۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۰۴۰۵۱
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شهید صدر پیشگام فقه نظامات بود + فیلم

شهید صدر پیشگام فقه نظامات بود + فیلم
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به اینکه شهید صدر پیشگام فقه نظامات بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر حس شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بازخوانی اندیشه‌ اجتماعی شهید سیدمحمد باقر صدر از سلسله نشست‌های اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان امروز عصر با حضور آیت‌الله سید منذر حکیم، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی و دکتر مهدی حسین زاده یزدی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: نوآوری‌های شهید صدر در بستر اندیشه های فقهی و اصولی بسیار فراوان است.

وی افزود: امام موسی صدر کتابی در زمینه اقتصاد دارد که در این کتاب به بیان نظام اقتصادی می پردازد که آن نظام بر مبنای فقه اسلامی استوار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کتابهای فقهی تقسیم بندی های متفاوتی مانند فردی و اجتماعی دارند، عنوان کرد: فقه شیعه بیشتر در عرصه فقه‌های فردی بوده و ناظر بر زندگی افراد شکل گرفته است و نظامات اجتماعی آنچنان نبوده که فقه شیعه در آن حضور جدی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان اینکه شهید موسی صدر به صورت مستقیم وارد مباحث نظامات اقتصادی اسلامی می شود، گفت: ایشان از متن فقهی فتاوای فقها قواعد اجتماعی و به طور خاص نظامات اقتصادی اسلامی را جستجو می کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فضلا در حوزه های علمیه در جستجوی این هستند که بدانند آیا ما فقه نظامات داریم یا نه؟ عنوان کرد: احکام همیشه متوجه افراد و اشخاص است و عناوین حقوقی که به صورت کلی در نظامات اجتماعی مطرح می شوند متعلق به احکام فردی نیستند مانند بانک که برای فقها محل بحث و گفتگو قرار گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شهید صدر پیشگام فقه نظامات بود و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فقه نظامات بیشتر حس شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: فقه نظامات به عنوان کلی است که از اجزا و افراد جامعه شکل گرفته است و شهید صدر که پیشگام در فقه نظامات است و خود طراح این طرح به شمار می رود در مسائل جامعه رویکردش رویکرد خرد است.

وی با اشاره به اینکه امروز ما نیازهای جدیدی داریم که باید در امتداد نوآوری شهید صدر فعال شوند، اظهار داشت: در فقه نظامات بحث ولایت فقیه یکی از مسائل سیاسی اسلامی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت جدی به آن پرداخته شد./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 16
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات