۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۰۳۸۴۱
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

۵ حق ویژه امام زمان در جامعه اسلامی

۵ حق ویژه امام زمان در جامعه اسلامی
استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت شناخت امام زمان در جامعه، گفت: امام عصر (عج) بر گردن تک‌تک افراد جامعه پنج حق ویژه دارند که باید این حقوق را شناخته و پاس داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد حسنی، استاد حوزه علمیه اصفهان، امروز در دوره تخصصی مهدویت که در مدرسه علمیه الزهرا (س) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: با تأمل و تدبر در روایتی از پیامبر (ص) که می‌فرمایند: «مَنْ مَاتَ وَ لَم یَعرِف اِمام زمانِه ماتَ مِیتَةٌ جَاهِلِیةٌ» که مورد وثوق شیعه و سنی است، درمی‌یابیم پیامبر همه مردم را مورد خطاب قرار داده و تأکید کرده‌اند که اگر افراد جامعه اسلامی امام خود را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته‌اند.

وی با بیان اینکه این روایت خود به‌تنهایی نشان‌دهنده اهمیت شناخت امام است، افزود: همچنین در روایتی از امام صادق (ع) آمده که: «بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَی خَمْسٍ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایةِ وَ لَمْ ینَادَ بِشَی‌ءٍ کمَا نُودِی بِالْوَلَایة» که این روایت هم به اهمیت شناخت ولایت اشاره داشته و تأکید می‌کند اگر امام زمان شناخته نشود هیچ عملی فایده ندارد.

حجت‌الاسلام حسنی در ادامه به پنج حق از حقوقی که امام زمان بر گردن افراد دارند اشاره کرد و گفت: دو نوع حق وجود دارد؛ نخست حق یک‌طرفه که هرگز قابل جبران نیست مانند حق پدر و مادر بر گردن فرزند و دوم حق دوطرفه مانند لطفی که شخصی بر دوستش می‌کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: حقی که امام بر گردن ما دارد یک‌طرفه بوده و هرگز قابل جبران نیست.

وی با اشاره به حق اول، تصریح کرد: در حدیثی از امام صادق (ع) می‌خوانیم که خداوند ابتدا ائمه و سپس مخلوقات را آفرید و همه هستی را از نور اهل بیت آفرید؛ یعنی ما در هستی خودمان به امام خود مدیونیم.

حجت‌الاسلام حسنی با اشاره به حق دوم، اظهار کرد: در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می‌خوانیم که اگر معصوم روی زمین نبود، زمین در هم فرو می‌رفت و از هم می‌پاشید و بقای دنیا حق دومی است که حضرت بر گردن ما دارند.

وی افزود: در آیه 23 سوره شوری می‌خوانیم که درخواست پیامبر برای اجر و پاداش رسالتشان این است که «لَا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی»، زجری که پیامبر در مقام رسالتشان کشیدند بیشتر از همه پیامبران بوده ولی امت خود را هرگز نفرین نکردند و تنها درخواستشان مودت با ذی القربی ایشان است؛ پس حق خویشاوندی حق سومی است که حضرت بر گردن ما دارند.

حجت‌الاسلام حسنی با اشاره به حق چهارم امام زمان بر گردن ما، خاطرنشان کرد: در روایت داریم که ابری نمی‌بارد مگر به اذن امام زمان؛ ازاین‌رو باید گفت امام زمان حق نعمت را بر گردن ما دارد که شامل حق مادی و معنوی نیز می‌شود.

وی با اشاره به حق پنجم، افزود: می‌گویند یکی از علما چهل شب کنار ضریح حضرت علی (ع) ناله می‌کرد، شب چهلم آقا را دید و به حضرت حاجتش را عرضه داشت، سپس از ایشان پرسید که من چهل شب است گریه می‌کنم چرا این‌قدر دیر جوابم را دادید. حضرت فرمودند: شما امام دارید اگر همان شب اول به امام زمان (عج) استغاثه می‌کردی ایشان جواب می‌دادند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام زمان پدری بسیار مهربان بوده و حق پنجم ایشان بر گردن ما حق پدری است که باید آن را پاس داریم./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات