۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۰۳۷۷۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تقوا و توکل سبب نزول امدادهای غیبی الهی می شود

تقوا و توکل سبب نزول امدادهای غیبی الهی می شود
استاد حوزه علمیه قم گفت: استقامت و پایداری، تقوا و توکل، نصرت خداوند و عمل به یقینیات موجب نزول امداد های غیبی از جانب خداوند می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه امروز در مراسمی که به مناسبت نیمه شعبان در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد با بیان اینکه مقوله مهدویت مقوله ای فرا شیعی است، گفت: آیت الله صافی در تحقیقی که داشته اند اثبات کرده اند که مقوله مهدویت در تمامی ادیان توحیدی و غیرتوحیدی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. شافعی گنجی در کتاب (البیان فی اخبار صاحب الزمان) می گوید که در این کتاب هیچ روایتی از شیعه نقل نشده است و این خود اهمیت زیاد موضوع مهدویت را در میان اهل تسنن نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مقوله انتظار افزود: شیعیان منتظر امام غیر ظاهر هستند و نه امام غیر حاضر. امام زمان(عج) ظهور ندارد اما حضور دارد و ما منتظر ظهور ایشان هستیم و نه منتظر حضور ایشان.

وی با ذکر روایتی از امام صادق(ع) پیرامون امداد های الهی در هنگام ظهور حضرت خاطر نشان کرد: ایشان می فرمایند: «خداوند مهدی موعود را در هنگام ظهور با سه چیز یاری می نماید. ملائکه،مومنان و رعبی که در دل دشمنان می افکند، سه وسیله ای هستند که خداوند او را توسط آنان یاری می کند».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سنت امداد الهی بر دو نوع است، تصریح کرد: یک نوع مددرسانی خداوند از نوع طبیعی است و عامه مردم را شامل می شود. نور خورشید که تمام کره زمین را در برمی گیرد و به همه مردم نعمت روشنایی و گرما را اعطا می کند از این دست امداد های الهی است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امداد غیرطبیعی و غیبی نوع دوم امداد رسانی الهی است که در آیه «وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا» به نمونه ای از این مددرسانی الهی در جنگ بدر اشاره شده است. در این جنگ خداوند سپاه اسلام را با ملائکه، ایجاد آرامش در دل مسلمانان، انداختن رعب در دل کفار و بیشتر نشان دادن تعداد مسلمانان در چشم آنان یاری کرد.

وی امداد غیبی را مختص انسان های معصوم ندانست و خاطر نشان کرد: کنیز حضرت زهرا(س) در بیابان های حجاز با لبی تشنه و بدون آب سرگردان شده بود. او از خدا خواست که «خداوندا من کنیز فاطمه ام! مگذار که با لبی تشنه از دنیا بروم». گفته شده است که آبی به او رسید و پس از نوشیدن آن تا هفت سال دیگر هرگز تشنه نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان شرایطی و الزامات برخورداری انسان امداد های غیبی، گفت: ملائکه امداد های غیبی هستند و قرآن در رابطه با برخورداری از این امداد می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ». مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان این آیه را متعلق به مردم عادی می دانند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش تقوا و توکل در برخورداری از امداد غیبی افزود: پیامبر اکرم(ص) آیات «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» و «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» را بسیار می خواندند و به دیگران نیز توصیه می کردند تا این دو آیه را در گرفتاری ها زیاد بخوانند. این دو آیه نیز امداد های غیبی را شامل افرادی می داند که تقوا داشته باشند و بر خداوند توکل کنند.

وی یاری کردن خداوند را عامل سوم برخورداری از امداد های غیبی الهی دانست و خاطر نشان کرد: آیه «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» در قرآن یاری خداوند را موجب یاری رسانی او ذکر می کند. امیرمومنان(ع) می فرمایند که خداوند را با قلب، زبان و دستان خود یاری کنید. باید دانست که هر گونه حرکت به سمت خداوند و پایبندی به شریعت و احکام، یاری او است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه عمل به علم موجب تعلیم دیگر علوم از جانب خداوند می شود، گفت: در روایت آمده است که اگر به آنچه می دانید عمل کنید، خداوند علوم و آنچه را که نمی دانید به شما خواهد آموخت./861/پ202/ب1

ارسال نظرات