۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۰۴۰۱۶
صالحی:

دیوار بی اعتمادی و تحریم با کتاب فرو می ریزد| کتاب سفیر و سفارتخانه است

دیوار بی اعتمادی و تحریم با کتاب فرو می ریزد| کتاب سفیر و سفارتخانه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از کتاب می توان به عنوان سفیر و سفارتخانه یاد کرد، گفت: دیوار بی اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می ریزد و نابود می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی صبح امروز در آیین گشایش سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با حضور هیاتی از کشور چین به عنوان میهمان این دوره از نمایشگاه و جمعی از نویسندگان و ناشران داخلی و خارجی برگزار شد با تاکید بر این مطلب افزود: خوشحالم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: کتاب پدیده بشری خارق العاده ای شبیه انسان است. همانطور که انسان پدیده ای با لایه های متنوع است کتاب هم که مخلوق اوست کارکردهای بسیاری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تولید علم و دانش بر مرکب کتاب حرکت کرده، گفت: کارکرد پرورش و پالایش زبان از جمله کارکردهای کتاب است. زبان ملل بر اساس کتاب پرورش و پالایش یافته است. اگر تاریخ بیهقی، شاهنامه، بوستان و گلستان، مثنوی و ... نبود زبان فارسی به این نقطه امروزی نمی رسید.

وی افزود: تقویت قدرت تخیل و تفکر از دیگر کارکردهای کتاب است. انسان دارای تفکر و عواطف است و انسان این دو مقوله را با هم به پیش می برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیگر کارکردهای کتاب ادامه داد: قرار بود آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در این مراسم حضور داشته باشند ولی به دلیل برنامه پیش بینی نشده ای نتوانستند در این آیین حضور داشته باشند.

کتاب و نشر در حوزه اقتصاد و صنعت نقش مهمی دارد

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه و نقش نشر و کتاب گفت: کتاب و نشر در حوزه اقتصاد و صنعت نقش مهمی دارد. امسال را مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری کرده اند. بنابراین در این عنوان اساسی و مهم نباید صنعت نشر را نادید گرفت.

صالحی در عین حال تصریح کرد: این صنعت در اقتصاد ملی کشورها به صورت مستقیم و غیر مستقیم جایگاه مهمی دارد و درآمد قابل توجهی در اقتصاد ملی ایجاد می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید با اشاره به آمار سازمان وایپو گفت: در آمار ارائه شده از سوی این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی درآمدی که در ۱۱ کشور از طریق صنعت نشر ایجاد می شود مبلغی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین در ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در حوزه های مختلف از جمله نویسندگان، ناشران، چاپخانه داران، کتابفروشان، کتابداران، مروجان کتاب و ... نیز صنعت نشر سهم مهمی دارد.

صالحی ادامه داد: سازمان وایپو همچنین در آماری در سال ۲۰۱۶ که از کشورهای مختلف ارائه داده حضور ۴۶ میلیون نفر فعال در صنعت نشر در کشور چین را اعلام کرده است. بنابراین این رقم نشان می دهد صنعت نشر نقش قابل توجهی در اشتغال مستقیم  دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر نقش صنعت نشر در درآمد مستقیم، تاثیرات غیر مستقیم نیز در اقتصاد دارد. در روزهای گذشته کلیسای نوتردام دچار حادثه آتش سوزی شد. این کلیسا در سال ۱۸۳۱ کلیسای فرسوده ای بود که کمتر به آن توجه می شد. وقتی ویکتور هوگو کتاب «کوژپشت نوتردام» را نوشت باعث شد که این کلیسا دوباره مورد توجه قرار بگیرد و بازسازی آن در سال ۱۸۴۶ آغاز و تبدیل به کلیسای پر رونق شود. بنابراین این مثال نشان می دهد که یک کتاب، روایت و برداشت خوب فرصت های وسیعی برای اقتصاد شهری و اقتصاد ملی فراهم می کند.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: کتاب یک رسانه قدیمی، پایا و مانا است و اقتصاد آن را نیز باید مورد توجه قرار داد.

دیپلماسی مبتنی بر کتاب و نشر کانون مهمی به شمار می آید

صالحی ادامه داد: کتاب را باید به عنوان سفیر و سفارتخانه دید. امروز از دیپلماسی عمومی زیاد صحبت می شود. این دیپلماسی پایدار، مستمر و فراگیر است. بین دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی است و در بین آن دیپلماسی مبتنی بر کتاب و نشر است که کانون مهمی به شمار می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایران را با کتاب هایی مثل شاهنامه، مثنوی، گلستان، بوستان، خمسه نظامی، قانون و ... می شناسند همانطور که ما نیز دیگر ملل اهل فرهنگ و تفکر را با کتاب های آن ها می شناسیم.

کتاب خط ارتباطی ما با ملل است

وی ادامه داد: خط ارتباطی ما با ملل و ملل با ما کتاب است. کتاب سفیر سیار و فعال است. اگر بدخواهان ایران دیوار ارتباطی ما با جهان را بلند کنند، دیپلماسی کتاب آجرهای این دیوار بلند را برداشته و از هم فرو می پاشد. و کسانی که می خواهند ایران پرتمدن را منزوی کنند بدانند که با کتاب و ارتباط با آن این تخیل و توهم آن ها از بین می رود.

صالحی گفت: با توجه به شرایط سخت کشور و تحمیل تحریم، امسال جمهوری اسلامی ایران باید بیش از پیش حوزه دیپلماسی فعال فرهنگی به ویژه حوزه کتاب را مورد توجه قرار دهد. حضور ناشران خارجی به ویژه ناشران کشور چین در این دوره از نمایشگاه نشان می دهد که می توانیم با کاغذ جاده های خود را بسازیم و آن را ابریشمی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تلاش های دست اندرکاران برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قدردانی کرد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات