۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۰۳۹۷۸
آیت الله شب زنده دار:

حوزه و دانشگاه در جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند

حوزه و دانشگاه در جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه همه اقشار باید به بیانیه گام دوم عمل کنند، گفت: حوزه و دانشگاه باید در جهت تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مشتمل بر توصیه های کارآمدی است که اگر به کار گرفته شود، راه برای رسیدن به مقاصد و اهداف عالیه انقلاب هموارتر خواهد شد.

وی افزود: ایشان قبل از توصیه ها بیشتر آثار و برکات انقلاب و وضعیت قبل و بعد از انقلاب را تبیین کردند اما از بخش توصیه ها هرکس در حد توان خود بر اساس حرفه و شغل خود باید در مسیر تحقق آن کوشش کند.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بخش توصیه ها در زمینه توصیه اول یعنی تأکید بر علم و پژوهش می فرمایند" دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد."

وی ادامه داد: علم در نظر جهانیان ارزش بالایی دارد و هرکسی که عالم تر باشد ابهت و احترام بیشتری در جهان خواهد داشت، شاید یک جهت این که برخی افراد مقهور غرب هستند و حرف غربی ها را راحت می پذیرند به دلیل مقبولیتی است که از ناحیه علم پیدا کردند، این که چه شد غرب در علم جلو افتاد بحث مجزایی می طلبد اما اینگونه نبود که شرق و مسلمانان استعداد کمی در علم داشته باشند بلکه مهد و خاستگاه علم بوده است.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که اسلام تأکید ویژه و فراوانی درباره کسب علوم دارد، ابراز داشت: بر حوزه های علمیه، دانشگاه ها و همه مراکز علمی و پژوهشی است که در زمینه تقویت بنیه علمی و پژوهشی کشور گام بردارند.

وی عنوان کرد: حوزه های علمیه شیعه در جهان اسلام این مزیت را داشته که حتی غیر شیعیان هم به عظمت علمای شیعه معترف بودند چرا که مشاهده می کردند علمای شیعه در جهات گوناگون و عرصه های مختلفی علمی صاحب نظر هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه وظیفه دارند که اجازه ندهند این مزیت از بین برود، حوزه های علمیه همیشه باید در قله های علم و پژوهش باشد تا این افتخار از شیعه زدوده نشود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به انعکاس نادرست سخنان خود در برخی سایت ها و رسانه ها اضافه کرد: گاهی برخی سایت ها جمله ای را می گیرند و قبل و بعد آن را حذف کرده و مطلبی را القا می کنند که مراد متکلم نبوده است، در جایی نوشته اند که بنده گفته ام حوزه نیازی به تحول ندارد در حالی که بنده چنین حرفی نزده ام.

آیت الله شب زنده دار تأکید کرد: سخن بنده این بود که روش و متدی که در حوزه های علمیه از زمان شیخ طوسی تا به امروز وجود دارد روشی است که گمان نکنم باید استبدال به روش دیگر شود، البته ممکن است از روش های دیگری برای تکمیل آن استفاده شود.

وی افزود: روش حوزه های علمیه این بوده که خواندن طلاب باید با تفکر، تأمل و دقت همراه باشد، آیا می توان به جای آن چیز دیگری گذاشت؟ به ما یاد دادند که باید درس ها را مباحثه کنیم، آیا بحث درس ها روش غلطی است؟ به ما آموزش دادند که باید تقریرات بنویسیم، روش دیگر حوزه های علمیه از گذشته تا کنون، تدریس و تدرس است و طلبه ای که مرتبه بالاتر را خوانده فرصت دارد که برای مراتب پایین تر از خود تدریس کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این روش و متد که از سابق تا به امروز وجود داشته درست است و نیاز به تغییر ندارد و این روش در هر علمی وارد شود جواب می دهد؛ بنابراین عده ای نباید با انعکاس نادرست صحبت ها اذهان طلاب را منحرف کنند اگرچه شاید قصد انحراف را نداشته باشند اما باید دقت کنند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
 
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بافرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
اتخاذ روش قبل از ورود به یک علم از مزایای علوم اسلامی است.
اصول فقه در حوزه دارد کم رنگ میشود.
روش تحصیل علم حوزوی را بیشتر کارکنید.
0
0