بسیاری از کارخانه‌ها در رکودی عمیق قرار گرفتند به طوری که بعد از جنگ جهانی دوم چنین رکودی از لحاظ مدت زمان و عمق رکود بی‌سابقه است و از سوی دیگر با توجه به شرایط فعلی صادرات که بسیار مقرون به صرفه است  می توان گفت شعار سال بسیار بجا و هوشمندانه انتخاب شده است.

وی افزود: رونق تولید یکی از مهمترین پارامترهایی است که می‌تواند ما را از جنگ اقتصادی عبور دهد، رونق اقتصادی اشتغال، صادرات خوب و استفاده از ظرفیت‌های به کار گرفته نشده را دربردارد بنابراین رونق تولید داروی شفابخش برای مشکلات اقتصادی کنونی کشور محسوب می شود البته اگر مسؤولان آن را جدی بگیرند.

ابوترابی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه داخلی دارد، عنوان کرد: کارشناسان معتقدند اغلب مشکلات اقتصادی از نقطه ضعفهای داخلی نشأت می‌گیرد و ربطی به تحریم ها ندارد، مشکل اصلی در موانع کسب و کار و تولید است که باید با همت مسؤولان و نگاه به ظرفیتهای داخلی برطرف شوند تا تولید رونق بگیرد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس عمده مشکلات کشور را در رونق نگرفتن تولید داخلی دانست و اظهار داشت: برخی از این مشکلات به آسانی تنها با همدلی و هماهنگی دستگاه‌های دولتی قابل حل است.

وی افزود: برای مثال سال 97 طی سه ماه دولت 32 بخشنامه متضاد صادر کرد که این مسأله خود به یک پدیده عجیب و یک مشکل بزرگ برای تولیدکنندگان تبدیل شد به حدی که بسیاری از تولیدکنندگان می‌گفتند ما از دولت کمک نمی‌خواهیم همین که با این بخشنامه‌های متضاد هر روز یک مشکل برای ما درست نکند کافی است؛ بنابراین اگر دولت بخشنامه‌هایش را ساماندهی کند و دست از سر تولیدکننده بردارد بزرگترین رونق محقق می شود.

ابوترابی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات تولید باید در محل تولید و شهرستان‌ها برطرف شود، عنوان کرد: بسیاری از مشکلات دیگر نیز باید به صورت ساختاری حل شود؛ قانون چک که به تازگی اصلاح شد نیز گامی در این جهت بود زیرا تا قبل از این چک اثر بسیار منفی در تولید داشت و در سال حدودا 170 هزار میلیارد تومان چک برگشتی داشتیم که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می داد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس یکی دیگر از مشکلات ساختاری و موانع رونق تولید را مربوط به نظام بانکی کشور دانست و گفت: بانکها به شدت تولیدکنندگان و کسب و کارها را دچار بحران کردند به همین خاطر مجلس و دولت باید به صورت جدی در بحث اصلاح نظام بانکی ورود کنند چرا که این اقدام از نیازهای مهم و ضروری کشور محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین نظام مالیاتی، نظام بیمه و نظام اداری نیز از دیگر مشکلات ساختاری و موانع تولید هستند که مجلس باید در این فرصت باقیمانده به آنها رسیدگی کرده و اصلاحات لازم را اعمال کند./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات