۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۰۳۹۷۱

خوش‌خدمتی واشنگتن به شیخ‌نشینان عرب/سرمستی زایدالوصف صهیونیسم

خوش‌خدمتی واشنگتن به شیخ‌نشینان عرب/سرمستی زایدالوصف صهیونیسم
اقدام ایالات متحده آمریکا در عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران، سرمستی زاید الوصف محور عبری ـ عربی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا اخیراً تصمیم جدید دیگری را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است؛ تصمیمی که البته از منظومه سلسله سیاست‌های ضد ایرانی دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا خارج نیست و در امتداد همین منظومه قابل تعریف است.

رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز گذشته در اقدامی خصمانه اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی واشنگتن علیه تهران تمدید نمی‌شود. دونالد ترامپ پس از اعلام این گام خصمانه ایالات متحده آمریکا گفت: عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک می‌توانند بیش از میزان لازم برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به بازارهای جهان، تولید خود را بالا ببرند.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک، بیش از میزان تفاوت ایجاد شده در عرضه نفت جهانی، تحت سیاست جدید ما، که حالا تحریم کامل نفت ایران است، تولید خواهند کرد. رییس‌جمهوری آمریکا در اینباره ادامه داد: جان کری (وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا) و کسانی که به او برای کشاندن آمریکا به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران (برجام) یاری رساندند، توصیه خیلی بدی به ایران کرده‌اند. آیا این نقض فاحش قانون لوگاننیست؟

درهمین حال، نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل پس از اعلام رسمی پایان معافیت خریداران نفت ایران توسط وزیر خارجه این کشور در پیامی توئیتری اعلام کرد: از دونالد ترامپ و دولت برای عدم ارائه معافیت‌های بیشتر به سایر کشورها برای خرید نفت ایران تشکر ویژه می‌کنم. نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل ادامه ادعا کرد: دورانی که به رفتار بد کشور دیگری پاداش داده می‌شد، باید به پایان برسد.

البته این اقدام رییس جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با واکنش‌هایی در عرصه بین الملل مواجه شد. به دنبال این تصمیم دونالد ترامپ بود که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق تماس تلفنی را با «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برقرار کرد. هرچند که محتوای این تماس تلفنی منتشر نشد اما پر واضح است که در این گفتگوی تلفنی، طرف عراقی مراتب اعتراض خود به عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران را به او ابلاغ کرده است.

افزون براین، نمایندگان پارلمان عراق نیز به اقدام ترامپ علیه ایران واکنش نشان دادند. «مثنی امین»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق ساعاتی پس از اعلام عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا، گفت که اگر آمریکا بر مواضع خود در قبال عدم تمدید معافیت‌های نفتی و عدم استثنای هیچ کشوری اصرار ورزد، منطقه دچار بحران بزرگی خواهد شد و ممکن است جنگ‌های نیابتی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد که دیپلماسی عراق برای مستثنی شدن بغداد از تحریم‌های نفتی ایران تا قبل از ماه می تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت زیرا عراق نمی‌تواند به صورت کامل روابطش را با ایران قطع کند. این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که «ایران و عراق روابط تنگاتنگی با هم دارند و امکان رهایی از این روابط قوی، آن‌طوری که آمریکا تصور می‌کند، آسان نیست».

درهمین راستا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته تأکید کرد: امارات و عربستان به ما اطمینان دادند که نمی‌گذارند در بازار نفت مشکلی پیش بیابد. ما خود نیز تولید کننده بزرگ نفت هستیم. می‌خواهیم درآمد ایران را به صفر برسانیم و این امر به تصمیم گیری مقامات ایران بستگی دارد.

وی تصریح کرد: اگر درگیری‌های ایران و آمریکا به مرحله نظامی برسد، گروه‌های مسلحی در عراق وجود دارند که درباره این مسأله مواضع بی‌طرفانه ای نخواهند داشت و شاید کشور به جنگ و درگیری علیه آمریکا کشیده شود. این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم و لذا تلاش خواهیم کرد عراق را از این درگیری دور کنیم.

علاوه بر این، دولتمردان ترکیه نیز به تصمیم آمریکا علیه ایران به شدت اعتراض کردند. ترکیه تصمیم آمریکا برای خاتمه دادن به معافیت‌های تحریم‌های ضد ایرانی را مورد انتقاد قرار داد. وزیر خارجه این کشور در توئیتر خود نوشت: این تصمیم به نفع صلح و پایداری منطقه نیست. مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت: ما تحریم‌های یک‌جانبه و اجبار در نحوه ایجاد روابط با همسایگان خود را قبول نداریم.

اما مسأله قابل تأمل و در عین حال، قابل پیش بینی ذوق زدگی محور عبری عربی از تصمیم خصمانه رییس جمهوری آمریکا علیه تهران بود. عربستان سعودی در رأس کشورهای عربی قرار دارد که از تصمیم ترامپ علیه تهران و عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه ایران استقبال به عمل آورده است؛ کما اینکه ریاض پیشتر نیز پیشگام استقبال از گام‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده بوده است.

در همین ارتباط، عربستان سعودی در واکنش به تصمیم آمریکا برای خاتمه دادن به معافیت‌های کشورها برای وارد کردن نفت از ایران، اعلام کرد با سایر تولیدکنندگان نفت برای تضمین عرضه کافی نفت و متوازن کردن بازارها هماهنگ می‌شویم. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در بیانیه‌ای گفت: عربستان سعودی از نزدیک تحولات بازارهای نفت، به دنبال مواضع جدید آمریکا در مورد تحریم صادرات نفت ایران، را دنبال می‌کند.

او گفت: عربستان سعودی با تولیدکنندگان دیگر، برای تضمین اینکه عرضه کافی نفت خام برای مصرف‌کنندگان موجود باشد، هماهنگ خواهد شد. همچنین باید تضمین شود که بازارهای جهانی نفت، از توازن خارج نشوند.

امارات متحده عربی نیز از جمله دیگر کشورهای عربی است که از تصمیم ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا بسیار ذوق زده شده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته از این ذوق زدگی اماراتی‌ها و وعده آنها برای تصاحب بازار نفت در سایه عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران، پرده برداشت. اما گویا ذوق زدگی برای تصمیم ضد ایرانیِ واشنگتن به شیخ نشینان مرتجع عرب محدود و محصور نمی‌شود و دامنه‌های آن فراتر رفته است تا جایی که رژیم صهیونیستی نیز کما فی السابق به حمایت از این تصمیم برخاسته است.

درهمین ارتباط، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به دنبال اعلام عدم تمدید معافیت تحریمی نفت ایران توسط ارباب خود در ایالات متحده آمریکا از این اقدام تشکر کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص در پیامی توئیتری اعلام کرد: از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت تحریم ایران حمایت می‌کنیم./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات