۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۰۴۰۳۳
گزارش رسا؛

وحدت رویه پاریس؛ از سرکوب جلیقه زردها تا کشتار مردم یمن!

وحدت رویه پاریس؛ از سرکوب جلیقه زردها تا کشتار مردم یمن!
مقامات فرانسوی در حالی مدعی دموکراسی و آزادی هستند که علاوه بر سرکوب معترضان موسوم به جلیقه زردها، با تسلیح عربستان، در کشتار هزاران تن از مردم مظلوم یمن دست دارند.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی وابسته به خاندان حکومتی انگلستان هفته گذشته در خبری به نقل از فلورانس بارلی وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده است که پاریس هیچ سلاح کشتار جمعی به عربستان سعودی یا شیوخ امارات متحده عربی نفروخته و تجارت سلاح با این دو کشور تنها با هدف دفاع ریاض و ابوظبی از موجودیت خود صورت گرفته است.

سخنان وزیر دفاع فرانسه همچون ایمانوئل مکرون نخست وزیر این کشور آن هم با وجود گزارشاتی که روزانه در شبکه‌های مختلف خبری  از وضعیت اسفبار ملّت بیگناه و مظلوم یمن متشر می‌شود قابل پذیرش نیست. بیش از چهارسال است که ملت یمن در برابر تجاوزگری ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی و با حمایت تسلیحاتی آمریکا، انگلیس و فرانسه ایستادگی کرده است و تنها سلاح وابسته به فرانسه صدها نفر از غیر نظامیان مانند کودکان، زنان و سالخوردگان را به کام مرگ کشانده است.

اینکه مقامات فرانسوی در برابر اخبار حوادث یمن چنین اظهار نظر می‌کنند این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا به راستی اخبار جنایات سعودی‌ ـ اماراتی در یمن به گوش مسؤولان فرانسوی نمی‌رسد یا روزنامه‌های فرانسوی از پوشش جنایات سردمداران خود احساس شرمساری می‌کنند تا در افکار عمومی اینگونه القا نشود که مردم و نخبگان فرانسوی با آن سابقه فلسفی ـ هنری در جنایات علیه ملت بیگناه یمن دست داشته‌اند؟

فرانسه یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل است که در طول دوران جنگ یمن همواره شاهد آلام، دردها و رنج‌ها، محاصره زمینی، هوایی و دریایی، شیوع بیماری، کشتار هزاران کودک و زن و مرد سالخورده بوده است اما برای کسب ثروت و شعله‌ور ساختن آتش اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه همچنان به آ‌ل‌سعود و آل‌نهیان سلاح کشتار جمعی می‌فروشد.

فرانسه که خود را پیشقراول عصر روشنگری در اروپا دانسته و همواره به اندیشمندان آزادی‌خواه خود مانند ژان ژاک روسو، مونتسکیو، جان لاک و دیگران افتخار می‌کند، امروز در برابر تجاوز آشکار کشورهای تحت حمایت پاریس به یمن، نه تنها سکوت اختیار کرده بلکه به تطهیر جنایات ائتلاف عربی مبادرت می‌ورزد.

موضع‌گیری فلورانس بارلی، مکرون یا دیگر مقامات فرانسوی در برابر چنین جنایات آشکاری، سابقه فرانسه در شعارهای آزادی‌خواهانه را مخدوش کرده است. نظام سرمایه‌داری که امروز بر فرانسه سایه گسترانده، تنها زرق و برق سکه‌های طلا را می‌شناسد و جان انسان‌های مظلوم و بیگناه برایش هیچ اهمیتی ندارد. این نگاه منحصر به یمن نیست و در فرانسه نیز شاهد سرکوب شدید جلیقه‌ زردهای معترض به ناعدالتی نظام سرمایه‌داری هستیم.

وزیر دفاع فرانسه در طول پنج سال از آغاز جنگ یمن تا به امروز، بارها اعلام کرده است که تسلیحات فروخته شده به عربستان و امارات در کشتار علیه شهروندان یمنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما این دروغ‌ پردازی‌ها فریاد اعتراض فعالان حقوق بشری فرانسوی را نیز به همراه داشته است.

عبدالعزیز بن حبتور از فعالان سیاسی یمنی با اشاره به دیدار خود با سفیر وقت فرانسه در یمن، این سوال را طرح کرد که «آیا عربستان و امارات توانایی استمرار تجاوزات علیه ملت یمن را بدون حمایت فرانسه و دلارهای آمریکایی و رسانه‌های انگلیسی دارد؟» که این سوال تنها با سکوت سفیر فرانسه همراه بود تا این امر شاهدی بر دروغ‌های پیاپی مسؤولان فرانسوی باشد.

باید به مقامات فرانسوی یادآور شد که در حادثه آتش سوزی کلیسای تاریخی نوتردام، ملت یمن نظر به اهمیت حفاظت از عبادتگاه‌ها و اماکن مقدس مسیحیان، با ملت فرانسه ابزار همدردی کرد اما تاکنون برای یکبار هم ندیدیم که مقامات فرانسوی برای نابودی اماکن تاریخی ـ مذهبی یمن ابراز تاسف و همدردی کنند و این نشان دهنده فضاحت اخلاقی مسؤولان فرانسوی است.

هرچند مردم یمن روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند اما پیروزی قطعی از آن مجاهدان و رزمندگان یمنی است زیرا خدای متعال اصدق القائلین است؛ او به ما میگوید: «لینصرنّ اللَّه من ینصره» و امید است که به زودی ائتلاف عربی با خفّت و رسوایی از باتلاق جنگ یمن عقب نشینی کند./981/

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
آقای ترامپ ممکن است تحریم ها مشکلاتی را برای معیشت مردم ایجاد کند ولی مطمئن باشد آرزوی را که تو و دیگر دولت مردان امریکا و دولت مردان رژیم صیهونیستی به دنبال اش هستید را به گور خواهید برد مردم ما خیلی مقاوم تر از آن هستند که شما فکر می کنید ایران بهشت منابع از هر حیث است و بهشت خواهد ماند ؛
0
0