۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۰۳۷۱۷

عید «شم النسیم» و جدال فقهی الازهر ـ سلفیّت

عید «شم النسیم» و جدال فقهی الازهر ـ سلفیّت
سلفیان درحالی عید شم النسیم را تحریم می‌کنند که الازهر با استناد به ادله صله رحم بر جواز برگزاری جشن‌های ملّی ـ مذهبی تاکید دارد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حزب «الدعوة السلفیة» همانند سال‌های گذشته با صدور فتوای مبنی بر تحریم عید «شم النسیم» موجی از اختلاف را داخل گروه‌ها و جریان‌های مذهبی مصر به راه انداخت.

مفتیان حزب الدعوة السلفیة در پاسخ به استفتائی پیرامون حکم شرعی برپایی اعیاد و مناسبت‌های ملّی که در شریعت اسلامی از آنان نامی به میان نیامده تاکید کرد که اعیاد غیر اسلامی مانند «شم النسیم» مناسبتی مشرکانه است که یهودیان هنگام خروج از مصر این جشن را برگزار می‌کردند.

الدعوة السلفیة با تحریم هرگونه خرید و فروش در این روز خاطر نشان کرد که بزرگان الازهر نیز همسو با سلفی‌ها قائل به تحریم جشن عید شم النسیم هستند زیرا این عید، مراسمی مشرکانه و ریشه در عقاید کافران دارد.

سامح حموده عضو هیأت مرکزی حزب الدعوة السلفیه تاکید کرد: شیخ عطیه صقر که از بزرگان و علمای برجسته الازهر بود در فتوایی معتقد است که این عید ریشه در تعالیم فراعنه داشته و از آنان به یهودیان و سپس به مسیحیان منتقل و نام «عید پاک» بر آن نهاده شده است.

وی افزود: در کتاب فتاوای شیخ جاد الحق از شیوخ الازهر مصر و نیز فتوای شیخ علی محفوظ از کبار علمای الازهر نیز فتواهای مشابهی پیرامون تحریم عید «شم النسیم» وجود دارد زیرا این عید متعلق به مسلمانان نبوده و جایز نیست که مسلمانان در این عید جشن برگزار کنند.

مبلغ سلفی مصر اظهار داشت: به تصریح کبار علمای الازهر، خرید و فروش ابزار و ادوات برگزاری جشن شم النسیم، حضور در این جشن که سبب تقویت این آیین جاهلی شود، برپایی جشن و سرور در روز عید شم النسیم حرام است.

در مقابل اما شیخ عبدالحلیم منصور، استاد فقه مقارن و معاون دانشکده فقه و مبانی حقوق الازهر با سخیف شمردن فتواهای سلفیان گفت: اینگونه تبلیغات برای تحریم جشن عید شم النسیم یا جشن بهار و ... راه به جایی نخواهد برد و پاسخ دادن به سلفی‌ها تنها تضییع وقت است.

وی تصریح کرد: عید شم النسیم یک عید ملّی است که در آن مردم رفتاری مخالف با آموزه‌های دینی انجام نمی‌دهند. ادله شرعی پیرامون صله رحم، همزیستی مسالمت آمیز، محبّت و برادری میان مسلمین که در قرآن و احادیث به وفور یافت می‌شود، مهمترین ادلّه برای جواز برگزاری چنین جشن‌ها و مراسمات ملّی ـ مذهبی است./981/

 

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
آیا بهتر نبود که حزب الدعوة السلفیة را ابتدا معرفی می کردید؟
1
0
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
در مورد فقه مقارن در سایتتان مطالب بیشتری ارائه نمایید.
الازهر کدام موضوعات فقهی معاصر را در اولویت قرار داده است؟
0
0