۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۰۳۸۵۳
رییس جمهور در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان:

ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند

ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند
روحانی با تاکید بر اینکه گام جدیدی در روابط دو کشور برداشته شده است، گفت: تهران و اسلام آباد مصمم به توسعه همکاری های همه جانبه بدون اثرپذیری از کشور ثالت هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در این نشست مطبوعاتی که پس از مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه و امضای یک سند همکاری میان دو کشور برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم در مرزهای خود نیروی واکنش سریع مشترک تشکیل می دهند.

روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد تنش‌هایی توسط تروریست‌هایی که سبوعانه عمل می‌کردند، بودیم، تصریح کرد: خوشحالیم که طرف پاکستانی همه گروهک‌هایی را که در این منطقه فعالیت غیرانسانی دارند ، تروریستی اعلام و با آنان برخورد قاطع می کند.

رییس جمهور همچنین به ارتقاء همکاری‌های امنیتی بین نیروهای مردمی و اطلاعاتی دو کشور اشاره و تأکید کرد: یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تشکیل خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط اقتصادی – تجاری بین دو کشور وجود دارد، افزود: دو طرف توافق دارند که روابط تجاری توسعه یابد و جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی پاکستان در زمینه نفت و گاز را تأمین کند و همچنین اقدامات لازم برای اتصال لوله گاز به این کشور را انجام دهد.

رییس جمهور ادامه داد: آماده‌ایم تا صادرات برق از ایران به پاکستان به 10 برابر افزایش یابد.

روحانی با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری کمیته تهاتر بین دو طرف تشکیل خواهد شد تا صادرات و واردات تهاتر و در یک حساب تسویه شود، تأکید کرد: علاقه داریم تا بنادر چابهار و گوآدر روابط بیشتری داشته باشند و ارتباط بین این دو بندر با اتصال راه‌آهن گسترش یابد.

رییس جمهور همچنین تصریح کرد: مسایل مهم منطقه‌ای، ضرورت همکاری بیشتر بین ایران و پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و همچنین اقدامات نادرست آمریکا در منطقه، بویژه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اشغال جولان توسط این دولت نامشروع و همچنین توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بودند و همواره در گذشته روابط خوبی داشتند، خاطر نشان کرد: امروز علاقه‌مند به توسعه روابط بین سه کشور هستیم و امیدواریم راه‌آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال‌تر شود تا از این طریق اروپا به پاکستان و چین متصل گردد.

رییس جمهور تأکید کرد: بسیار خوشحالم که اراده پاکستان بر این است که این کشور در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نکند و نخواهد کرد و دو کشور به دنبال صلح و امنیت منطقه هستند.

روحانی تصریح کرد: مطمئنم که سفر نخست وزیر پاکستان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور است.

رییس جمهور همچنین درخواست نخست وزیر پاکستان از وی برای دیدار از اسلام آباد را پذیرفت.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکاف عمیق و شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان از بین رفته است، تصریح کرد: پاکستان نیز به دنبال چنین الگویی از انقلاب اسلامی ایران است.

نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه اگر مسأله تروریسم بین دو کشور وجود نداشت اختلافات افزایش نمی‌یافت، گفت: نباید اجازه دهیم که شبه نظامیان از خاک دو کشور برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.

عمران خان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند پاکستان برای سالیان دراز از مسأله تروریسم و خونریزی رنج برده است، گفت: نیازمند همکاری‌های بیشتر برای مقابله با اعمال تروریستی و خشونت‌آمیز هستیم.

نخست وزیر پاکستان همچنین بر ضرورت صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تأکید کرد و گفت: آماده همکاری برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان هستیم و قطعاً راه‌حل برون رفت مشکلات این کشور از طریق مسایل سیاسی خواهد بود و صلح و امنیت در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان مفید و حائز اهمیت است.

عمران خان همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال جولان و تغییر پایتخت به قدس را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و تأکید کرد: این اقدامات ناقض حقوق اساسی و انسانی فلسطینیان است و همین وضعیت نیز در کشمیر وجود دارد که مردم این سرزمین نیز که به دنبال به رسمیت شناختن حق سرنوشت خود هستند سرکوب می شوند و ما مطئنیم مسأله کشمیر نه از طریق نظامی بلکه گفتگوهای سیاسی قابل حل است.

نخست وزیر پاکستان با تأکید بر ارتقاء همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های مختلف بویژه تجاری، اقتصادی، بهداشت و انرژی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش مراقبت‌های اولیه بهداشتی داشته است که امیدواریم بتوانیم از این تجارب ایران استفاده ببریم.

محمد قمین
ارسال نظرات