۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۰۳۸۸۱

اقدام تبلیغاتی پادشاه بحرین؛ تابعیت ۵۵۱ نفر بازگردانده شد

اقدام تبلیغاتی پادشاه بحرین؛ تابعیت ۵۵۱ نفر بازگردانده شد
پادشاه بحرین در یک نمایش تبلیغاتی و زیر فشار محکومیت‌های گسترده بین‌المللی، حکم سلب تابعیت ۵۵۱ نفر از شهروندان بحرینی را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین روز گذشته در یک اقدام تبلیغاتی تابعیت سلب شده ۵۵۱ نفر از شهروندان بحرینی را به آنها بازگرداند.

سلب تابعیت مخالفان بحرینی از سوی مقامات قضایی این کشور طی سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که بسیاری از نهادهای حقوق بشری درباره این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند.

همین پنجشنبه گذشته، «میشل باشله» رییس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره سلب تابعیت ۱۳۸ نفر از متهمان به شرکت در تظاهرات مردمی بحرین ابراز نگرانی کرده بود.

 خانم باشله گفته بود که در روند بررسی پرونده این افراد «معیارهای بین المللی برای رسیدگی قضایی منصفانه رعایت نشده است».

دادگاهی در بحرین روز سه شنبه گذشته ۱۳۹ نفر را از معارضان بحرینی را به اتهام تلاش برای انجام «اقدامات تروریستی» مجرم شناخت.

این تعداد از شهروندان بحرینی به سه سال زندان تا حبس ابد محکوم شده بودند و بنا به حکم دادگاه بحرین، تابعیت همه این متهمان به جز یک نفر سلب شد.

سازمان ملل متحددر این باره  اعلام کرده است که ۱۷ نفر از متهمان، نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله هستند.

میشل باشله در مورد محکومیت این افراد گفت: «عدم رعایت معیارهای بین المللی برای رسیدگی قضایی در این پرونده ها نگرانی جدی پدید آورده است. گزارشها حاکی است که تعداد زیادی از متهمان به طور غیابی محاکمه شدند.»

یکی از اقدامات دولت بحرین پس از بروز ناآرامی‌ها در این کشور از سال ۲۰۱۱ تاکنون، سلب خودسرانه تابعیت معترضان بوده که در عجیب‌ترین اقدام، دولت بحرین تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان این کشور را لغو کرده است.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم پس از تحمل ماه‌ها اقامت اجباری در بحرین در جولای ۲۰۱۸ برای درمان بیماری خود بحرین را به مقصد لندن ترک کرد و پس از گذشت چندین ماه به نجف اشرف سفر کرده و اکنون از ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون در عراق به سر می‌برد.

پیش از این سازمان دیده‌بان حقوق بشر از تصمیم آل خلیفه برای سلب تابعیت این روحانی شیعه بشدت انتقاد کرده بود./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات