۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۰۳۷۷۱
آیت الله مصباح یزدی:

وجود بشریت، به برکت وجود اهل بیت است + فیلم

وجود بشریت، به برکت وجود اهل بیت است + فیلم
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وجود نوع بشر، به برکت وجود اهل بیت عصمت و طهارت و از افاضات وجود ایشان است که مبارک گردیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) غروب امروز در مراسم عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و جشن نیمه شعبان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از سوالاتی که از دوران کودکی در گوشه ذهنم بود و دائما در جست و جوی پاسخ به آن بودم و در رابطه با آن از محضر علمای متعددی کسب فیض کردم، در رابطه با نوع وجود اهل بیت(ع) و خلقت نوری این بزرگواران است.

وی در ادامه با اشاره به کاوش پیرامون این موضوع و در نهایت عدم وصول به نتیجه گفت: حقیقت این است که چیزهایی که در این زمینه شنیدم در آن زمان جمعش ممکن نبود، به عنوان مثال نزدیکترین چیزی که همه ما شنیده ایم فراز پایانی حدیث کساء است که خداوند می فرماید همه عالم را به خاطر محبت پنج تن آل عبا آفریدم، و این مرا به کاوش وا می داشت که منظور چیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه بشریت از برکت وجود اهل بیت و از صلب ایشان مبارک گشته است، خاطرنشان کرد: بشر تنها به برکت وجود اهل بیت است که در زمین و زمان مورد تقدیس قرار می گیرد، اهل بیت نوری بوده اند قبل از خلقت به وجود آمده و به همه افاضه کرده اند، لکن وجودشان موازی با وجود فعلی است و هیچ سنخیتی با هم ندارند.

وی تاکید کرد: وجود فعلی رایج در عالم وجود تدریجی و هیچ سنخیتی با وجود نوری آن ها ندارد.

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه ابراز داشت: غایت خلقت وجود انسان است، لکن وجود او با وجود نوری اهل بیت هم قرینه نیست و این وجود، وجود کاملا جسمانی است برخلاف وجود نورانی ابتدایی اهل بیت که مطرح می شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سیر تدریجی وجود بشریت گفت: وجود انسان سیر تکاملی تدریجی دارد و این مقدمات فراهم می شود تا چنین بشری خلق شود به مثابه باغبانی که برای رسیدن به میوه باید مقدماتی همچون کاشتن بذر و داشت و در نهایتا برداشت را مورد بررسی قرار دهد.

وی در پایان بیان کرد: وجود نوری با وجود جسمانی کاملا متفاوت و مرتبه دیگری از وجود است که اطلاعات و شناختی از آن نوع وجود در دست نیست./۸۱۱/پ202/ب1

تعداد بازدید : 3
محرمی محرمی
ارسال نظرات