۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۰۴۱۲۳
آیت الله رئیسی در دیدار مراجع تقلید:

تحول در دستگاه قضا در دستور کار است | نیازمند ارتباط عمیق با حوزه هستیم

تحول در دستگاه قضا در دستور کار است | نیازمند ارتباط عمیق با حوزه هستیم
رییس دستگاه قضا با بیان این که تحول در قوه قضائیه بر اساس اقتضای گام دوم انقلاب در دستور کار است، گفت: در این مسیر نیازمند ارتباط عمیق با حوزه و مراجع هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضائیه امروز در دیدار مراجع تقلید با بیان این که مسؤولیت دستگاه قضایی بسیار خطیر و مهم است، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب و بزرگان امر قضا از مسائل بسیار مهم و مشکل در جامعه اسلامی است.

وی افزود: بعد از زحمات فراوان بزرگان در سمت ریاست دستگاه قضایی در 40 سال گذشته مسؤولیت بر عهده بنده قرار گرفت و امیدواریم که بتوانیم پاسخ اعتماد رهبر معظم انقلاب در این مسؤولیت بسیار خطیر را به خوبی بدهیم و بتوانیم احقاق حق و ابطال باطل کنیم.

آیت الله رئیسی با تأکید بر این که دستگاه قضایی باید مورد اعتماد و پناهگاه مردم باشد، اظهار داشت: اگر کسی مورد ظلم قرار گرفت باید احساس کند با مراجعه با دستگاه قضا از او رفع ظلم خواهد شد، در این راه نیازمند ارتباط عمیق با حوزه های علمیه و مراجع تقلید و رهنمودهای بزرگان هستیم.

وی ادامه داد: جایگاه دستگاه قضایی این است که گره گشای مشکلات کشور و مردم باشد و سبب پیشرفت امور شود، نسبت همه دستگاه ها با حکومت نزدیک است اما دستگاه قضایی نزدیک ترین دستگاه به حکومت است و شاید هیچ دستگاهی چنین نسبتی را نداشته باشد.

رییس قوه قضائیه نقطه فارق جمهوری اسلامی با نظامات دیگر را بحث قضا اسلامی دانست و ابراز داشت: امیدواریم در این دوره بتوانیم کاری متفاوت انجام دهیم، انتظار رهبر معظم انقلاب از بنده و همکاران قوه قضائیه، تحول در دستگاه قضایی است.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که به اقتضای گام دوم انقلاب اسلامی باید در دستگاه قضایی تحول ایجاد شود، این تحول باید در نیروی انسانی، نظام دادرسی، نوع نگاه مردم و افزایش اعتماد به دستگاه قضا است.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: تمام دغدغه ما این است که اطاله دادرسی که مورد گلایه بزرگان و مردم است که علل درون دستگاهی و خارج از سازمان قضایی دارد حل شود، سعی داریم که روند رسیدگی ها بدون تأخیر باشد.

وی اضافه کرد: پیشگیری از وقوع جرم اصل بسیار مهمی است که قانون اساسی بر آن تأکید کرده و در وظایف دستگاه قضا است، البته همه دستگاه های اداری در کشور مأموریت پیشگیری دارند و هیچ سازمانی نیست که در این زمینه وظیفه نداشته باشد.

رییس قوه قضائیه با تأکید بر این که برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی دستگاه ها باید به گونه ای باشد که ناهنجاری ها را کاهش دهد، گفت: تمام دستگاه های فرهنگی در فرهنگ سازی و الگو سازی باید تلاش کنند که جرم و تخلف کاهش پیدا کند.

وی افزود: باید با تربیت درست کاری کنیم که انگیزه جرم ایجاد نشود و اندیشه جرم به وجود نیاید، همچنین ابزار جرم نباید در اختیار مجرم باشد، ساز و کار اقتصادی، اداری و اجتماعی باید به گونه ای باشد که کسی نتواند جرم و تخلف انجام دهد، ما منتظر دیگران نمی شویم و بنای ما این است که پیشتاز باشیم و کارها را پیگیری کنیم.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: دغدغه بزرگان مبنی بر این که میزان فعلی پرونده های قضایی زیبنده نظام اسلامی نیست کاملا درست است و ما هم دنبال کاهش این پرونده ها هستیم چرا که عدد بالای پرونده ها افتخار نیست هر چه در جامعه پرونده کمتری باشد افتخار است.

آیت الله رئیسی همچنین در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به شرکت خود در درس این مرجع تقلید در پیش از انقلاب خاطرنشان کرد: زمان شناسی و دیدگاه انقلابی حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در مقاطع گوناگون انقلاب بسیار مهم و ارزشمند است، دیدگاه ها و حساسیت های حضرتعالی نسبت به مسائل مردم، انقلاب، ارزش ها و نظام برای حوزویان درس است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
 
محمد قمین
ارسال نظرات