۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۰۳۷۸۶
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

ضرب المثل‌های قرآنی واقعی است

ضرب المثل‌های قرآنی واقعی است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: تفاوت‌های بین ضرب المثل‌های قرآنی با ضرب المثل‌های غیر قرآنی و بشر این است که بخش زیادی از ضرب المثل‌های غیر قرآنی ساختگی است و حقیقت ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۳۲ سوره کهف، گفت: مطالب قرآن متنوع و در رابطه با موضوعات گوناگون اخلاقی، اعتقادی، احکام، داستان و ضرب المثل و اقسام مختلفی از سبک گفتاری را در قرآن داریم.

وی با اشاره اینکه یکی از سبک‌های موجودر قرآن ضرب المثل‌ها است که مطالب قرآن را برای فهم بیشتر مخاطب آسان کرده است، افزود: تفاوت‌های بین ضرب المثل‌های قرآنی با ضرب المثل‌های غیر قرآنی و بشر این است که بخش زیادی از ضرب المثل‌های غیر قرآنی ساختکی است و حقیقت ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ویژگی ضرب المثل‌های قرآنی در واقعیت داشتن آن است و اتفاقی است که در یک زمانی رخ داده است و به مرور زمان به مثل تبدیل شده است که داستان فرعون و حضرت موسی در قرآن نمونه‌ای از آن است که نهایتا قرآن می‌فرماید، ما این‌ها به عنوان یک مثل برای شما بیان کردیم.

وی با اشاره به برخی اتفاقات ناگوار سیل در کشور که حوادث تلخی را رقم زد و برخی از مناطق مسکونی و کشاورزی را به زیر آب برد، گفت: پرداخت خمس و زکات مال یکی از مسائلی است که می‌تواند برای دوری از بلا‌های طبیعی موثر باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر کشاورزان و سرمایه داران خمس مال خود را پرداخت کنند هیچ فقیر و نیازمندی در کشور وجود نخواهد داشت و این در حالی است که از برخی خواسته شود خمس و زکات خود را پرداخت کنند تصور می‌شود در راه غیر آن هزینه شود.

وی افزود: خمس و زکات برای فقرا نیازمندان هزینه می‌شود، از این رو اگر خمس و زکات به مال فردی تعلق بگیرد و با همان مال خانه‌ای را بخرد ۵ درصد از خانه خریداری شده از پول خمس و زکات است و در خانه خریداری شده شریک و خانه مشاعی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر فردی زکات مال خود را پرداخت نکرد و در همان سال بلایی برایش نازل نشد اینگونه نیست که خداوند هر سال عذابی را نازل کند بلکه شاید سال‌ها طول بکشد تا گرفتار نزول عذاب خدا شود.

وی افزود: کسی که به مال ثروت می‌رسد اینگونه نیست که آنچه را به دست آورده است از راه زحمت و تلاش خود بوده و مال و ثروت او نابود نخواهد شد چرا که امروز در افراد زیادی ورشکسته‌ای که روزی دارای ثروت زیادی بوده اند، اما خدا بعد از سال‌ها مال و ثروت را از آن‌ها گرفته و در زندان گرفتار شده اند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسی که پول و سرمایه دارد باید مراقب باشد ثروتی را که آن‌ها به دست آورده اند موقتی است و اگر حق و حقوق دیگران را پرداخت کند برایش ماندگار است، اما اگر به مال و ثروت خود تکیه کند و تصورش این باشد که مال ثروت ابدی و همیشگی است در اشتباه است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات